نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. شهريور 1400 - 10:42   |   کد مطلب: 30021
داود سوری گفت: اراضی تملک شده در راستای توسعه دو روستای احمدیه و ده میانه کاملاً به‌صورت قانونی تملک شده و پس از تفکیک به متقاضیان واگذارشده است.

به گزارش ملایری‌ها؛  ده میانه یکی از روستاهای بخش زند شهرستان ملایر است که در این روزها حال روز عجیبی دارد.

درحالی‌که اهالی روستا با خرید زمین از بنیاد مسکن در فکر ساخت‌وساز هستند و برخی نیز در آن خانه‌های خود را بنانهاده‌اند اما اداره محیط‌زیست ورود پیداکرده و فروش این زمین‌ها را غیرقانونی خوانده است!!!

این در حالی است که مردم زمین‌ها را از یک‌نهاد دولتی خریداری کرده‌اند و حتی سند این املاک را دریافت کرده‌اند اما محیط‌زیست اصرار بر غیرقانونی بودن این زمین‌ها را دارد!

داود سوری مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به وضعیت واگذاری این زمین‌ها به مردم اظهار کرد: تملک اراضی ملی در روستاهای احمدیه و ده میانه به بیش از یک دهه پیش بازمی‌گردد که در از طبق منابع طبیعی و در راستای ماده ۴ قانون الحاق این قطعات زمین تملک شده است.

وی افزود: برابر این قانون و جهت توسعه روستاها و در راستای تولید و ساماندهی مسکن از منابع ملی و یا با توافق مالک زمین‌های اطراف روستاها توسط بنیاد مسکن خریداری‌شده و پس از تفکیک به متقاضیان واگذار می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر با اشاره به شرایط واگذاری قطعات زمین به متقاضیان بیان کرد: بر اساس ‌نامه شورای اسلامی روستاها زمین‌های موردنظر به متقاضیان واگذارشده تا بتوانند در قطعات زمین مسکن ساخته شود.

وی بیان کرد: از سال ۱۳۸۹ و ۹۰ در راستای همین قانون پیگیری‌هایی لازم برای تملک زمین از منابع طبیعی برای توسعه دو روستای احمدیه و ده میانه در شهرستان انجام شد و پس از طی روال قانونی زمین‌های موردنظر خریداری شد اما از سال گذشته محیط‌زیست بعد از چندین سال روی آن بحث کرده که خود این جای سؤال دارد.

سوری با اشاره به روند خریداری زمین از منابع طبیعی بیان کرد: پس از درخواست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اداره منابع طبیعی، ابتدا با حضور کارشناسان این اداره در معیت کارشناسان بنیاد مسکن بررسی‌های اولیه در شهرستان انجام می‌شود.

وی افزود: پس از بررسی کارشناسان در شهرستان نتیجه به استان و سپس به کشور ارسال‌شده و پس از تائید اراضی موردنظر به بنیاد مسکن واگذار می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر بابیان اینکه روند واگذاری اراضی ملی به بنیاد مسکن گاها تا ۸ ماه به طول می‌انجامد، تصریح کرد: اراضی تملک شده در راستای توسعه دو روستای احمدیه و ده میانه کاملاً به‌صورت قانونی تملک شده و پس از تفکیک به متقاضیان واگذارشده است.

وی گفت: پس از تفکیک و واگذاری قطعات زمین عایدات حاصل از آن با تصمیم مسئولین شهرستان ، شورای اسلامی دهیاری روستا در خود روستا هزینه می‌شود.

سوری با اشاره به واگذاری ۴۵ قطعه زمین به متقاضیان در روستای ده میانه بیان کرد: در روستای احمدیه نیز چندین قطعه به متقاضیان واگذارشده است.

وی بیان کرد: پس از تملک و واگذاری اراضی موردنظر سال گذشته اداره محیط‌زیست ورود پیداکرده که این اراضی جزء مناطق حفاظت‌شده هستند و نباید واگذار می‌شده است.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر افزود: بحث پیش‌آمده در بین دو اداره منابع طبیعی و محیط‌زیست است و بنیاد مسکن انقلاب بر اساس قانون زمین‌ها را تملک و واگذار کرده است و تاکنون نیز معارضی نداشته است.

وی با اشاره به بازدید دادستان شهرستان ملایر از ده میانه و تهیه گزارش بیان کرد: تصمیم‌گیری درباره وضعیت این دو روستا از عهده شهرستان خارج و در اداره کل در استان و سازمان‌ها در کشور است.

سوری افزود: همان‌گونه که دادستان در بازدید از این روستاها به مردم بیان کرد مسئولین شهرستان گزارش‌های لازم را تهیه و به استان برای تصمیم‌گیری ارائه می‌کنند.

وی بابیان اینکه منابع طبیعی هم مدارک خاص خود را برای واگذاری این اراضی دارد، تصریح کرد: امید است در کل تصمیم اتخاذشده که نفع مردم در آن دیده شود.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر افزود: افرادی که در این روستاها زمین‌ها را خریداری کرده و اکنون به دنبال مجوز ساخت‌وساز هستند و برخی از آن‌ها نیز مسکن خود را بنانهاده‌اند.

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار