نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

1. بهمن 1401 - 22:12   |   کد مطلب: 31844
طرح ملی الگوی کشت شهرستان ملایر امروز -شنبه یکم بهمن ماه- با حضور معاون آب و خاک وزیر جهاککشاورزی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا؛ نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این آیین، سند اصلاح الگوی کشت را یک سند ملی خواند و گفت: این طرح حدود سه ماه و نیم قبل در وزارت جهادکشاورزی توسط معاون اول رئیس جمهور و با حضور مسئولان کشوری رونمایی شد.

حجت الاسلام احد آزادیخواه سند الگوی کشت را اقدامی فراوزارتخانه ای دانست و مطرح کرد: این سند ویژه جهادکشاورزی نیست و بسیاری از وزارتخانه ها از جمله وزارت نیرو، وزارت کشور و سایر وزارتخانه ها را دربرمی گیرد.

آزادیخواه تصریح کرد: محتوای الگوی کشت این است که ما در حوزه امنیت غذایی نیازمندی ها و توانمندی هایمان را با هم تراز کرده و برابر با نیازمندی هایمان از توانمندی ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه طبق این سند باید محدودیت ها و مشکلات را در کشت و کشاورزی لحاظ کنیم، افزود: باید با اولویت بندی محدودیت هایی از جمله کمبود آب، شرایط اقلیمی و مراقبت از منابع آب و خاک، به کشت محصولات کشاورزی بپردازیم.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت ادامه داد: اگر اولویت در حوزه کشاورزی کشت گندم است، کشاورزی را به سمت کشاورزی گندم محور، ذرت محور و دانه های روغنی محور سوق دهیم تا محصولات اساسی از آب و خاک به دست آید و محصولات جالیزی و پرآب بر مانند گوجه، پیاز، خیار و هندوانه را محدود کنیم به گونه ای که به منابع آب زیرزمینی آسیب جدی وارد نشود.

وی با تاکید بر لزوم عقد قرارداد کشاورزان در حوزه کشت و کار با حاکمیت و دولت، بیان کرد: به این معنا که کشاورزان محصولاتی براساس تشخیص دولت کشت کنند.

آزادیخواه اولویت امروز کشور را کشت گندم دانست و خاطرنشان کرد: ما در سال به حدود ۱۲ میلیون تن گندم نیاز داریم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امسال با تدبیر شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، دولت توانست ۷.۵ میلیون تن گندم خریداری کند و ۸۲ هزار میلیارد تومان به کشاورزان بابت خرید گندم پرداخت کرد.

کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی کشت محصولات پر آب بر و جایگزینی محصولات کم آب بر

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز با اشاره به ۵۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی ملایر گفت: از این میزان حدود ۲۳ هزار هکتار آن یعنی چیزی حدود ۵۰ درصد آن باغ است.

رضا بهراملو با بیان اینکه بیش از یک چهارم سطح باغات استان مربوط به شهرستان ملایر است، ادامه داد: از این میزان حدود ۱۱ هزار هکتار باغات انگور است که باید با اشراف به این شرایط، برنامه ریزی برای آینده و هم افزایی با مجموعه جهادکشاورزی، با حداقل نهاده مصرفی از جمله منابع آب و حفظ خاک بیشترین بهره وری را از این ظرفیت داشته باشیم.  

بهراملو با بیان اینکه برنامه علمی کشاورزی در استان همدان در حال تدوین است، ابرازامیدواری کرد تا قبل از سال ۱۴۰۲ بتوانیم با حضور وزیر جهادکشاورزی از این برنامه رونمایی کنیم.

وی هدف از تدوین این برنامه را نشان دادن نقشه راه در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به کشاورزان دانست تا با اطمینان خاطر به تولید محصولات متناسب با الگوی کشت اقدام شود.

بهراملو بیان کرد: در این برنامه با شناسایی ظرفیت های مختلف کشاورزی در شهرستان ها، سرمایه گذاری ها درست و با توجه به پتانسیل ها صورت خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه استان همدان نخستین استان در سطح کشور است که از طرح اصلاح الگوی کشت رونمایی می کند، افزود: الگوی کشت از سال ۱۳۵۰ در کشور مطرح شده و امسال در دولت سیزدهم عملیاتی شد.

بهراملو با اشاره به اینکه ۹۷ درصد از کشاورزی ما بخش خصوصی است، ادامه داد: ما نمی توانیم به کشاورز دیکته کنیم که چه محصولی را بکارد اما این سند یک طرح فرا قوه ای است که در شورای ملی مطرح شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان موضوع این طرح را استفاده بهینه از منابع آبی عنوان کرد و افزود: طبق این طرح باید منابع آبی را با برنامه مصرف کنیم.

وی حفظ امنیت و اقتدار غذایی و منبع آبی و خاکی را مستلزم کشت محصولات کم آب بر و اصلاح الگوی کشت دانست و مطرح کرد: باید بتوانیم با کاشت محصولاتی مثل کلزا، گلرنگ و دانه های روغنی با حداقل مصرف آب بیشترین تولید را داشته باشیم.

بهراملو با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۴۰ هزار میلیارد تومان برای الگوی کشت و عملیاتی شدن این طرح اختصاص داده شده است، گفت: قرار است ۱۰ تا ۲۰ درصد از کشت محصولات پر آب بر کاهش یافته و محصولات کم آب بر جایگزین شود که نیازمند بررسی سطح زیر کشت زمین های کشاورزی است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز به وسعت حدود ۳۲ هزار و ۱۰۰ هکتار شامل ۱۳۸ هزار هکتار اراضی مرتعی و ۵۵ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و دیم در سطح شهرستان اشاره و مطرح کرد: این میزان معادل ۸.۹ درصد از اراضی زراعی استان و ۲۳ هزار هکتار اراضی باغی آبی و دیم است که معادل ۲۷ درصد از اراضی باغی استان را شامل می شود.

یوسف کاکاوند ادامه داد: از مجموع ۲۳ هزار هکتار باغات شهرستان ملایر وسعتی معادل ۱۱ هزار هکتار را باغات انگور شهرستان شامل می شود و از این مقدار سالانه حدود ۲۷۶ هزاران انگور برداشت می شود.

کاکاوند با بیان اینکه ۴۳ هزارتن انگور ملایر به انواع کشمش و ۳۲ هزار تن به کشمش صادراتی تبدیل می شود، افزود: این مقدار در ۵۵ واحد کشمش پاک کنی فرآوری می شود و به کشورهای روسیه، اوکراین، ترکیه، عراق صادر و ۳۰ درصد باقی مانده صرف تولید مشتقات انگور شده و به مصرف تازه خوری می رسد.

وی تصریح کرد: در سال زراعی گذشته ترکیب کشت غالب شهرستان شامل گندم(۴۵ درصد)، جو(۲۹ درصد)، یونجه(۱۹) و سیب زمینی(۱درصد) بوده و مابقی محصولات شش درصد از کل تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داد.

کاکاوند با بیان اینکه اراضی آبی شهرستان با استفاده از ۱۶۷۹ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۱۰۰۰ دهنه چشمه و ۶۲۱ رشته قنات سیراب می شوند، افزود: در مجموع از ذخایر آب های زیرزمینی به طور متوسط ۲۱۹ میلیون مترمکعب آب در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت جهادکشاورزی، سازمان جهادکشاورزی استان و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان با ابلاغ و عملیاتی کردن سند اصلاح الگوی کشت ضمن افزایش بهره وری در تمام سطوح زراعی و باغی ضمن حفظ منابع آب و خاک با استفاده از برش شهرستانی الگوی اصلاح کشت گام موثری را در جهت پایداری تولید و حفظ امنیت غذایی برداشته است.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار