نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

2. بهمن 1400 - 9:30   |   کد مطلب: 30857
ضرورت ورود استانداری برای اصلاح برخی رویه ها؛
نمره ضعیف دستگاه های اجرایی مختلف استان همدان در مواجهه با بارش برف
شنبه ۲۵ دی ماه سال جاری، سازمان هواشناسی استان در اطلاعیه ای از ورود سامانه بارشی و هوای سرد به استان همدان از روز دوشنبه ۲۷ دی خبر داد. در این هشدار که به رنگ زرد و برای آگاهی صادر شده بود، به صراحت اختلال در مسیرهای تردد و جاده های مواصلاتی اعلام شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ بررسی های میدانی نشان می دهد که علیرغم اعلام و اطلاع رسانی قبلی، دستگاه های خدمات رسان متولی در این موضوع، آمادگی برای مدیریت و مقابله را نداشته یا ضعیف عمل کرده اند.

بر آن شدیم تا بخشی از عملکرد دستگاه ها را برای بهبود کیفیت در رویدادهای پیش رو بازخوانی نماییم.

هواشناسی استان

در رویدادهای زمستانی، هواشناسی نقش دیدبان را دارد. پیش بینی دقیق و اطلاع رسانی و هوشیارباش های این سازمان می تواند نقش اساسی در عدم غافلگیری مردم و دستگاههای متولی داشته باشد.

شواهد و بررسی اطلاعیه های این سازمان نشان می دهد که هشدار سطح زرد برای سامانه بارشی هفته گذشته ناکافی بوده و حداقل ضرورت داشت اعلام سطح نارنجی انجام شود.

سازمان مدیریت بحران

از این سازمان تنها اسم آن در رویداد ها مطرح می شود. عملکرد ضعیف در انسجام بخشی به مجموعه های استانی و شهرستانی مشهود است.

اگر از اقدامات خوب استاندار در هماهنگی با ارتش و دستگاه های دیگر صرف نظر کنیم، قطعا نمره سازمان مدیریت بحران استان، نمره قبولی نخواهد بود .

پلیس راهور

تلاشه ای مأموران راهور در تمام ایام سال برای مردم مسعود و قابل تقدیر است. در این فقره نیز حضور در صحنه ها نیز وجود دارد ولی نکته مهم جلوگیری از تردد خودروها در مبادی خروجی شهرها است. آنچه در گردنه اسدآباد رخ داد، بخشی از آن نشان از بی تدبیری در مجموعه پلیس راهور دارد.

صدور مجوز تردد برای خودروهای سنگین و تریلی در محورهای برف گیر و با احتمال کولاک یک نمره منفی بزرگ برای پلیس راهور استان به همراه دارد. همچنانکه دلیل انسداد گردنه اسدآباد، سانحه یک خودروی سنگین عنوان شده است.

بخش زیادی از خودروهای گرفتار در برف در محدوده های شهرستان بهار (محور کردستان و محور کرمانشاه ) حکایت از مدیریت ضعیف صحنه دارد . در این مورد هم به محض اطلاع از وضعیت نامناسب گردنه های اسدآباد ، امکان توقف و برگشت خودروها از پلیس راه بهار وجود داشت.

در محور همدان ملایر نیز دقیقا همین موضوع تکرار شده است.

نکته جالب نیز در روز بعد از این رویداد، استقرار خودروهای راهور در مبادی مختلف و اعمال قانون خودروهایی است که فاقد زنجیر یا کمربند بودند. هرچند این دو جزءی از قانون هستند ولی مردم انتظار دارند پلیس را در کنار خود و در سختی ها ببینند نه برای مچ گیری در خصوص کمربند ایمنی و زنجیر چرخ در شرایطی که حادثه اصلی سپری شده و موضوع جدیدی هم حداقل تا ده روز آینده پیش بینی نمی شود.

راهداری

راهداری ها نیز نقش موثری در باز بودن معابر وصولی دارند. تلاشهای شبانه روزی عوامل راهداری بر هیچ کس پوشیده نیست. خطرات اصلی پاکسازی و بازگشایی راهها با مجموعه عوامل راهداری است.

ماشین آلات فرسوده و کمبود اعتبارات از موانع اجرای موفق ماموریت های محوله است.

الان دیگر زمان نمک پاشی با بیل و کارگر سپری شده است، ماشین های متنوع برف روبی در کل دنیا استفاده و بکارگیری می شوند. هرچند تحریم ها مانع جدی برای واردات است ولی اعتماد به جوانان و شرکت های دانش بنیان داخلی می تواند این مشکل را نیز حل نماید.

شهرداری ها

در خصوص شهرداری ها نیز عمده آنها در مواجهه با این بارش برف، غافلگیر شده و عملکرد ضعیفی داشتند.

تقریبا عمده شهردارها اولین تجربه مواجهه با برف را داشتند که عملکرد ضعیف شهرداری همدان باعث گلایه های جدی و به حق مردم گردید. عدم پاکسازی سریع معابر اصلی و نمک پاشی و… باعث شد تا در اکثر خیابان ها و بلوارها به ویژه معابر شیب دار، تردد ها کند یا متوقف شود و دهها سانحه ایجاد شود.

از شهرداری به عنوان دستگاه خدمات ریال اصلی در شهر، انتظار می رود تا با ارتقای آمادگی و تامین اعتبار لازم، مواجهه بهتری با این حوادث داشته باشد.

هلال احمر و اورژانس

بدون تردید در حوادث این چنینی مجموعه های متولی امداد و نجات ،شرایط سختی را تجربه می کنند. شواهد میدانی، حکایت از حضور به موقع تیم های امداد و نجات در اکثر صحنه ها دارد. به استثنای سانحه ای آمبولانس هلال احمر در صالح آباد، تقریبا می توان نمره قبولی به آنها داد.

نیروهای نظامی

علیرغم اینکه نیروهای نظامی به طور مستقیم در این حوادث مسیولین ندارند ولی حضور داوطلبانه آنها باعث گردید تا ضمن کاهش مشکلات، بخش زیادی از مسائل نیز حل شود.

گروه مهندسی ۴۳ امام علی (ع) ملایر، تیپ زرهی قهرمان همدان، ده ها حوزه و پایگاه مقاومت بسیج در پشتیبانی و اسکان و ارایه خدمات به در راه ماندگان، نقطه طلایی این حوادث بود.

فرمانداری‌ها

به صورت مستقیم فرمانداری های مختلف در مدیریت و مواجهه با این حادثه نقش داشتند. فرماندار های با مدیریت جدید و انقلابی، عملکرد موفق و بسیار بهتری نسبت به سایر فرمانداری ها داشتند.

به نظر می رسد فرمانداری بهار، تویسرکان و رزن نمره قبولی گرفتند و اسدآباد، ملایر، نهاوند و همدان نتوانستند از این آزمون سربلند بیرون بیایند.

برف و کولاک اخیر محک خوبی برای فرماندارهای بدون انگیزه باقیمانده از دولت قبل یا سرپرست های ضعیف در حوزه مدیریت بحران بود.

بحران مدیریت در گردنه های اسدآباد و انسداد مسیرهای ارتباطی استان همدان با کرمانشاه و کردستان، بحران مدیریت در مسیرهای همدان ملایر و نهاوند کاملا مشهود بود.

در این خصوص نیز به نظر می رسد استانداری می تواند نمره مدیران خود در فرمانداری های مختلف را در نظر گرفته و برای تغییر وضع موجود هرچه سریعتر اقدام نماید.

وسخن آخر با استاندار دولت مردمی

جناب آقای قاسمی فرزاد ، آنچه که گذشت تجربه ای بود برای اینکه بدانید در استان همدان چه گذشته و چه می گذرد. گزارش های با رنگ و لعاب زیبا را در نظر نگیرید و عملکرد میدانی دستگاهها را مورد توجه قرار دهید.

بدون تردید با این وضعیت در رویدادهای پیش رو، مشکل خواهید داشت. تغییر مدیران بدون انگیزه و ضعیف ، مطالبه مردم دارالجهاد همدان است. در تحقق این مطالبه ذره ای به خود تردید ندهید و با انتصاب جوانان مومن انقلابی، مسیر را برای ارایه خدمت به مردم هموار نمایید.

آنچه در روزهای پایانی هفته گذشته در استان همدان گذشت، نشان از عدم آمادگی و ضعف های مدیریتی در مواجهه با حوادث طبیعی و غیرطبیعی داشت.‌ امید آن داریم مطالبه و بررسی عملکرد برخی از این سازمانها باعث ارتقای سطح مدیریت در حوادث آینده شود./عصر همدان

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار