نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. خرداد 1402 - 8:51   |   کد مطلب: 32431
مدیر جهاد کشاورزی ملایر گفت: برای تولید انگور نقشه راه مفصلی تهیه شده که تمام جزئیات مربوط به ارقام مختلف انگور در آن دیده شده است و این نقشه راه بزودی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی می‌شود.

به گزارش ملایری‌ها؛ یوسف کاکاوند مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر پنجمین همایش انگور و کشمش در دانشگاه ملایر در جمع خبرنگاران با اشاره به ظرفیت های باغبانی شهرستان ملایر اظهار کرد: شهرستان ملایر به عنوان قطب باغبانی استان همدان شناخته می شود که بیش از 23 هزار هکتار باغ در این شهرستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه ملایر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان  انگور و مشتقات آن در کشور است، تصریح کرد: در بیش از 11 هزار هکتار از باغات ملایر سالانه بیش   276 هزار تن انگور تولید می‌شود.

کاکاوند با اشاره به تولید سالیانه 43 هزار تن انواع کشمش در ملایر بیان کرد: 75 درصد انگور ملایر به انواع کشمش تبدیل شده و کشمش ملایر بهچندین کشور دنیا صادر می‌شود.
وی گفت: با توجه به ظرفیت ویژه کشت و انگور در ملایر برای برای حفظ و ارتقای بهره‌وری باغات ، از سال گذشته اقدامات مختلفی در ملایر برگزار شده است.
مدیر جهاد کشاورزی ملایربه تهیه نقشه راه برای  تمام محصولات کشاورزی ملایر اشاره کرد و گفت: برای تولید انگور نقشه راه مفصلی تهیه شده که تمام جزئیات مربوط به ارقام مختلف انگور از جمله نوع و زمان کاشت ، نوع برداشت ، فرآوری ، آفات و بیماری‌ها ، اقلیم مناسب ، نحوه و عملکردی که منجر به افزایش بهره‌وری در آن دیده شده است و این نقشه راه بزودی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی می‌شود.
وی اجرای طرح الگوی کشت را یکی دیگر از اقدامات در راستای ارتقای کشاورزی ملایر عنوان کرد و گفت: در حال پیگیری ارائه راهبردهای خوبی در تولید محصولات استراتژیک  بوده تا بتوان محصولات کشاورزی مرغوبی در ملایرتولید کرد.
کاکاوند با اشاره به مهمترین مشکلات کشاورزی و باغداری در ملایر تصریح کرد: نحوه آبیاری از مهمترین مشکلات باغ‌های انگور در ملایر است.
وی افزود: با  توجه به شرایط اقلیمی و کاهش منابع آبی موجود نحوه آبیاری باغ های ملایر با شرایط سازگاری ندارد و در همین راستا به دنبال طراحی  سیستم آبیاری جدید هستیم که با سیستم خرده مالکی ، حق آبه و حجم آب ورودی منطبق است.
مدیر جهاد کشاورزی ملایر گفت: این طرح ، سیستم آبیاری تلفیقی شامل آبیاری کم‌فشار و موزعی است که در ۳۰۰ هکتار از سطح باغات انگور پیاده‌سازی می‌شود.
وی به خسار سرمازدگی امسال در باغات ملایراشاره کرد و گفت: با توجه بهبازدید اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و خسارت سنگین سرما به اغات ملایر باید بحث بیمه باغات باید جدی‌تر دیده شود و در جانمایی باغات باید تجدید‌نظر شود.
انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار