نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

30. دى 1395 - 9:07   |   کد مطلب: 21412
استاد سعید کریم پیرحیاتی فرزندمرحوم حاج صفی الله خادم قرآنی که از کودکی مثل همه بچه های هم‌دوره خود به خواست پدر با اصول و فروع قرآن و نماز آشنا شد و باز به واسطه پدر و مادر که مذهبی و اهل برپایی جلسات قرآن و روضه دوازده امام(ع) در منزل بودند

استاد سعید کریم پیرحیاتی فرزندمرحوم حاج صفی الله خادم قرآنی که از کودکی مثل همه بچه های هم‌دوره خود به خواست پدر با اصول و فروع قرآن و نماز آشنا شد و باز به واسطه پدر و مادر که مذهبی و اهل برپایی جلسات قرآن و روضه دوازده امام(ع) در منزل بودند و به دلیل اینکه پدربزرگش شیخ یدالله ضیایی روحانی بود و دایی بزرگوارش استاد برجسته قرآن با صحیح خوانی و بعد با تلاوت قرآن آشنا شد.
ابتداء در مسجد امام جعفر صادق(ع) تحت آموزش استاد ضیایی با تلاوت استاد عبدالباسط آشنا شد و در ادامه حضورش در محافل قرآنی به جلسه تخصصی استاد ضیایی که در منزل جناب بم‌زاده(حسینیه شهید بم‌زاده) برگزار می‌شد راه پیدا کرد و در کنار اساتیدی چون اکبر احمدی و شهبازی تلاوت‌های قراء مصری و سطوح بالاتر تجوید و ترتیل را فرا گرفت.
شاگردی در محضر استاد ضیایی نقطه عطف زندگیش بود و از همانجا بود که با تشویق استاد در مسابقات شرکت کرد و در اولین مسابقه شهرستان که توسط حزب جمهوری اسلامی و امور تربیتی برگزار میشد شرکت کرد و در کنار شهید حمید شریفی مقام اول را کسب کرد و اولین جایزه قرآنی را از دست با برکت امام جمعه شهر ملایر حضرت آیت الله حاج سیدرضا فاضلیان دریافت کرد.
در مسابقات دانش‌آموزی دوبار در سطح استان اول شد و به مرحله کشوری راه پیدا کرد. سال شصت و سه به دلایلی از مرحله کشوری باز ماند ولی در سال‌های شصت و چهار و شصت و شش در مسابقات کشوری دانش‌آموزان ممتاز حایز رتبه اول کشوری شد و در نماز جمعه تلاوتی انجام داد که مستقیم از شبکه پخش شد. همزمان در مسابقه هنر(خوشنویسی و طراحی نقاشی) جایزه برتر را کسب نمود.
در همان سالها بود که در کنار استادان کریمی، عمارتکار و دکتر همدانچی که همگی شاگرد استاد ضیایی بودند به تلویزیون دعوت شده و تلاوت‌های خوبی انجام دادند که از تلویزیون پخش شد.
این خادم قرآنی از مرحوم حاج حسن رضا زندیه که رئیس وقت آموزش و پرورش بود و در اهداء جوایز و تشویق دانش‌آموزان سهم به سزایی داشت، یاد می‌کند.
وی بعد از مهاجرت استاد ضیایی از ملایر ارتباط خود را با استاد قطع نکرده و همواره به هر ترتیبی بود از محضر استاد کسب فیض می‌کرد.
خدمت سربازی را در کنار سردار سرتیپ شهید حاج مصطفی طالبی طی کرده و همزمان در کارهای فرهنگی گردان 151 حضرت مسلم و امور فرهنگی هیأت جوانان حزب‌الله ملایر نقش ایفا می‌کند و حضور در کنار بچه‌های هیأت جوانان حزب الله و سردار طالبی را مایه فخر و مباهات خود میداند.
این خدمتگزار قرآنی مدت‌ها به دلیل شغلی نمی‌توانست در جلسات حاضر باشد ولی هر وقت فرصتی پیش می‌آمد در محافل قرآنی تلاوت می‌کرد.
جلسه شب‌های جمعه تالار قرآن که سالها با زحمت استاد دشتبین بر پا بود با تصمیم استاد دشتبین مبنی بر تحصیل در مقطع دکترا به برادر پیرحیاتی سپرده شد و به همت نگارنده، جناب معصومی و استاد جعفری احیاء شد و خدا را شکر هم‌اکنون برقرار است و پویا و با هدف تلاوت همراه با درک معنی برگزار می‌شود. این خادم قرآنی اندوخته‌های قرآنی خود را که حاصل سالها انس با قرآن بوده در تالار قرآن حکیم با قرآن‌آموزان به اشتراک می‌گذارد و همچنان خود را شاگرد کلاس قرآن می‌داند و در جلسات خانگی از محضر استادان انصاری وکریمی بهره می‌برد.
جلسه دیگری به همت حاج مجتبی طالبی، سید سعید صفوی و استاد تیموری در مسجد سیدالشهداء(ع) بر پا شد که پیرحیاتی هدایت و آموزش آن جلسه را به عهده دارد.
تجوید سطح دو را از جزوه تجوید استاد ضیایی آموزش داده و سبک استاد منشاوی را برای آموزش لحن و صوت و وقف و ابتداء تدریس می‌نماید.
البته همه تلاوت‌های قراء معروف مصری مورد وثوق است و هرکس با هر روشی قرآن را فصیح و روان بخواند مورد تأیید است ولی به دلیل روانی و تجوید فصیح سبک استاد منشاوی را انتخاب کرده است.
این خادم قرآنی امیدوار است بتواند به توصیه مرحوم پدرش جامه عمل پوشانده و به خواست مادرش که خود استاد روخوانی و روانخوانی در محافل نسوان است به حدیث «خیرکم من تعلم القرآن و علمه» عمل کرده و در کنار برادر غلامرضا فارسی از قاریان برتر کشوری نوجوانان و جوانان شهر را با آموزه‌های قرآنی و تلاوت قرآن آشنا کنند.

حسین برزگر/ تالار قرآن حکیم ملایر

دیدگاه شما

آخرین اخبار