نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

21. اسفند 1395 - 7:58   |   کد مطلب: 21971
روز بزرگ داشت شهدا (22 اسفند) روز زنده نگه داشتن ستون های خیمه پیروزی انقلاب است و پاسداری از مقام شهید، حفظ این ستون های استوار است.

سال 1342 هنوز بهارش را به پایان نرسانده بود که بذرانقلابی بزرگ در دل تاریخ کاشته شد. قیام پانزده خرداد به رهبریِ هوشیارانه امام خمینی (ره) نخستین ندای اسلام خواهی و آزادی طلبی را فریاد کرد.

در این راه ایثاگرانی جان برکف خود را برای به ثمر نشستن این بذر پرثمر فدا کردند. امام خمینی (ره) رهبر بیداردل و آگاه انقلاب از همان نخستین گام گروهی از روحانیان را مأمورکرد تا به خانواده های شهیدان قیام رسیدگی و از آنان حمایت و دلجویی کنند.

این سنت حسنه ای بود که امام عزیز ما از جد بزرگوارش پیامبر اعظم (ص) به ارث برده بود نگاه امام عزیز ما به ملت نگاهی سراسر فروتنی بود. ایشان خود را خدمتگزار ملت ایران  می دانست و انقلابی را که خود رهبری کرده بود، مرهون فداکاری های این ملت  بزرگ به دنیا معرفی کرد.

 به همین دلیل، همواره حمایت از قشرهای گوناگون ملت را سرلوحه برنامه های خویش داشت. یکی از مهم ترین این برنامه ها، تأسیس بنیادی برای پاسداری از مقام شهیدان و حمایت از خانواده های آنان بود.

 امام بزرگوارمان در نامه فرمان تأسیس این بنیاد می فرماید: نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی مرهون فداکاری قشرهای مختلف ملت است که در صف اول باید شهدای انقلاب و کسانی که در این راه آسیب دیده اند را مد نظر قرار داد.

لذا باید رسیدگی کامل به خاندان معظم شهدا و آسیب دیدگان دراین راه به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود ملت و دولت ایران برای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خویش مدیون شهیدان فداکار و جان بر کفی است که در راه به ثمر رسیدن این انقلاب از جان خویش گذشتند. این مهم هرگز و هیچ گاه از نگاه بیدار رهبر آگاهمان امام خمینی (ره) دور نماند.

 ایشان درآن فرمان می فرماید: لازم است سازمانی تأسیس شود که با اجرای طرح های مفید ملت و دولت انقلابی دِین خود را در مقابل این گروه فداکار درراه انقلاب اسلامی ادا نمایند. تأکید بسیار، توجه خاص و ریزبینیِ ویژه امام در این حکم، از دِین بزرگی خبر می دهد که شهیدان انقلاب و خانواده های معظم آنها بر گردن ملت و دولت ایران دارند. مبادا که این دِین روزی از یادها برود.

همه می دانیم هر خوبی بالاتر از آن هم خوبی دیگری هست، تا برسد به قتل در راه خدا و شهادت در راه خدا که بالاتر از او دیگر هیچ خوبی نیست. چرا که برای شهید، هفت خصلت است. اول اینکه اولین قطره ای که از خون او به زمین بریزد، تمام گناهانی که کرده است آمرزیده می شود و آخرین خصلت این است که شهید نظر می کند به وجه الله و این نظر به وجه الله، راحت است برای هر نبی و هر شهید.

 این سخن امام بزرگوار در بزرگ داشت مقام شهید است. ایشان با اشاره به بلندی مقام شهیدان، درباره بنیاد شهید که وظیفه پاسداری از مقام شهیدان و حمایت از خانواده های بزرگوار آنان را برعهده دارد می فرماید: بنیاد شهید از همه بنیادها افضل است. برای اینکه شهید از همه افراد افضل است.

خدمت در بنیاد شهید، در رأس خدمت هاست. فرهنگ ملت ما فرهنگ شهادت است. ملت ما شهادت را نه پایان زندگی که اوج کمال انسانی و بلندترین نقطه عروج روح آدمی می داند. شهادت برای ملت مسلمان ایران یعنی انتخاب خدا به جای خود، یعنی فدا کردن خود و رسیدن به خدا یعنی سودمندترین معامله در بازار دنیا معامله جسم خاکی در برابر رضایت الهی و یعنی رها کردن دنیای گذرا و رسیدن به بقا و جاودانگی.

این باوری است که ملت ژرفنگر و حقیقت بین ایران در درون خود یافته است و همین باور متعالی است که رمز پیروزی ایران اسلامی در برابر همه ابرقدرت های جهان به شمار می آید.

 

 روز بزرگ داشت شهدا (22 اسفند) روز بزرگ داشت این باور ملکوتی و فرهنگ پایدار شهادت است. برای مردمی که شهیدان را نه از دست رفتگان که ستون های پایدار خیمه پیروزی و آزادگی می دانند زنده نگه داشتن یاد آن بزرگواران زنده نگه داشتن ستون های خیمه پیروزی است و پاسداری از مقام شهید، حفظ این ستون های استوار است.

 حیات جامعه اسلامی ما هدیه ای است که شهیدان عزیزمان با اهدای خون خود، آن را فراهم آوردند و پاسداری از این هدیه ارزش مند وظیفه تک تک ماست.

مباد آن زمان که خدایی نکرده ما قدر نشناسیم و حرمت این هدیه گرامی را پاس نداریم. مباد آن دم که این دِین بزرگ را از یاد ببریم و مباد لحظه ای که یاد شهیدان کم رنگ شود.

برای زنده نگه داشتن یاد چنین کسانی، باید یاد ارزش های انسانی و اسلامی را که برایش جان دادند، زنده نگه داشت. امروز زنده نگه داشتن یاد شهیدان، تنها زنده نگه داشتن نام آنها نیست، بلکه زنده نگه داشتن ارزش های مقدسی است که آنان با اهدای خون خود، آن را بر پا داشتند. شهیدان نه قهرمانان افسانه ای که جوانان و نوجوانانی از میان ما بودند.

 مردان و زنانی مثل خودِ ما که شاید مثل ما، راحتی را، امینت را، رفاه را و آسودگی را دوست می داشتند، ولی آنچه آنان را به جبهه نبرد با دشمن کشانید تا آن همه ایثارگری را به تصویر بکشند، یک آرمان بود. یک هدف والای آسمانی و خدایی که زندگی سخت جبهه را برایشان آسان کرد و این قدرت را به آنان داد که مردانه در برابر گلوله های آتشین دشمن سینه سپر کنند.

 همین قدرت بود که یاری شان کرد تا با ساده ترین تجهیزات در برابر همه قدرت های جهان بایستند. زنده باد نام شهیدان، زنده باد یادشان، زنده باد راهشان و زنده باد هدف آسمانی و الهی شان.

محمد فتحی می ابادی

دیدگاه شما

آخرین اخبار