پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع
فرمانداری ویژه ملایر

7. خرداد 1402 - 8:35   |   کد مطلب: 32424
مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری موجر و مستاجر برای هم استانی ها همزمان با سراسر کشور رایگان شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ ایوب اسداللهی با بیان اینکه قرارداد اجاره و دریافت کد رهگیری برای موجر و مستاجر در همدان رایگان شده گفت: سامانه املاک و مستغلات راهی است برای رایگان شدن روند اخذ کد رهگیری، این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است.

وی ادامه داد:  بر مبنای این بند قانونی «رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت همه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد، أخذ شناسه (کد) رهگیری بدون أخذ هزینه الزامی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون مستاجر و موجر می‌تواند بدون نیاز مراجعه به بنگاه معاملات املاک، با ثبت قرارداد در این سامانه کد رهگیری رایگان دریافت کند، افزود:  این سامانه امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرار داد اجاره‌‌ مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستاجر)، به صورت برخط فراهم کرده است که بر اساس آن  مستاجران می‌توانند قرارداد اجاره‌‌ واحد مسکونی مورد معامله‌‌ خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری را دریافت کنند.

وی با بر شمردن کاربردها و ویژگی های این سامانه، اذعان داشت:  مراحل ثبت قرارداد در این سامانه بسیار ساده طراحی شده است تا  اقشار مختلف مردم با هر میزان از سواد براحتی بتوانند از این سامانه استفاده کنند. این مقام مسئول اضافه کرد: ویژگی دیگر این سامانه، فراهم کردن  امکان استعلام کد رهگیری قراردادهای اجاره مسکن  است.

اسداللهی با بیان اینکه مالک و مستاجر بدون مراجعه به بنگاه میتوانند عقد قرارداد کنند افزود:  راه اندازی رسمی این سامانه، برای مالک و مستاجر این امکان را ایجاد کرده که  بتوانند بدون مراجعه به بنگاه و در یک روند کاملاً شفاف و قانونی، تنها با درج اطلاعات خود در سامانه کد رهگیری ثبت اجاره را کاملاً رایگان اخذ کنند.

وی در پایان یادآور شد:  مالکان و مستاجران برای انعقاد قرارداد اجاره و اخذ کد رهگیری رایگان می‌توانند به سامانه املاک و اسکان به آدرس (https://amlak.mrud.ir) یا به تارنمای ( https://srem.ir/) که در همان سامانه است، مراجعه کنند؛ همچنین توصیه شده است‌ کاربران از رایانه برای درج قرارداد استفاده کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار