نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. ارديبهشت 1401 - 8:57   |   کد مطلب: 31044
مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر گفت: در حال حاضر ظرفیت آبی سد کلان ملایر با ۴۵ میلیون متر مکعب تکمیل است، اما این بدان معنی نیست که وضعیت منابع آبی این شهرستان خوب و رضایت‌بخش است.

به گزارش ملایری‌ها؛ «محمد مظفری» در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اگر هم اکنون آبی در سد کلان وجود دارد، از سال‌های قبل بوده که برای تامین آب شرب شهر ملایر ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت بارش‌ها به اندازه‌ای نیست که موجب پر شدن سد کلان شود و ذخیره آبی آن مربوط به سال‌های گذشته است، افزود: مردم باید همچنان در مصرف آب به ویژه در بخش شرب و کشاورزی صرفه‌جویی کنند، چراکه با کمبودهای بارش و کمبود شدید منابع آبی مواجه هستیم.

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر ادامه داد: به تازگی برای مدیریت و کنترل سیلاب‌های احتمالی، دریچه‌های تحتانی سد کلان باز شد و با ادامه بارش‌ در روزهای گذشته جز برای تصفیه‌خانه، سر ریزی در سد کلان نداشتیم و خروجی از سد کلان نداریم.

مظفری میزان ورودی آب به سد کلان را در حال حاضر حدود ۲ مترمکعب در ثانیه عنوان و خاطرنشان کرد: حدود ۳۰۰ لیتر در ثانیه نیز برای تصفیه‌خانه سد رهاسازی می‌شود که این میزان متغیر است.

وی با بیان اینکه ملایر دشت ممنوعه بحرانی است، به اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی از سال ۱۳۸۴ اشاره کرد و اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح اقداماتی همچون انسداد چاه‌های غیرمجاز، برخورد با چاه‌های مجاز متخلف، اصلاح مجوزهای بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها و برخورد با چاه‌های اضافه برداشت در دست اجرا است.

مدیر امور منابع آب شهرستان ملایر اجرای اقدامات طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی را در مقابله با بحران کم‌آبی موثر دانست و افزود: در کنار این امر اصلاح و تغییر الگوی کشت و اجرای طرح‌های نوین آبیاری در اولویت کاری جهاد کشاورزی قرار گیرد.

مظفری با اشاره به وجود یک‌هزار و ۸۰۰ چاه شرب، کشاورزی، خدماتی و صنعتی در این شهرستان، بیان کرد: در راستای اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، سال گذشته ۵۵ مورد انسداد چاه‌های غیرمجاز در این شهرستان انجام شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار