نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. اسفند 1399 - 9:27   |   کد مطلب: 29409
تئاتر یکی از رشته های هنری پر طرفدار در جهان است و بسیاری از هنرمندان مطرح بازیگری فعالیت خود را از تئاتر آغاز کرده اند. با شیوع بیماری کرونا و بسته شدن سالن های نمایش، فعالین این رشته هنری آسیب های فراوانی دیدند و با بازگشایی محدود و تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی کم کم این رشته هنری جان تازه به خود گرفت و هنرمندان تئاتری به کار خود بازگشتند.

تئاتر یکی از رشته های هنری پر طرفدار در جهان است و بسیاری از هنرمندان مطرح بازیگری فعالیت خود را از تئاتر آغاز کرده اند.

با شیوع بیماری کرونا و بسته شدن سالن های نمایش، فعالین این رشته هنری آسیب های فراوانی دیدند و با بازگشایی محدود و تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی کم کم این رشته هنری جان تازه به خود گرفت و هنرمندان تئاتری به کار خود بازگشتند.

در این بین برگزاری جشنواره های مختلف نیز کمکی شایان به هنرمندان تئاتر کرد تا مرهمی موقت بر زخم های ایجاد شده از بیماری کرونا بر تن اتائتر باشد.

مهدی روزبهانی یکی از هنرمندان تئاتر ملایری است که در سال های اخیر موفقیت های فراوانی به همراه گروه هنری یاس کبود که خود سرپرستی آن را بر عهده دارد کسب کرده است.

هنرمندان این گروه هنری امسال موفقیت های فراوانی را کسب کرد و علاوه بر حضور در جشنواره مختلف کشوری جوایز مختلفی در بخش های مخالف کسب کردند.

با توجه به موفقیت های این گروه هنری خبرنگار ما با مهدی روزبهانی، سرپرست گروه هنری یاس کبود گفت‎وگویی داشته که توجه شما را به ان جلب می کنیم:

کرونا چه میزان بر کار و رشته هنری شما اثر گذار یود؟

بیش از یک سال از شیوع ویروس منحوس کرونا می گذرد و هنرمندان به ویژه هنرمندان تئاتر بیشترین آسیب را از این اتفاق دیده اند. چندین ماه سالن ها و فعالیت های تئاتری تعطیل بود و حالا مدت کوتاهی است که با رعایت پروتکل های بهداشتی آرام آرام فعالیت ها از سر گرفته شده است.

در ایام کرونا که فعالیت های هنری به شدت تحت الشعاع این بیماری قرار گرفت تا اینکه با برگزاری جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهم ترین رویداد هنری کشور در این حوزه جان تازه ای بر پیکر خسته و نیمه جان تئاتر دمید. هر چند باز هم کاستی هایی در برگزاری جشنواره به ویژه در بخش تئاتر خیابانی وجود داشت که می توان مفصل راجع به آن صحبت کرد.

نقش تئاتر در هنر و اثرگذاری در جامعه تا چه میزان است و مسئولین تا چه حد به این هنر توجه دارند؟

همان طور که اهالی فرهنگ به خوبی می دانند هنر تئاتر بسیار تاثیر گذار و جریان ساز است و آنجا که پیتر شومان می گوید ” تئاتر یک ضرورت است، چیزی شبیه نان” اهمیت این حوزه به خوبی قابل لمس است. حال آنکه از سوی مسئولین و دست اندرکاران این مقوله هنری هر چند اقداماتی انجام شده است اما حمایت های کافی و درخور شان تئاتری ها صورت نگرفته است. این نیاز احساس می شود که هم در حوزه قانون گذاری و هم در حوزه اجرا بایستی حمایت و توجه بیشتری به هنر نمایش صورت پذیرد.

در یکسال اخیر گروه هنری یاس کبود چه موفقیت هایی کسب کرد؟

گروه هنری یاس کبود در یک سال گذشته توانست با توجه به ایجاد محدودیت ها کارنامه قابل قبولی از خود به جا بگذارد به طوریکه در بیش از ۲۰ جشنواره و رویداد هنری که اکثرا به صورت مجازی برگزار شدند شرکت نمود و حائز رتبه ها و جوایز متعددی گردید، از جمله جشنواره تئاتر فجر، خیابان تئاتر ایران، جشنواره سراسری تئاتر مان، جشنواره ملی نگاه، چتر زندگی یزد، جشنواره سنگر، جایزه بزرگ سرو، جشنواره ملی کیش و…

سال پر کار گروه هنری یاس کبود شامل داوری مهدی روزبهانی در جشنواره سراسری تئاتر در خانه(میانه)، کسب مقام اول و دوم جشنواره هنر خانگی توسط علیرضا رحیمی و مهدی عسگری اعضای گروه هنری یاس کبود، راهیابی نمایش من زنده ام به نویسندگی و کارگردانی مهدی روزبهانی به جایزه بزرگ سرو، راهیابی نمایش من زنده ام و قارون قرن به جشنواره سراسری تئاتر مان ، راهیابی نمایش گفتگو با باد به جشنواره تئاتر یاس و کسب مقام سوم بازیگری زن(اراک)، پذیرفته شدن نمایشنامه فلزی های نفتی به نویسندگی و کارگردانی آرش رضایی در جشنواره مبارک(تهران)، راهیابی نمایش خیابانی آخین به جشنواره تئاتر هنبو(دلیجان)، راهیابی نمایش شهریور ۱۳۲۰ به جشنواره خیابانی تئاتر تهران و کسب مقام برتر کارگردانی و معرفی به جشنواره ملی صاحبدلان، کسب رتبه برگزیده بازیگری در جشنواره مجازی تئاتر در خانه توسط خانم فروزان حسینی(سمنان)، راهیابی نمایش گفتگو با باد به جشنواره ملی وقفه به کارگردانی خانم فروزان حسینی، همکاری مشترک گروه یاس کبود و روزنه آبی و شرکت در جشنواره تئاتر استان همدان و معرفی به جشنواره تئاتر فجر، راهیابی نمایش دلیران ساحل به کارگردانی مهدی روزبهانی به جشنواره سراسری تئاتر کیش، راهیابی نمایش سمن گل به جشنواره ملی تئاتر نگاه با مدیریت امین حیایی، راهیابی دو نمایش نگهبان آب و این زمان و آن زمان به جشنواره تئاتر خیابانی سرو( همدان)، کسب مقام دوم بازیگری در جشنواره تئاتر سراسری ایذه توسط خانوم فروزان حسینی، راهیابی نمایش نگهبان آب به سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، راهیابی نمایش نگهبان آب به جشنواره ملی چتر زندگی یزد، راهیابی نمایش نگهبان آب به خیابان تئاتر ایران( جشنواره مریوان)، راهیابی نمایش گلزخم به جشنواره سراسری تئاتر یار انقلاب، و هیابی فیلم کوتاه نفس جامانده به جشنواره سراسری فیلم یار انقلاب است.

از همکاران و هنرمندان گروه هنری یاس کبودهم نام می برید؟

نویسنده خوب و توانای ما آرش رضایی است که از هنرمندان موفق استان لرستان هست. بازیگران گروه نیز زهیر کزازی، محمد اسماعیلی، احمد اسماعیلی، علیرضا رحیمی، مهدی عسگری هستند و و امیر حسین بلغند، محمد ترکاشوند و رضا زیبایی به عنوان گروه موسیقی با ما همکاری می کنند.

همسرشما یک بازیگر توانمند است که موفقیت های متعددی در بخش بازیگری در سال های اخیر کسب کرده است با توجه به این امر نقش خانواده در کسب موفقیت های گروه هنری شما تا چه میزان بوده است؟

همسر بنده خانم فروزان حسینی که در طول این سالها پا به پای بنده تلاش کرده و خوش درخشیده و بهترین حامی و پشتیبان بنده بوده است و با همراهی هم موفق به کسب موفقیت های متعددی شده ایم و نقش آن در کسب این موفقیت ها بی بدیل است. دخترم نازگل نیز کم کم دارد به یک تئاتری خوب تبدیل می شود.

سخن آخر..

در پایان از همه کسانی که حامی و پشتیبان ما بودند مخصوصا پدر و مادرها که همیشه دعاگوی ما هستند تشکر می کنم و اضافه می کنم که لزوم توجه بیشتر به هنرهای نمایشی از سوی متولیان این حوزه به شدت احساس می شود.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار