نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. اسفند 1395 - 8:10   |   کد مطلب: 21786
یکی از بزرگترین الگوها بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) هستند. که در تمام ابعاد مختلف زندگی خود الگویی بی نظیر به خصوص برای بانوان مسلمان و حتی غیر مسلمان هستند.

انسان با رسیدن به رشد و بلوغ عقلی بنابر فطرتش درمی یابد که برای ادامه ی حیات خویش نیاز به یک الگو دارد.

نوجوانی که عکس های هنرپیشگان و ورزشکاران را جمع آوری میکند و سعی میکند مانند آنها رفتار کند، لباس بپوشد،تیپ بزندو...

درواقع ناخودآگاه در حال پاسخ دادن به این نیاز فطری خویش است.

حساس ترین لحظه آنجاست که این الگو انتخاب میشود اگر این الگو درست نباشد ممکن است انسان را به عواقب شوم و ناپیدایی برساند. شخصی که به عنوان الگو انتخاب میشود باید در ابعاد مختلف شخصیتی مناسب باشد و خطایی نداشته باشد .

خوشبختانه در دین ما الگوهای متعالی بسیاری معرفی شده اند .

یکی از بزرگترین الگوها بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س) هستند. که در تمام ابعاد مختلف زندگی خود الگویی بی نظیر به خصوص برای بانوان مسلمان و حتی غیر مسلمان هستند.وقتی به شخصیت این بانوی بزرگوار می‌نگریم تمام ویژگی ها را در کنار هم مشاهده می‌کنیم.

مهم ترین اصل زندگی ایشان عبد بودن بی چون و چرای ایشان در مقابل معبودش پروردگار عالمیان است که این روح ایمان در تک تک بخش های زندگی ایشان میدرخشد.

عبادت های بسیار زیاد و نماز شب های طولانی،عفاف و حجاب،خانه داری ،همسر داری، فرزندپروری،انفاق به نیازمندان،حضور به موقع در اجتماع،تلاش در جهت کسب و آموزش علم و ،ساده زیستی و قناعت و... وازهمه مهمتر ولایت پذیری بی بدیل ایشان همه و همه ویژگی هاییست که این بانوی بزرگوار را شاخصی قرار داده برای انسان هایی که تشنه ی داشتن یک الگوی کامل هستند.

حضرت فاطمه(س) در عبادت هایشان دیگران را بسیار دعا میکردند و برایشان طلب مغفرت و رحمت می کردند و گاهی آنقدر عبادت هایشان طولانی می شد که پاهای مبارکشان ورم میکرد.

ایشان نمونه ی والای عفاف و حجاب بودند طوری که در مقابل مرد نابینا هم حجاب خود را کنار نگذاشتند.

در زمینه همسرداری یک شخصیت بی نظیر بودند به طوری که امام علی(ع) فرمودند: «سوگند به خدا من زهرا(س)را تا آن زمان که خداوند اورا به سوی خود برد خشمگین نساختم و در هیچ کاری موجب ناخشنودی او نشدم او نیز هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و عملی از او سر نزد تا باعث ناخشنودی من شود. »

در مورد فرزندپروری حضرت زهرا همین بس که به فرزندان ایشان بنگریم . فرزندانی که هرکدام خودشان الگویی بی نظیر هستند.

ایشان نمونه ی بارز شهیده در راه ولایت بودند آن زمان که دشمنان سعی در خانه نشین کردن مولایش داشتند از هیچ کوششی دریغ نکردو آن زمان که حضور در اجتماع را جایز و بلکه واجب دید خطبه ی پربار فدکیه را در جمع همگان ایراد کرد و با تمام قوا پشتیبان ولی زمان خویش بود تا آنجایی که در نهایت نه در راه همسر بلکه بالاتر از آن در راه ولی زمانش جان مبارکش را هم فدا کرد و به لقای محبوب خویش رسید.

صحبت در مورد شخصیت والای حضرت زهرا در این مجال نمی گنجد و حتی قطره ای از این اقیانوس پاک و زلال هم بیان نشد واقعا چه خوش گفت مولانا

گر بریزی بحر را در کوزه ای

چند گنجد قسمت یک روزه ای

 

 

حجت الاسلام و المسلمین احمد چهاردولی

مسئول اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ملایر

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار