نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

18. ارديبهشت 1403 - 8:45   |   کد مطلب: 33502
آیین رونمایی کتاب «رقص خون در گلوی پاییز» خاطرات شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری» از زبان همسر شهید به نویسندگی «زهرا علیزاده» با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در منزل این شهید والامقام رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ملایری‌ها» به نقل از ایرنا؛ جانشین مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان شامگاه دوشنبه در آئین رونمایی از کتاب «رقص خون در گلوی پاییز» در ملایر اظهار داشت:۱۰۰ جلد کتاب در حوزه ایثار و شهادت طی سال گذشته در سطح استان تدوین شد که نقش و سهم شهرستان ملایر در تدوین این آثار قابل توجه بود.

سرهنگ «هادی آزادی» با بیان اینکه ملایر به عطر و یاد شهدا شهدای عزیزی که یاد و نام آنها در هر گوشه ایران می‌درخشد، معطر است، افزود: وجود بیش از ۲ هزار ایثارگر جانباز و ۱۱۲ آزاده در این شهرستان، نشان دهنده عظمت در حوزه ایثار و شهادت است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید «علی نظری» به نقش ویژه این شهرستان در حوزه ادبیات پایداری در استان و کشور اشاره و بیان کرد: کتاب «رقص خون در گلوی پاییز» نیز یکی از این آثار پربرکت است و زندگینامه و خاطرات شهدا برای نسل جوان بازگو شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، گفت: کسی که با قلم، قدم، سخن، بیان، حرکت و رفتارش باعث زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا شود، او شهید است.

حجت الاسلام «احد آزادیخواه» شهدا را ستون‌هایی در تلاطم‌های دنیا و طبق بیانات رهبر فرزانه انقلاب، شهدا را علم هدایت دانست و تاکید کرد: وقتی برخی حواشی مشمئز کننده انقلابی‌ها را از هم دور می‌کند، این شهدا هستند که فاصله‌ها را کم می‌کنند.

نسل آینده باید خاطرات دفاع مقدس را بداند

وی از حضور جوانان و نسل بعد از انقلاب و جنگ که خاطرات جنگ را مانند روز حفظ می‌کنند، ابراز خرسندی کرد و افزود: این جوانان میلیاردها دلار غربی‌ها که برای فراموشی فرهنگ ایثار و شهادت و خاطرات جنگ هزینه می‌کنند را از بین می‌برند و کتاب می‌نویسند تا نسل‌های بعد با خواندن این کتاب‌ها عاشق شهدا و شهادت شوند.

مسئول مجمع راویان دفاع مقدس استان همدان نیز با تاکید بر اینکه اجر نویسندگان حوزه دفاع مقدس کمتر از شهادت نیست، اظهار کرد: اگر اینگونه کتاب‌ها نوشته نشود و خاطرات گفته نشود، شهدا و خاطرات آنها فراموش می‌شوند.
سردار «رضا میرزایی» با بیان اینکه شهید «رسول هوشیاری» حکم چندین شهید را دارد، گفت: شهدا قهرمانانی بودند که داوطلبانه فدای اسلام و ملت شدند تا این کشور اسلامی بماند.

وی با بیان اینکه سلاح اصلی شهدا غیرت بود و امروز دشمن همین غیرت را نشانه گرفته است؛ ادامه داد: مساله روسری برداشتن نیست، دشمن از راه دین وارد شده و این حجاب خط اول دشمن است و از این راه یک‌ جنگ فرهنگی را آغاز کرده است.

سردار میرزایی با اشاره به عملیات مطلع‌الفجر که شهید هوشیاری طی این عملیات مفقودالأثر شد، گفت: از ۱۴۰ رزمنده‌ای که طی این عملیات به ارتفاعات گیلان غرب رفتند، تنها ۲۰ نفر سالم بازگشتند.

کتاب «رقص خون در گلوی پاییز» در ملایر رونمایی شد

تاسیس انجمن ادبیات پایداری در ملایر

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر نیز در این آئین اظهار داشت: کتاب «رقص خون در گلوی پاییز» خاطرات شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری» است که «زهرا علیزاده» آن را از زبان همسر شهید به رشته تحریر درآورده است،

«فرشاد کشاورزیان» با بیان اینکه بسیجی شهید «رسول هوشیاری» متولد سال ۱۳۳۴ دارای شش فرزند است که در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۶۰ در جبهه گیلانغرب به شهادت رسید، بر اهمیت ادای دین نسبت به این شهید سرافراز که هنوز پیکر مطهرش به وطن بازنگشته است، تاکید کرد.

وی افزود: قرار است انجمن ادبیات پایداری را با کمک دفتر حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و با همکاری «لیلا گودرزیان‌فرد» نویسنده ۳۰ کتاب در حوزه ادبیات پایداری، در اداره فرهنگ و ارشاد و اسلامی ملایر و با هدف جذب نویسندگان حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری تاسیس کنیم.

همسر شهید «رسول هوشیاری» نیز به وجود شش فرزندش که همگی پیرو خط اسلام و رهبری هستند، افتخار کرد و گفت: تنها انتظاری که دارم این است که قدر قطره قطره خون شهدا را بدانیم و پیرو خط رهبر معظم انقلاب باشیم و هیچگاه رهبری را تنها نگذاریم.

«مریم رمضانعلی» با بیان اینکه باید در برابر کمبودها و فشارهای اقتصادی صبور باشیم و برای عزت و سربلندی وطن‌مان تلاش کنیم، یادآور شد: خودم، فرزندان و نوه‌هایم همه سرباز رهبر معظم انقلاب و ولایت هستیم و تا آخرین نفس در مقابل دشمنان می‌ایستیم.

نویسنده کتاب «رقص خون در گلوی پاییز» نیز در ادامه در مورد علت نام‌گذاری این کتاب گفت: این شهید والامقام چون در پاییز متولد، عاشق و مفقوالاثر می‌شود، حس کردم که خون شهید عارفانه و عاشقانه در گلوی پاییز می‌رقصد.

کتاب «رقص خون در گلوی پاییز» در ملایر رونمایی شد

«زهرا علیزاده» با بیان اینکه این کتاب در ۱۹ فصل و ۲۰۰ صفحه گردآوری شده است، اظهار داشت: فصل اول با آشنایی و ازدواج شهید آغاز و فصول دوم و سوم به کودکی شهید و همسرش پرداخته می‌شود و از فصل چهار تا فصل ۱۵ زندگی مشترک این زوج روایت و به شهادت ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه فصل شانزدهم نیز به شهادت برادر شهید(قدرت ترک‌دهنو) و فصل هفدهم تا نوزدهم به اتفاقات، کرامات و خانواده‌ شهید در نبود شهیدشان اختصاص دارد، یادآور شد: فصل هجدهم به وقایع بمباران و ورود کرمانشاهیان جنگ‌زده به استان همدان اختصاص دارد که زبان کردی کرمانشاهی هم در این اثر دیده می‌شود و برای خوانندگانی که با این زبان‌ها آشنایی دارند، جذاب است.

نویسنده این کتاب با بیان اینکه در این کتاب لهجه‌های مختلف از زبان شخصیت‌های متفاوت بکار گرفته شده، به نحوه نگارش آن اشاره و بیان کرد: یکی از جذابیت‌های این کتاب این است که فقط با یک راوی پیش نمی‌رود و همسر شهید، خواهر، پسر، همرزمانش و هم‌روستایی‌ها و اقوام شهید روایت می‌کنند و همین سبب شد داستان از زاویه‌ دیدهای متفاوتی روایت شود و تک‌بُعدی پیش نرود.

علیزاده اظهار کرد: این کتاب یک رمان تاریخی جنگی است و رمان ادبیات مخصوص به خود را دارد و در عین حال تاریخی است، یعنی شما باید اطلاعات تاریخی مربوط به آن زمان را داشته باشید و اطلاعات جنگی بدانید و چون مربوط به اشخاص حقیقی به ویژه زندگی یک شهید است، ملاحظات خاصی دارد.

وی با بیان اینکه تالیف این کتاب به طور غیر مستمر چهار سال طول کشید، گفت: هدف من از نوشتن این کتاب این بود که می‌خواستم برای کسانی‌که که جان و مال و همه‌ دارایی‌شان را در راه خدا صرف کردند و در این راه شهید شدند، قدمی به رویات قلم بردارم؛ به همین دلیل نویسندگی را با این کتاب آغاز کردم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار