نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. مهر 1400 - 23:44   |   کد مطلب: 30172
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر از کشت زعفران در حدود ۱۱۸هکتار از اراضی ملایر خبر داد و گفت: از این وسعت ۱۱۳.۲ هکتار سطح زیر کشت زعفران بارور و ۴.۵ هکتار نیز سطح زیر کشت زعفران غیر بارور است.

به گزارش ملایری‌ها؛ مهدی میرباقری در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان اینکه تعداد بهره برداران زعفران در سطح این شهرستان ۱۳۵ نفر هستند، میزان میانگین عملکرد کشت زعفران شهرستان را پنج کیلوگرم در هکتار اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی میزان تولید سالانه ما در سال زراعی جاری  ۵۸۸.۵ کیلوگرم است، اظهارکرد: برداشت زعفران در شهرستان ملایر از یک هفته دیگر آغاز می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کشاورزی با مصرف آب کم، یکی از راهکارهای مهم در سال‌های بحران کم ‌آبی در سطح کشور  محسوب می شود، در این میان زعفران یکی از گیاهان کم آب بر و پُر سود است.

میرباقری با اشاره به خشکسالی موجود، اجرای طرح‌های علمی و کارشناسی شده در راستای استفاده بهینه از منابع موجود به ‌ویژه آب و خاک را یک ضروت دانست و افزود: یکی از محصولاتی که در این وضعیت مورد توجه قرار گرفته گیاه زعفران در راستای اجرای طرح تغییر الگوی کشت است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر خاطرنشان کرد: ازدیاد گیاه زعفران از طریق پیاز کُرم صورت می گیرد و این گیاه در مناطقی که نیمه گرمسیری و یا دارای زمستان های ملایم و تابستان های گرم و خشک هستند به خوبی رشد می کند.

وی با اشاره به اینکه زعفران در مقابل سرما به خوبی مقاومت می کند، زیرا دوران رشد آن با پائیز و زمستان و اوایل بهار همزمان است، گفت: در زمان خواب و یا استراحت زعفران، آبیاری و بارندگی برای آن مناسب نیست و باعث از بین رفتن پیاز زعفران می شود.

میرباقری با بیان اینکه زمین هایی آفتاب گیر و بدون درخت، برای رشد زعفران مناسب هستند، ادامه داد: زعفران در زمینی که دارای قلوه سنگ یا علف های هرز و بدون مواد آلی باشد به خوبی رشد نمی کند و در نتیجه محصول خوبی ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به اینکه اواسط آبان ماه در مزرعه گل های بنفش رنگی ظاهر شده و سه هفته پس از پیدایش نخستین گل، برداشت آغاز می شود، گفت: معمولاً برداشت محصول پیش از طلوع آفتاب و تا ساعت ۹ صبح باید آغاز شود و عملیات گل چینی ۲۵ ـ ۱۵ روز ادامه می یابد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار