نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

19. دى 1394 - 8:33   |   کد مطلب: 17639
یادداشت/ محمد فتحی می‌آبادی
این روزها در کربلای 5
وقتی دی ماه ازراه می رسد دلهای ملت ما یاد ایام حماسه و خون می افتند روزهای که همه اش به ما دل گرمی وعزت و درس مقاومت می دهد

وقتی دی ماه ازراه می رسد دلهای ملت ما یاد ایام حماسه و خون می افتند روزهای که همه اش به ما دل گرمی وعزت و درس مقاومت می دهد مانند 4 دی ،9دی، 19 دی(قیام مردم قم) که باعث غرور مردم ما می شود.

این روزها مابین سالگرد  قیام مردم قم و دو عملیات بزرگ حماسی و خاطره انگیز در دفاع مقدس  قرار دارد. عملیات کربلای ۴ که در ۴ دی ماه سال ۱۳۶۵ انجام شد و عملیات پیروزمندانه کربلای ۵ که در ۱۹ دی ماه و با فاصله دو هفته از کربلای ۴ بود.

این دو عملیات فصل تازه ای از حماسه را در کتاب پر از حماسه دفاع مقدس رقم زدند؛ حماسه ای که جمعی ازحماسه سازانش غواصان نوجوان و جوانهای ایران اسلامی  بودند، بزرگ مردان جوان و نوجوان که بسیاری از معادلات پیچیده نظامی را تغییر دادند و با رشادت های بی نظیر خود باعث شدند بخش مهمی از سرنوشت دفاع مقدس تغییر کند.

بی شک عملیات های کربلای ۴ و۵ سرآغاز احساس خطر رژیم بعثی عراق از پیروزی مطلق کشورمان بود؛ ورای دستاوردهای معنوی و حماسی این دو عملیات ازمهم ترین دستاورد مادی شان را می توان در احقاق حق کشورمان و آغاز معرفی عراق به عنوان متجاوز دانست.

این ایام بهانه ای شد تا  یادی کنیم از شهدای  عزیز این دو عملیات سرنوشت ساز.وقتی اوصاف عملیات کربلای ۴ و۵ به گوش می رسد و از رشادت غواصان  گفته می شود تصور اولیه ای که در ذهن شکل می گیرد مردانی قوی جثه و شجاع است اما وقتی تصاویر به جای مانده از آن حماسه سازان را می بینیم با چهره های کم سن و سال و کوچک جثه مواجه می شویم که چندین و چند معبر پیشرفته دشمن را منهدم کردند.

چهره های آن ها شجاع تر از آن چیزی است که تصور می شود اما این شجاعت ریشه در جثه بزرگ ندارد.  بلکه در ایمان و تقوای ان کوچک مردان بزرگ دارد.

از بچه های حماسه سازغواص و رزمنده ان دو عملیات بزرگ امروز چهره های در میان ما هستند که باید قدر انها را بدانیم  .در پایان یادو خاطره همه شهدای این دو عملیات بزرگ را مخصوصآ 175 غواص که بادستان بسته هم در برابر دشمن مقاومت کردندگرامی می داریم.

محمد فتحی می ابادی

دیدگاه شما

آخرین اخبار