نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

12. خرداد 1400 - 14:24   |   کد مطلب: 29657
رئیس اداره محیط زیست ملایر گفت: یک قلاده گرگاس که در فضای مجازی برای فروش گذاشته شده بود توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر توقیف شد.

عباس نجاری در گفت‌وگو با خبرنگار  ملایری‌ها  اظهار کرد: یک قلاده گرگاس که در فضای مجازی برای فروش گذاشته شده بود توسط یگان حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر توقیف شد.
وی با بیان ایننکه فروشنده پس از اطلاع از هویت ماموران این اداره متواری شد تصریح کرد: «گرگاس»، گونه جانوری جدید حاصل از اختلاط سگ ماده و گرگ نر، است.
رئیس اداره محیط زیست ملایرافزود: گرگاس نسبت به عوامل طبیعی مقاوم تر و نسبت به جانوران وحشی دیگر قوی تر است.
وی افزود: با توجه به اینکه مادر گرگاس یک سگ بوده و ، خصوصیات یک سگ نیز به طور مستقیم به گرگاس منتقل می‌شود و از همین جهت که سگ ها نزدیک انسان زندگی می کنند‌ گرگاس نیز به خاطر پیروی از این غریزه به انسان ها نزدیک می شود و در این حین، گرگاس شخصیت درندگی و خشونت گرگ را نیز به همراه دارد و زمان روبرو شدن با انسان به ناچار و از روی پیروی از غریزه  حمله و درندگی که از پدرش که یک گرگ بوده را به ارث  برده به انسان حمله می کند.

 نجاری یادآور شد: معمولا نوع حمله گرگاس به انسان به صورت تعقیب مشهود(نه مخفی) صورت می گیرد و سعی دارد انسان را خسته کند و سپس حمله ور شود و به دلیل حمل ژن خاص سگ ها در گرگاس، بوی مخصوص بدن سگ ها در این حیوان وحشی نیز وجود دارد، این حیوان از اجتماع گرگ ها طرد می شوند و به همین علت بیشتر به محل زندگی انسان ها مخصوصا در مناطق روستایی نزدیک می شود و به دلیل داشتن مشترکات زیاد با سگ ها معمولا سگ های گله و نگهبان به گرگاس واکنش خاصی نشان نمی‌دهند.

 وی گفت: گرگ ها در طبیعت به انسان بیشتر به دید رقیب نگاه می کنند و طبیعتاً گرگ ها خیلی به ندرت به انسان حمله می کنند مگر در فصول سرد و کمبود شکار، اما طبق تحقیقات گرگاس انسان را تنها یک شکار می‌بیند.
نشانه‌های ظاهری اش قد بلند و استخوان بندی طویل و درشت، پوزه بزرگتر از سگ و گوش های دراز و بر خلاف سگ دم عقربی ندارد و دمش تقریبا عمود بر زمین است (در حالت‌ عادی و غیر تهاجمی)رنگ این حیوان غالبا به رنگ گرگ ایرانی است و  خصوصیات رفتاری گرگاس می‌تواند از پدر خود که یک گرگ است بسیار خشن تر و بی رحمانه تر باشد که خوی درندگی یک گوشتخوار بیشتر از گرگ در گرگاس قابل مشاهده است.
وی گفت: حیوانات ۲ رگه فراوانی در طبیعت از جمله  لایگر(شیر نر و ببر ماده)، تایگون(ببر نر، شیر ماده)، قاطر(الاغ نر و اسب ماده) و گیپ (بز و گوسفند) و...  هستند که اغلب عقیم‌اند.
 وی از دوستداران و حامیان محیط زیست و خواست هر نوع موارد تخلف حیوان آزاری، فروش غیر مجاز و.... در فضای مجازی و یا مشاهده حضوری را به سامانه تخلفات 1540 و یا اداره محیط زیست شهرستان اطلاع دهند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار