نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

11. اسفند 1401 - 22:13   |   کد مطلب: 32083
معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو بر لزوم تغییر الگوی مصرف دارویی در سطح کشور تاکید کرد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از ایسنا ،دکتر حیدر محمدی، پنجشنبه 11 اسفندماه، در جمع روساء و معاونین غذا و داروی دانشگاه های قطب دو کشور در تبریز، گفت: در حوزه غذا و دارو امسال را در شرایط پایداری از نظر دارو و تجهیزات به پایان می رسانیم.

وی افزود: اقدامات صورت گرفته در حوزه غذا و دارو در سطح ملی و کلان سازمانی است و با عوامل زیادی در تامین دارو روبرو هستیم.

وی با اشاره به تغییر نرخ ارز و نبود برخی از زیرساخت‌ها در خصوص تامین داروهای مورد نیاز گفت: با اقدامات بموقع رئیس جمهور و معاون اول کشور بخش زیادی از این مشکلات حل شد و در حال حاضر در بخش نقدینگی مشکل داریم ولی خوشبختانه در حال حاضر کمبود در حوزه آنتی بیوتیک و مسکن ها محسوس نیست.

وی ادامه داد: خوشبختانه داروهای بیهوشی برای اولین بار در ایران تولید می‌شود و در حال حاضر با کمک شرکت های دانش بنیان تولید داخل بسیار خوب است و برای جلوگیری از بعضی کمبودهای دارویی می توان از داروهای جایگزین استفاده کرد و راه حل دیگر تغییر الگوی مصرف دارویی است.

محمدی، ادامه داد: بیشترین مصرف دارو و سرم در دوران کرونا در پیک پنجم به 15- 16 میلیون رسید و از اوایل سال کمبود سرم داشتیم و ما هم اکنون 20 میلیون سرم تامین می کنیم.

معاون وزیر بهداشت، با تاکید بر لزوم کنترل و مدیریت تجویز سرم از طریق نظام پزشکی و معاونت‌های درمان گفت: یکی از نگران کننده ترین مسائل در کشور این است که مصرف سرم زیاد شده است و این قابلیت کنترل و مدیریت از طریق نظام پزشکی و معاونین درمان وجود دادد تا با ارائه بخشنامه هایی بر موارد مصرف بهینه سرم تاکید شود تا مصرف سرم معقول و منطقی باشد.

وی ضمن تاکید بر افزایش تزریق داروهای بیهوشی در سطح استان آذربایجان شرقی گفت: با این تامین داروها امیدواریم بخش مهمی از مشکل حل شود.

وی در خصوص تجهیزات پزشکی گفت: ما در این خصوص در کشور با مشکل خاصی روبرو نشدیم و امیدواریم با تخصیص به موقع ارز در آینده نیز مشکلی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: درشمال غرب کشور بحث توریسم درمانی نیز مطرح است و بخشی از این تجهیزات توسط بیماران خارجی مصرف می شود که این مسئله نیز مدیریت شده است.

محمدی گفت: سیاست ما این است که تولید کننده ها تامین پایداری داشته باشد و ما از این تولید کنندگان حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد:  باید با نظارت معاونین  و روسای دانشگاه‌ها سهمیه‌های شرکت‌های دارویی دقیق انجام شود و برای نمونه در بحث سرم 30 درصد به بخش خصوصی و 70 درصد به بخش دولتی اختصاص یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به پتانسیل های صنعتی استان آذربایجان شرقی مخصوص در حوزه صنایع غذایی گفت: در خصوص صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی غنی است و از این نظر در شرایط خوبی قرار دارد  و شهر تبریز معروف به شهر صنعتی از این رو انتظار می رود مجموعه دانشگاه علوم پزشکی نیز همراهی شایسته ای را با صنعتگران و سرمایه گذاران این بخش داشته باشند.

وی در خاتمه در خصوص آزمایشگاه های صنایع غذایی گفت: باید این آزمایشگاه ها تجهیز و افرایش پیدا کنند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار