نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

30. بهمن 1399 - 8:56   |   کد مطلب: 29387
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به اینکه ارگ باستانی نوشیجان در نوبت ثبت جهانی قرار دارد، گفت: ایجاد و توسعه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی شامل آب و برق، تلفن و گاز برای ثبت جهانی این محوطه ضروری است که تاکنون شبکه آب و برق آن تامین شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ «ابراهیم جلیلی» در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: طرح گازرسانی به این محوطه نیز درحال انجام است که تا پایان سال گازرسانی به پایگاه ملی ارگ نوشیجان به عنوان یک اثر ملی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ساخت اتاقک تقلیل فشار، لوله‌کشی و نصب ایستگاه، پایگاه ارگ باستانی نوشیجان انجام شده، افزود: تاکنون برای گازرسانی به این پایگاه ملی میراث فرهنگی و اجرای ایستگاه، لوله کشی، اتاقک تقلیل فشار حدود ۱۵۰ میلیون تومان هزینه شده که براساس برنامه ریزی انجام شده این طرح گازرسانی با نصب ایستگاه در نوروز ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

جلیلی با بیان اینکه شبکه آب و برق به عنوان دیگر زیرساخت های موردنیاز این بنای تاریخی برای ثبت جهانی تامین شده، گفت: درحال حاضر پیگیر اجرای طرح خطوط شبکه تلفن برای این بنای تاریخی ارزشمند هستیم.

به گفته وی، ارگ باستانی نوشیجان یکی از منحصر به فردترین و ارزشمندترین آثار تاریخی کشور و جهان به شمار می‌رود که پیگیری‌های لازم با تشکیل پرونده برای ثبت جهانی این اثر همچنان ادامه دارد.

ارگ نوشیجان مهمترین نیایشگاه مادها بوده و عناصر این مجموعه به عنوان نخستین الگوهای معماری در فلات قاره ایران از منحصر به فردترین و ارزشمندترین آثار تاریخی کشور محسوب می‌شود.

بنای باستانی نوشیجان یکی از بزرگترین آثار تاریخی ملایر است که در ۱۵ کیلومتری شمال غرب ملایر و روبروی روستای شوشاب واقع شده، این بنا سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حفاری علمی این بنای باستانی در سال ۱۳۴۱ به سرپرستی «استروباخ» آغاز و در نتیجه این حفاری‌ها سه طبقه فرهنگی که علامت آن در سه قسمت توسط کارشناسان شناسایی شده است، کشف شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار