نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. فروردين 1403 - 8:23   |   کد مطلب: 33441
ما باید به سمتی حرکت کنیم که سرمایه‌گذاران با خیال آسوده در بحث سرمایه‌گذاری و تولید کار خود را انجام دهند و به فکر صادرات باشند و این به معنای تسهیلگری است که باید آن را مهم‌ترین وظیفه دولت و مجلس شورای اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها»؛ هر سال با آغاز نوروز شاهد نام‌گذاری و انتخاب شعار سال توسط مقام معظم رهبری هستیم و به‌نوعی می‌توان گفت راه و مسیر اصلی حرکت کشور با شعار سال مشخص می‌شود.

* بررسی تاریخچه نام‌گذاری سؤال سال

با بررسی تاریخی نام‌گذاری سال و انتخاب شعار در سخنرانی‌های نوروزی از آغاز رهبری آیت‌الله خامنه ای به این نکته برخورده که ایشان از هما سال نخست رهبری یعنی در سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۷ در سخنرانی‌های نوروزی بر یک مسئله خاص تأکید داشتند که از جمله آنها می‌توان به «تحول درونی و اصلاح امور»، «تحکیم معنویت»، «عدالت اجتماعی»، «صرفه‌جویی»، «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی» و «صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی» اشاره کرد.

از سال ۱۳۷۸ و هم‌زمان با یکصدمین سال تولد امام خمینی (ره) نام‌گذاری و شعار سال آغاز شد و رهبری این سال را به نام بنیان‌گذار کبیر انقلاب نام‌گذاری کردند.

از آن سال باتوجه‌به تاریخ تقویمی، اقتضائات داخلی، مسائل بین‌المللی و داخلی و وضعیت اقتصادی مردم شعارهایی برای انتخاب کردند که این شعارها مسیر حرکت کشور در آن سال باشند.

* اقتصاد و تولید کلیدواژه شعارهای سال

یکی از کلیدواژه‌های اصلی رهبری در نام‌گذاری شعارهای سال‌های مختلف مسئله اقتصاد و توجه به تولید بوده است از سال ۱۳۹۰ رهبری باتوجه‌به آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها شعار «جهاد اقتصادی» را انتخاب و پس از آن کلمه اقتصاد بیش از هر چیزی در بین شعارهای سال جلب‌توجه می‌کرد.

«تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» شعار سال ۱۳۹۱ انتخاب شده توسط رهبری بود که لزوم توجه به تولید داخلی را نشان می‌داد و مسئله تولید دیگر کلیدواژه رهبری در انتخاب شعار سال بود و از آن سال همواره تولید در شعارهای سال دیده می‌شد.

امسال رهبری «جهش تولید با مشارکت مردم» را به‌عنوان شعار سال انتخاب و اعلام کرندند که بار دیگر در انتخاب شعارهای سال به نقش تولید در کشور اشاره داشت.

«تولید» و «مردم» کلیدواژه‌های اصلی شعار سال امسال هستند و برای بررسی هر چه بیشتر لزوم توجه و نقش شعار سال به سراغ حجت‌الاسلام‌والمسلمین احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی رفته و با وی گفتگویی داشته‌ایم.

ملایری‌ها: استفاده از شعار سال تا چه میزان در ریل‌گذاری برنامه‌های کشور اثرگذار است؟

آزادی‌خواه: در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری همواره روی مسئله تولید اشاره داشته‌اند که نشان از نقش و جایگاه تولید در کشور است. انتخاب شعارهای همچون «رونق تولید»، «جهش تولید»، «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و «مهار تورم، رشد تولید» در سال‌های گذشته و امسال که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است نشان‌دهنده این است که راه نجات کشور از شرایط اقتصادی کنونی توجه به مسئله تولید است که برای رونق تولید باید به فکر رونق واحدهای مختلف تولیدی بود.

رهبری در ابتدای سال همواره یک شعار را انتخاب می‌کنند و راه را مشخص می‌کنند؛ اما مسئله این است که دولت‌ها تا چه میزان به این امر توجه می‌کنند. اینکه دولت‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند در تحقق شعار سال موفق باشند توسط کارشناسان بررسی می‌شود؛ اما باید توجه داشت که رهبری بیش از ۸ سال است که تولید را اصلی‌ترین کلیدواژه شعار سال انتخاب می‌کنند؛ یعنی آن‌گونه که باید نتوانستیم در امر تولید موفق باشیم.

ملایری‌ها: اصلی‌ترین دلیل که رهبری برای شعار سال مجدداً از مسئله اقتصادی و بخصوص تولید استفاده کرده‌اند، چیست؟

آزادی‌خواه: به نظر من مهم‌ترین علت این که مقام معظم رهبری این شعار انتخاب کرده است به بازنگری در طرح ۴۴ قانون اساسی و مشارکت مردم در اقتصاد کشور است.

باید گفت امروز دولت در بخش اقتصادی بسیار خود را سنگین کرده است این همه هلدینگ و واحدهای تولید که زیر نظر وزارتخانه‌های مختلف دولتی است نشان از نقش دولتی بودن دولید است و ما باید به سمتی حرکت کنیم که تولید در کشور مردمی شود.

بر فرض مثال ما وزارتخانه تخصصی نفت را داریم؛ اما وزارتخانه‌های مختلف در حوزه نفت کار می‌کنند که این امر نشان از یک ضعف است که باعث به‌هم‌ریختگی و آشفتگی در بازار می‌شود. ما باید به سمتی حرکت کنیم که این مدیریت‌ها واحد و تولیدها خصوصی‌سازی شود.

باید توجه داشت که این آشفتگی باعث می‌شود که دولت از وظیفه اصلی خود که نظارت‌گری و تسهیلگری است، دوری کند.

ملایری‌ها: مهم‌ترین الزامات تحقق شعار سال چیست؟
آزادی‌خواه: مشارکت‌دادن مردم را می‌توان اصلی‌ترین امر در تحقق شعار سال دانست، اصل ۴۴ قانون اساسی سال‌های سال است که مصوب شده است؛ اما تا کنون آن‌گونه که شایسته است به آن توجه نشده است و یا به‌صورت صحیحی اجرا نشده است. در واقع جهش تولید به این معناست که هم ما عملاً توانستیم با در واقع رشد نقدینگی مقابله بکنیم و با این کار انگیزه می دیم به سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند که خود این باعث کاهش نقدینگی می‌شود.

ما باید به سمتی حرکت کنیم که سرمایه‌گذاران با خیال آسوده در بحث سرمایه‌گذاری و تولید کار خود را انجام دهند و به فکر صادرات باشند و این به معنای تسهیلگری است که باید آن را مهم‌ترین وظیفه دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و هر دو این قوه باید به سمت تسهیل در سرمایه‌گذاری حرکت کنند.

ملایری‌ها: آیا می‌توان مشارکت مردم را توجه به خصوصی‌سازی دانست این امر چگونه باعث جهش تولید می‌شود؟

آزادی‌خواه: همان‌گونه که بیان شد بخش خصوصی مهم‌ترین نقش را در بحث تولید دارند، توانایی بخش خصوصی در تولید علی‌رغم ایجاد رونق و جهش در تولید کشور باعث ایجاد صادرات هم می‌شود که این امر می‌تواند باعث ارزآوری در کشور شود. باید به سمتی حرمت کرد که سرمایه‌گذار فقط دغدغه تولید و زمینه صادرات را ایجاد کند.

ملایری‌ها: نقش دولت و مجلس در زمینه رونق تولید چیست؟

آزادی‌خواه: دولت و مجلس در بحث جهش تولید باید نقش تسهیلگری را داشته باشند و مجلس شورای اسلامی باید به دنبال تصویب قوانین بیشتر برای ایجاد تسهیل در کار تولید باشد و از سوی دیگر دولت نیز با اجرای این قوانین به رونق تولید جهش دهند.

اید زمینه‌ای ایجاد کرد که دولت به‌جای تصدی‌گری، تسهیلگری ایجاد کند و این امر باعث نظارت صحیح و مقابله با رانت و سوءاستفاده که متأسفانه کم هم رخ نمی‌دهند اگر این کار را به‌درستی انجام به نتیجه برسانیم تحول خوبی در حوزه اقتصادی کشور و آینده تولید کشور و بالابردن تراز تجاری و کاهش واردات و رشد صادرات رخ می‌دهد .

باید به رفع موانع تولید واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف نیز توجه ویژه‌ای داشت، چرا که بسیاری از واحدهای تولیدی در سطح کشور فعال هستند که گاهی با مشکلات کوچکی که تولید آنان مختل می‌شود و رفع موانع تولید گاهی اثرگذاری بالایی در بخش جهش تولید دارد.

مصاحبه: محمد گل محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار