نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. تير 1401 - 13:37   |   کد مطلب: 31162
رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر خبر داد؛
مرمت تنها حمام خزینه ای فعال ملایر
ابراهیم جلیلی گفت: تنها حمام تاریخی و خزینه‌ای فعال شهرستان ملایر در روستای علمدار علیا ازبه زودی مرمت می‌شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ ابراهیم جلیلی با  اشاره به آغاز مرمت تنها حمام تاریخی و خزینه‌ای فعال شهرستان  ملایر اظهار کرد:  این حمام تاریخی در روستای علمدار علیا در دهستان موزاران بخش مرکزی ملایر واقع شده و همچنان به صورت سنتی فعال است.

وی افزود: این حمام در شیب و عمق زمین برای آبرسانی بهتر به سیستم حمام و محفوظ ماندن از نظر عوامل جوی در فصول مختلف ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: در بخش ورودی حمام پس از پیمودن چند پله به قسمت حمام سرد (بینه) می‌رسد که دارای چهار سکو و یک حوض مرکزی است که این بخش از طریق یک دالان چهارمتری که به صورت نیم قوس طراحی شده به حمام گرم ( خزانه آب گرم) وصل می‌شود.

جلیلی بیان کرد: فضاهای حمام گرم شامل خزانه آب گرم، بخش اصلاح مو، سکوی نماز، حوض آب سرد و سالن اصلی در بخش انتهای حمام قرار دارد.

وی یادآور شد: مرمت حمام شامل بام‌سازی اصولی بنا به صورت سنتی انجام خواهد شد و این مرمت شامل برچیدن لایه‌های فرسوده بام، دوغاب‌ریزی روی پالانه گنبد، اجرای اندود ماسه و سیمان، شیب‌بندی، ایزوله کردن و کف‌فرش آجر و برچیدن ورق گالوانیزه جهت مرمت دیوار سنگی و چیدن دیوارآجری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه برای مرمت حمام تاریخی روستای علمدار علیا اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان نیاز دارد گفت: اجرای نمای آجری سنتی جداره خارجی، مرمت جداره دیواره‌های خارجی بنا، اجرای دیواره جداسازی حمام از معبر اصلی روستا با آجر سنتی، لایه‌روبی مسیر دفع فاضلاب و مرمت دیواره سنگی جبهه جنوبی از دیگر اقدامات برای مرمت این حمام تاریخی است.

جلیلی افزود: بافت روستای علمدار علیا همانند دیگر آثار سنتی آن همچون حمام قدیمی و برج دفاعی همچنان دست نخورده و بکر باقی مانده و همین امر موجب شد مورد توجه تعدادی از فیلم‌سازان مختلف کشوری و استانی قرار گیرد و صحنه‌هایی از فیلم‌های خود را همچون تصویربرداری تله فیلم آواز باران در این روستا تصویربرداری کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار