نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

12. مرداد 1400 - 23:40   |   کد مطلب: 29941
یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده با بیان اینکه ۸۵ درصد شاکله شخصیتی افراد در خانواده شکل می‌گیرد، گفت: پدر و مادر در تربیت فرزند مانند دو لبه قیچی هستند و قیچی یک لبه کارایی نخواهد داشت.

به گزارش ملایری‌ها؛ حجت‌الله چهاردولی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن ۲۵ ذیحجه به‌عنوان روز خانواده، اظهار کرد: از نظر جامعه‌شناسی، خانواده کوچک‌ترین نهاد اجتماعی است که با قرارداد ازدواج و با هدف ایجاد آرامش شکل می‌گیرد.

چهاردولی با بیان اینکه در سایه تعامل زن وشوهر، نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی، عاطفی و معنوی اعضای خانواده تأمین شده و اعضا به آرامش می‌رسند، تصریح کرد: از دیدگاه روانشناسی، خانواده یک سیستم است که اعضا و جوارحی دارد و یک روح بر این سیستم حاکم است، پس شادی یا غم یک عضو از خانواده بر دیگر اعضا تأثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: به‌طور مثال اگر عضوی از خانواده به دیابت مبتلا شود، بر دیگر اعضای خانواده اثر منفی خواهد داشت پس اعضای این سیستم با کمک یکدیگر با هر عاملی که روند رشد خانواده را مختل کند، مبارزه می‌کنند.

به گفته این مشاور خانواده، ۸۵ درصد شاکله شخصیتی افراد در خانواده شکل می‌گیرد که وراثت و تربیت بخشی از آن است و ۱۵ درصد دیگر شامل محیط بیرونی یعنی اجتماع، مدرسه، دانشگاه و ... است، بنابراین خانواده عامل رشد، بقاء و سلامت یک فرد یا عامل انحرافات و بزهکاری‌های اجتماعی او است.

چهاردولی به تعریفی از خانواده‌های استبدادی پرداخت و گفت: در این خانواده‌ها معمولا مرجع قدرت یک فرد (پدر یا مادر) است و فرزندانی که در این خانواده‌ها رشد می‌کنند، اعتماد به نفس، قدرت تصمیم‌گیری و جرأت‌ورزی ندارند و بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی به خانواده‌های سهل‌گیر اشاره و خاطرنشان کرد: این خانواده‌ها یا دخالتی در تربیت فرزند ندارند که در این صورت فرزند متناسب با شرایط اجتماعی رشد می‌کند و یا با اهمیت بیش از حد به نیازهای فرزند، تمامی خواسته‌های او را پاسخ می‌دهند پس فرزندانی که در این خانواده‌ها رشد می‌کنند، متوقع هستند یعنی انتظار دارند شرایط اجتماعی مانند شرایط خانوادگی، همه نیازهای آنان را پاسخ دهد و اگر خلاف این باشد از نظر اجتماعی آسیب می‌بینند و دید منفی نسبت به جامعه در آنها ایجاد می‌شود.

به گفته چهاردولی خانواده‌های بی‌تفاوت خانواده‌هایی هستند که والدین به‌دلیل مشغله کاری زیاد یا هر بهانه دیگری، به فرزند خود اهمیت نمی‌دهند پس فرزندانی منزوی و پرخاشگر در این خانواده‌ها رشد می‌کنند که استقلال فردی و اعتماد به نفس ندارند و هر جا که وارد شوند با ایجاد تنش، برای دیگران مشکل ساز خواهند شد.

وی به خانواده‌های پرکار اشاره و مطرح کرد: در این خانواده‌ها والدین کل روز درگیر مشغله‌های کاری خود هستند و خانه برایشان تنها یک خوابگاه است و فرزندان در این خانواده‌ها نقش کلیددار دارند. این فرزندان از نظر تربیتی، تحصیلی و رشد آسیب پذیرند، جرأت‌ورز نیستند، انزوای اجتماعی دارند، توان ابراز وجود ندارند و گاهی پرخاشگر هستند.

این مشاور خانواده با تأکید بر اینکه در خانواده‌های دموکراتیک یا آزاد اندیش فرزندان سالم‌تری رشد پیدا می‌کند، گفت: خانواده‌های دموکراتیک با فضا دادن به بچه‌ها، آنان را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت می‌دهند تا ابراز وجود کنند و به نیازهایشان در حد منطقی پاسخ داده می‌شود پس فرزندانی مستقل با عزت نفس و اعتماد به نفس بالا تربیت می‌کنند و این خانواده‌ها نسبت به چهار خانواده دیگر آسیب‌پذیری کمتری دارند.

وی در بخش دیگری با اشاره به خانواده‌های بد سرپرست و بی‌سرپرست، تصریح کرد: در خانواده‌های بد سرپرست، معمولاً والدین مراحل رشد، نیازها و نحوه برخورد با فرزند خود را نمی‌دانند بنابراین در برخی از این خانواده‌ها با والدین نادان یعنی والدینی که نمی‌دانند، مواجه هستیم. در این خانواده‌ها یکی از والدین دچار بیماری مانند اعتیاد است یا دارای انحرافات اجتماعی است.

چهاردولی ادامه داد: در خانواده‌های تک سرپرست، به‌دلیل طلاق، فوت و یا سفرهای کاری طولانی، سرپرستی با یکی از والدین است و در خانواده‌های بی‌سرپرست، والدین در قید حیات نیستند یا به‌دلیل برخی مسائل در زندان هستند.

به گفته این کارشناس ارشد مشاوره معمولاً آسیب‌پذیری خانواده‌های تک سرپرست، بد سرپرست یا بی‌سرپرست نسبت به دیگر خانواده‌ها بیشتر است چرا که پدر و مادر در تربیت فرزند مانند دو لبه قیچی هستند و قیچی یک لبه کارایی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه گاهی مادر به تنهایی فرزندان موفقی تربیت می‌کند، خاطرنشان کرد: در کنار این مادر شاید عمو یا دایی هم وجود داشته که یکسری از نیازهای فرزندان را پاسخ داده است.

چهاردولی از خانواده به‌عنوان منبع تسکین یاد کرد و گفت: باید تمامی مشکلات اجتماعی هر فرد با رسیدن به خانواده فراموش شود یعنی شبکه اجتماعی خانواده با نقش حمایتی قوی، باید احساس امنیت، آرامش و حمایت را در فرد تقویت کند و چنین خانواده‌ای در رشد شخصیتی فرد، تحصیل و تصاحب جایگاه‌های اجتماعی او نقش بسزایی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در مقابل، مشکلات تحصیلی، تکدی‌گری، بزهکاری، فقر، فرار از مدرسه، اعتیاد و کودکان کار در خانواده‌های بد سرپرست یا بی‌سرپرست بسیار است به‌طوریکه متأسفانه برخی از فرزندان این خانواده‌ها از سنین ۶ تا ۸ سالگی درگیر اعتیاد می‌شوند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده اظهارکرد: گاهی علت ایجاد این مشکلات را تأثیر محیط اطراف و محل زندگی خانواده می‌دانند این در حالی است که در صورت ایجاد مصونیت در خانواده، فرزند از این آسیب‌ها در امان است و همانطور که گفته شد ۸۵ درصد شخصیت فرد در خانواده شکل می‌گیرد.

به گفته چهاردولی والدینی که هر دو شاغل هستند باید بتوانند بین کار و تربیت تعادل برقرار کنند؛ به‌طور مثال شیفت کاری خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که همیشه یکی از والدین در کنار فرزندان باشد یا در غیر این صورت فرزند را به مراکز تربیتی قابل اعتماد بسپارند و یا برای فرزند خود پرستار بگیرند اما در زمان‌هایی که در منزل حضور دارند، نبود خود را جبران کنند تا فرزند از نظر عاطفی، روانی و اجتماعی دچار آسیب نشود.

وی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده از دیدگاه اسلام، اظهار کرد: از دیدگاه اسلام، ازدواج مقدس است پس خانواده نیز به تبع آن مقدس می‌شود چرا که بیشترین سهم را در تکوین و رشد شخصیتی انسان دارد.

چهاردولی یادآور شد: در قرآن چهار مرتبه به اطاعت از والدین پس از اطاعت از خداوند تأکید شده است زیرا پس از خداوند، والدین مهم‌ترین نقش را در خلقت انسان دارند پس خداوند رتبه والدین را پس از خود قرار داده بنابراین سعادت و شقاوت یک انسان در گرو خانواده است.

انتهای پیام

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار