نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. اسفند 1402 - 8:22   |   کد مطلب: 33184
۱۵۰۰ اصله به مناسبت هفته منابع طبیعی و گرامیداشت روز درختکاری با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در ارگ باستانی نوشیجان کاشت شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در آئین کاشت نهال در ارگ نوشیجان ملایر اظهار داشت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از امسال در کشور اجرایی شده و سهم استان همدان کاشت ۱۲ میلیون اصله نهال تا سال ۱۴۰۵ است.

"اسفندیار خزایی" با بیان اینکه سالانه در استان همدان سه میلیون اصله نهال تولید و کاشته می‌شود، افزود: سه طیف مشارکتی، فضای سبزی و جنگل‌کاری در کاشت این تعداد نهال مشارکت دارند که جلب مشارکت مردم از عوامل موفقیت در اجرای این طرح به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت سه هدف اساسی ترسیب کربن، جبران روند تخریب جنگل‌ها در سال‌های اخیر و افزایش سرانه فضای سبز در کشور را دنبال می‌کند که تاکنون ۳۱۵ هکتار با ۸۴ هزار و ۱۳۸ گونه در طرح کاشت یک میلیارد درخت و جنگل‌کاری، نهال‌کاری شده است.

مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی نوشیجان ملایر نیز گفت: منابع طبیعی با میراث‌فرهنگی تفاهم‌نامه مشترک در زمینه‌های مشترک همکاری دارند.

"ابراهیم جلیلی" افزود: امروز در راستای اجرای تفاهم‌نامه و یکی از زمینه‌های کاری مشترک بین دو ارگان، ۱۵۰۰ اصله نهال در اطراف ارگ باستانی نوشیجان به متراژ پنچ هکتار کاشته شد.

وی ادامه داد: این نهال‌ها با گونه‌های متناسب با آب و هوا و خاک منطقه همچون آرتی‌پلاکس، گز و سنجد با رعایت همه مسائل در راستای بیابان‌زدائی کاشته شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر یادآور شد: دژ معبد نوشیجان یک اثر منحصر به فرد است که به لحاظ قرار گرفتن در دشت شورکات و نوع خاک نیاز است با همکاری ادارات مرتبط زیرساخت فضای سبز مطابق ضوابط مهیا شود تا به ماندگاری مسافر کمک کند.

جلیلی بیان کرد: در این آئین همچنین با حضور عوامل نیروی انتظامی درختی به نام شهید مدافع امنیت سردار سرتیپ دوم شهید "محمود خداداد" و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه شهدای امنیت کاشته شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار