نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. اسفند 1401 - 21:57   |   کد مطلب: 32074
جدیدترین آمار منتشر شده تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه امسال میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۱۱ میلیون و ۳۴۵ هزار تن و به ارزشی بیش از ۴۸ میلیارد و ۸۴۸ میلیون دلار بوده است.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا ، در ۱۱ ماهه امسال میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۱۱ میلیون و ۳۴۵ هزار تن و به ارزشی بیش از ۴۸ میلیارد و ۸۴۸ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۱.۱۶ درصدی در وزن و افزایشی ۱۲.۲۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در ۱۱ ماهه سال جاری ۴۳۹ دلار بوده که نسبت به ۳۸۶ دلار به ازای هر تن در ۱۱ ماهه سال گذشته ۱۳.۵۴ درصد رشد داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت با کاهشی ۸.۶۱ درصدی در وزن و افزایشی معادل ۱۵.۲۸ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ارقام ۳۳ میلیون و ۶۰۴ هزار تن و ۵۳ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار رسیده است. در این بازه زمانی متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۹۷ دلار بوده که نسبت به ۱۲۶۶ دلار در هر تن در ۱۱ ماهه سال گذشته رشد ۲۶.۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

چین و عراق بزرگترین مشتریان کالای ایرانی

در ۱۱ ماهه سال جاری بیشترین میزان صادرات کشور به چین با رقمی بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار بوده است و این کشور سهمی بیش از ۲۷ درصدی از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. پس از چین کشورهای عراق با ۹ میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار و سهم ۱۹.۲۱ درصدی، ترکیه با ۶ میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار و سهم ۱۴.۱۳ درصدی، امارات متحده عربی با پنج میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار و سهم ۱۰.۷۶ درصدی و هند با یک میلیارد و ۹۱۹ میلیون دلار و سهم ۳.۹۳ درصدی بزرگترین مشتریان کالای ایرانی در این بازه زمانی به شمار می‌رود.

امارات و چین صدرنشین واردکنندگان کالا به ایران

در ۱۱ ماهه سال جاری امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار و سهمی حدود ۳۰.۷۳ درصدی از ارزش کل واردات بزرگترین وارد کننده کالا به ایران به شمار رفته و در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله با کشورمان قرار گرفته است.

پس از امارات کشورهای چین با ۱۴ میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار و سهم ۲۶.۴۷ درصدی، ترکیه با پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و سهم ۱۰.۴۳ درصدی، هند با دو میلیارد و ۵۹۴ میلیون دلار و سهم ۴.۸۳ درصدی و آلمان با یک میلیارد و ۷۷۳ میلیون دلار و سهم ۳.۳۰ درصدی از کل ارزش واردات عمده‌ترین کشورهای طرف معامله واردات با ایران بوده‌اند.

افزایش پنج درصدی ترانزیت خارجی

در ۱۱ ماهه امسال میزان ترانزیت خارجی کشور نیز نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته رشد داشته است. این آمار در حدود ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار تن بوده است که نسبت به ۱۱ میلیون و ۳۸۲ هزار تن ترانزیت خارجی در مدت مشابه سال گذشته رشدی معادل ۵.۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار