نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. بهمن 1402 - 8:47   |   کد مطلب: 33164
دومین شهر بزرگ استان همدان با دارا بودن بیش از ۳۵۰ اثر تاریخی، ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارد که با استفاده از این توانمندی‌ها موفق شد همزمان با چهل و پنجمین فجر انقلاب، ۳۶ پروژه را با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال و با نگاه عدالت‌محور دولت سیزدهم به مرحله اجرا درآورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها» ؛ ملایر به عنوان تنها شهر خاورمیانه با ۲ عنوان جهانی مبلمان منبت و انگور و شهر ملی مُرواربافی و ده‌ها اثر ملموس و ناملموس ثبت شده، دروازه‌های گردشگری خود را به سوی گردشگران بسیاری گشوده و امروز از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شده است.

از ارگ باستانی نوشیجان تنها بنای خشتی جهان گرفته تا شهر زیرزمینی سامن، بازار سنتی ملایر، باغ تاریخی سیفیه، موزه لطفعلیان، منطقه حفاظت شده لشگردَر، منطقه گردشگری سد کلان، یخدان میرفتاح، تنها مجموعه تفریحی و توریستی مینی‌وُرلد ایران و خاورمیانه و ده‌ها اثر طبیعی و تاریخی و جاذبه‌های گردشگری، بدون شک تکمیل کننده پازل توسعه و رونق اقتصادی و گردشگری این شهرستان باشد.

ارتقای شاخص‌های رشد شهرستان ملایر در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیسـت، رشدی غیرقابل باور که دولت مردمی و انقلابی سیزدهم نیز بر شتاب این توسعه افزود.

اگر بخواهیم تنها به یک نمونه از شاخص‌های توسعه جهان شهر ملایر در حوزه میراث فرهنگی اشاره کنیم، قبل از انقلاب تنها ۱۵ اثر تاریخی در این شهرستان شناسایی شده بود که بعد از انقلاب به ۳۳۵ مورد رسید و رشدی ۲ هزار و ۲۰۰ درصدی را در این حوزه شاهد هستیم و تعداد ثبت ملی این آثار تاریخی ملایر از هشت مورد در قبل از انقلاب به ۲۰۳ مورد با شاخص رشد ۲ هزار و ۵۰۰ درصدی در بعد از انقلاب رسیدیم.

آغاز عملیات اجرایی هتل پنج طبقه؛ دستاورد دولت در ملایر

در همین رابطه رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار داشت: شهر جهانی مبلمان منبت، شهر جهانی انگور و عنوان ملی هنر مرواربافی با آثار و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی و دست‌ساز و شهر جشنواره‌های مختلف، جذابیت‌های توریستی زیادی را برای گردشگران و سرمایه‌گذاران به وجود آورده است.

«ابراهیم جلیلی» گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالای این شهرستان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از همه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این صنعت درآمدزا دعوت به سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود و نگاه مثبت دولت سیزدهم به حوزه گردشگری و صنایع دستی، در دهه فجر امسال ۳۶ پروژه با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال آماده افتتاح و کلنگ‌زنی شد که در نسبت به سال‌های گذشته این حجم از اعتبارات بی‌سابقه است.

سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد ریالی برای ایجاد فروشگاه مبلمان منبت

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر بیان کرد: افتتاح ۲۴ کارگاه صنایع دستی در رشته منبت و ساخت سازهای سنتی در نقاط مختلف شهرستان با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریال با اشتغال ۶۷ نفر و ۹ فروشگاه مبلمان منبت با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۲۷ نفر مستقیم و ۳۶ نفر غیرمستقیم در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع از جمله این طرح‌ها در حوزه صنایع دستی است.

جلیلی یادآور شد: در حوزه صنایع دستی همچنین بازارچه مشاغل خانگی بانوان به متراز ۲۷۰ مترمربع با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغال مستقیم ۱۲ نفر و غیرمستقیم ۲۰ نفر به بهره‌برداری رسید.

وی آغاز عملیات اجرایی هتل سه ستاره در پنج طبقه با سرمایه‌گذاری ۳۵۰ میلیارد ریال و اشتغال مستقیم ۲۰ در ورودی روستای ازناو، افتتاح دفتر مسافرتی با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال و اشتغال سه نفر و مرکز اقامتی بوم‌گردی در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع و ظرفیت ۲۰ نفر با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال و اشتغال پنج نفر از دیگر پروژه‌های گردشگری برشمرد.

جلیلی با اشاره به وضعیت پیشرفت و توسعه سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر در بعد و قبل از انقلاب و ۲ سال دولت سیزدهم، گفت: در حوزه میراث فرهنگی ۳۵۰ اثر تاریخی و فرهنگی در ۶ شهر و ۱۲۸ روستای این شهرستان داریم که از این تعداد ۲۰۱ اثر به ثبت ملی رسیده و ۱۹ درصد آثار استان در شهر ملایر است.

شناسایی ۱۸ اثر تاریخی ملایر در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه تعداد آثار شناسایی شده این شهرستان قبل از انقلاب ۱۵ مورد و بعد از انقلاب به ۳۳۵ مورد با شاخص رشد ۲ هزار و ۲۰۰ درصدی اشاره و اضافه کرد: طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم ۱۸ اثر در ملایر شناسایی شد، در حالی‌که در دو سال قبل دولت سیزدهم تعداد هفت اثر شناسایی شد.

تکمیل پازل گردشگری و صنایع‌دستی ملایر با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۸۲۰ میلیارد ریالی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ادامه داد: تعداد آثار ملی ثبت شده ملایر در قبل از انقلاب از هشت اثر به ۲۰۳ مورد در بعد از انقلاب با شاخص رشد ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رسید.

رشد ۶ برابری مرمت آثار تاریخی ملایر بعد از انقلاب

جلیلی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب موزه نداشتیم و بعد از انقلاب موزه ملایر با چهار هزار مترمربع وسعت بزرگترین موزه استان است؛ افزود: در مرمت آثار تاریخی و کاوش قبل از انقلاب یک مورد مربوط به ارگ باستانی نوشیجان داشتیم که بعد از انقلاب بیش از ۱۷ مورد با ۶۰۰ درصد رشد رسید و طی ۲ سال قبل دولت سیزدهم ۱۰ اثر مرمت شد.

وی همچنین به اختصاص اعتبارات به این سه حوزه اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب میزان اختصاص اعتبارات استانی و ملی صفر بود که در ۲ سال دولت سیزدهم ۵۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال به حوزه میراث فرهنگی اختصاص یافت که در مقایسه با ۲ سال دولت قبل با ۲۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال، ۱۵۰ درصد رشد در این حوزه داشتیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر مرمت یخدان میرفتاح را نمونه بارز این اقدام در دولت سیزدهم برشمرد و ادامه داد: فروردین ۱۳۹۸ یخدان میرفتاح بر اثر بارش‌های سیل آسا فروریخت که در دولت قبل ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این اثر تاریخی اختصاص یافت و در دولت سیزدهم و از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور و کمک فرماندار ویژه ملایر، ۲۰ میلیارد ریال اعتبار به این اثر تخصیص یافت که در جذب اعتبار ۱۴۰ درصد رشد داشته است.

گردشگری در دولت سیزدهم جان تازه‌ای گرفت

جلیلی به سرکشی ۲ هزار و ۹۷۰ مورد از آثار تاریخی این شهرستان در دولت سیزدهم اشاره و بیان کرد: در حوزه گردشگری به علت شیوع ویروس کرونا گردشگری دچار رکود عجیبی روبرو و متضرر شد که در جهان بی‌سابقه بود و به همت دولت سیزدهم با واکسیناسیون گسترده و مدیریت هوشمند گردشگری جان تازه‌ای گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم مدیریت هوشمند جای ممنوعیت سفر را گرفت و عامل رونق گردشگری و تاسیسات گردشگری شد، اظهار کرد: از ۳۰ واحد فعالی که داشتیم، اکثر آنها نیمه راکد و غیر فعال شدند و طی ۲ سال قبل از دولت سیزدهم گردشگری داشت به سمت شکست می‌رفت که در این ۲ سال به این واحدها اضافه شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر همچنین به برخی شاخصه‌های حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: اعتبار زیرساخت گردشگری ما قبل از انقلاب صفر بود که حجم اعتبارات از ۲۱ میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال در ۲ سال قبل از دولت سیزدهم به حدود ۵۰ میلیارد ریال با رشد ۱۲۵ درصدی رسید.

رشد ۵۰ درصدی افزایش واحدهای گردشگری ملایر؛ دستاورد دولت سیزدهم

به گفته جلیلی؛ ظرفیت اقامت این شهرستان قبل از انقلاب ۱۷ اتاق با ظرفیت ۳۴ نفر بود که بعد از انقلاب به ۱۰۵ اتاق با ۴۲ نفر ظرفیت رسید و در دولت قبل ۱۵ اتاق به ظرفیت ۵۰ نفر اضافه شد، در حالی‌که در دولت سیزدهم ۲۴ اتاق با ظرفیت ۷۲ نفر به واحدهای اقامتی این شهرستان اضافه شد که رشد ۲۰ درصدی داشتیم.

وی ادامه داد: واحدهای گردشگری ملایر در قبل از انقلاب از ۲ واحد به ۳۳ واحد در بعد از انقلاب رسید که در دولت سیزدهم ۶ واحد اضافه شد و در مقایسه با ۲ سال دولت قبل، ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه قبل از انقلاب باغ گردشگری کشاورزی نداشتیم و در دولت سیزدهم پنج مورد ایجاد شد که در مقایسه با مدت مشابه در ۲ سال قبل از دولت، ۴۰۰ درصد رشد داشتیم.

فعالیت ۱۱ هزار هنرمند ملایری در ۲۰ رشته صنایع دستی

جلیلی نبود خانه مسافر قبل از انقلاب در ملایر را یکی دیگر از کمبودها عنوان و اظهار داشت: در دولت سیزدهم چهار خانه مسافر به این شهر اضافه شد که در مقایسه با ۲ سال دولت قبل، رشد ۲۰۰ درصدی داشته است.

به گفته وی؛ قبل از انقلاب هیچ جشنواره‌ای برگزار نمی‌شد و بعد از انقلاب ۶ مورد و در دولت سیزدهم چهار جشنواره برگزار کردیم و سال قبل در کنار شهرداری ملایر، رتبه برتر گردشکری استان همدان را کسب کردیم و در دولت سیزدهم در سه نمایشگاه گردشگری به صورت مستقل شرکت داشتیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: اقامت در این شهرستان در ۲سال قبل از دولت سیزدهم، ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر بود که در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی به ۴۸ هزار و ۱۸۰ نفر رسید که از لحاظ اقامت و تبدیل مراکز اقامتی و ماندگاری مسافر، هشت درصد رشد داشتیم.

جلیلی در ادامه به حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی ملایر اشاره و بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ رشته فعال صنایع دستی داریم که ۱۱ هزار نفر با بیش از پنج هزار و ۳۰۰ کارگاه فعال است که بعد از کشاورزی دومین اشتغال ملایر و ۱۳ درصد اشتغال استان و شهرستان را به خود اختصاص داده و در استان ۲۵ درصد جمعیت شاغل صنایع دستی را داریم.

رشد ۴۲ درصدی اعطای تسهیلات صنایع دستی در دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب هیچ اعتباری برای صنایع دستی نداشتیم، ادامه داد: طی ۲ سال قبل دولت سیزدهم، ۹ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال اعتبار به صورت اوراق به این حوزه اختصاص یافت که در دولت سیزدهم این رقم به ۱۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال با رشد ۴۲ درصدی رسید.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر همچنین اشتغال ایحاد در حوزه صنایع دستی قبل از انقلاب حدود ۵۰ نفر عنوان کرد: بعد از انقلاب اشتغال در این حوزه به بیش از ۱۱ هزار نفر رسید که طی ۲ سال قبل دولت سیزدهم از ۴۶۵ مورد اشتغال به ۶۰۲ نفر در دولت سیزدهم با ۳۰ درصد رشد رسید.

کسب ۱۷ برند صنایع دستی در ملایر؛ رهاورد انقلاب

جلیلی رشته‌های صنایع دستی این شهرستان را قبل از انقلاب پنج رشته و افزایش آن به ۲۰ رشته در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم چهار رشته صنایع دستی اضافه شد و برای ۴۲۰ نفر آموزش در دولت سیزدهم برگزار شد که نسبت به مدت مشابه ۲ سال قبل دولت، ۴۰ درصد رشد دارد.

به گفته وی؛ تمدید صدور مجوزها در ۲ سال قبل از دولت سیزدهم، هزار و ۲۲۵ بود که در دولت سیزدهم ۲ هزار و ۷۰۰ مورد و رشد ۱۲۵ درصدی رسید و کسب نشان ملی در دو سال دولت قبل از ۲ مورد به ۹ مورد در دولت سیزدهم با ۳۰۰ درصد رشد رسید و همچنین رتبه برتر نمایشگاه ملی صنایع دستی را کسب کردیم.

وی با بیان اینکه رقم تسهیلات در ۲ سال دولت قبل از ۷۰ میلیارد ریال به ۱۲۰ میلیارد در دولت سیزدهم رسید، افزود: قبل از انقلاب در حوزه صنایع دستی برندسازی نداشتیم و بعد از انقلاب بیش از ۱۷ برند کسب کردیم که برخی از برندهای ملایر همچون مبلمان منبت جهانی و برند مروار ملی است و در تلاش برای جهانی شدن آن هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر یادآور شد: در حوزه ثبت آثار ناملموس، چهار فن بافت فرش میشن، کسب و ننج، جوزان و نقش ماهی ازندریان ثبت ملی شد و در مجموع با آش‌های محلی ثبت شده، ۱۷ برند کسب کردیم که قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

جلیلی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب حتی یک مورد فروشگاه صنایع دستی نداشتیم و بعد از انقلاب بیش از ۴۵۰ فروشگاه مبلمان و سایر رشته‌ها در سطح این شهرستان ایجاد شد، گفت: شهرک خوشه مبلمان منبت بعد از انقلاب ایجاد شد و ۶۵ واحد فروشگاهی و بیش از ۱۲۰ واحد کارگاهی در این شهرک فعال است و طرح توسعه ۲۰ هکتاری آن در دولت سیزدهم پیگیری و در حال الحاق است.

منبع ایرنا

دیدگاه شما

آخرین اخبار