نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

3. بهمن 1402 - 12:02   |   کد مطلب: 33131
رئیس اداره میراث‌فرهنگی ملایر خبر داد:
ثبت ۲ میراث ناملموس ملایر در کشور
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر گفت: «آش چغندر بدو روستای علی‌آباد دمق» و «نقوش ذهنی باف قالی‌های روستای میشن» در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها» به نقل از روابط عمومی  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر؛ ابراهیم جلیلی در جمع خبرنگاران گفت: نشست میراث ناملموس در محل دفتر ثبت آثار وزارتخانه با حضور صاحبان فن و اساتید هنر  برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه پرونده «آش چغندر بدو  روستای علی‌آباد دمق» و «نقوش ذهنی باف قالی‌های روستای میشن» بررسی شد که منجر به ثبت این دو اثر شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر گفت: ملایر یکی از مراکز فعال قالی‌بافی کشور است و نقوش ماهی ریزه و بته‌جقه آن توسط بانوان قالی‌باف شهرستان ملایر بافته می‌شود، به‌عنوان یک فن و هنر زنده ثبت شد.

وی افزود: «آش چغندر بدو  روستای علی‌آباد دمق» باتوجه‌به اینکه چغندر در شش‌ماهه دوم سال برداشت می‌شود بیشتر یک آش فصل سرد است که مشابه آبگوشت است و شامل حبوبات، گوشت و... است
جلیلی بیان کرد: یکی از هنرهای اصلی دست در شهرستان ملایر هنر قالی‌بافی است که در اکثر مناطق روستای و شهری ملایر بافته می‌شود فرش دستباف ملایر از با قدمت‌ترین نمونه‌های قالی‌های بافته شده در استان همدان است که در بازارهای ایران و جهان از شهرت و آوازه بسیار زیادی برخوردار شود.
وی گفت: سنت قالی‌بافی در شهرستان ملایر و روستاهای این شهرستان باعث شده که این شهرستان تبدیل به یکی از مراکز عمده بافت قالی‌های لری در غرب ایران به شمار برود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر پفت: هدف از شناسایی این  فن‌های تهیه آش‌های محلی را جلوگیری از منسوخ‌شدن، پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، حصول اطمینان از احترام به میراث ناملموس، بالابردن سطح آگاهی نسبت به اهمیت آش‌ها  و زمینه‌سازی برای همکاری همه قسمت‌ها در پاسداری از این میراث ناملموس عنوان کرد.
وی تصریح کرد:  شهرستان ملایر پیش‌ازاین  ۴ نقش و مهارت «بافت فرش پیچ جوزان»، «چهارچنگ روستاهای کسب و ننج»، «نقش ماهی ازندریان و روستاهای اطراف» و اکنون نیز  «آش چغندر بدو  روستای علی‌آباد دمق» و «نقوش ذهنی باف قالی‌های روستای میشن» به ثبت رسید.
انتهای خبر/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار