نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

11. شهريور 1396 - 8:36   |   کد مطلب: 23356
قراویز جایی که میتوان ایستادگی و پایداری را در ذرات خاکش احساس کرد خاکی که روزی جوانان و دلاورمردان این مرز و بوم مخصوصآ جوانان استان همدان (شهرستان ملایر) بر آن گام نهادند، بر این خاک سر دادند.

قراویز جایی که میتوان ایستادگی و پایداری را در ذرات خاکش احساس کرد خاکی که روزی جوانان و دلاورمردان این مرز و بوم  مخصوصآ جوانان استان همدان (شهرستان ملایر) بر آن گام نهادند، بر این خاک سر دادند.

 دست و پا دادند. جان دادند اما مقاومت کردند. مقاومتی که هر لحظه باید آن را پاس داشت نه اینکه گذاشت گرد فراموشی بر آن بنشیند.

عملیات رجایی و باهنر در محور سر پل ذهاب - قراویز به صورت نیمه گسترده در تاریخ 11/6/1360 به فرماندهی مشترک  ارتش و سپاه انجام شد.
پس از عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری ، سپاه و ارتش با همکاری یکدیگر برای اجرای چند عملیات بزرگ جهت بیرون راندن عراق از خاک ایران آماده می شدند .

 اما ناگهان انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت رجایی و باهنر (رئیس جمهور و نخست وزیر وقت) توسط منافقین  موجی از شادی در جبهه دشمن به همراه داشت . فرماندهان جهت جلوگیری از تضعیف روحیه نیروهای ایران مصمم به اتخاذ هرچه سریعتر شیوه تهاجم شدند .

در همین راستا عملیاتی به نام شهیدان رجایی و باهنر برنامه ریزی و اجرا گردید .این عملیات در غرب سرپل ذهاب با هدف تکمیل اهداف عملیات بازی دراز و همچنین آزادسازی ارتفاعات کوره موش و قراویز در شمالغرب سرپل ذهاب اجرا گردید که با وجود پاتک های سنگین حفظ ارتفاعات آزاد شده با اهدای 62  شهید از بهترین رزمنده های استان همدان میسر گردید . دستاوردها: اين عمليات با آزادسازي منطقه‌اي به وسعت 15 كيلومتر مربع و انهدام 15 تانك، 1 خودرو، 1 هليكوپتر، 1 موشك انداز كاتيوشا به پايان رسيد.  تلفات انسانی عراق 2130 نفر.

.شهیدان عزیز  این عملیات ازشهرستان ملایر شهیدان فتحعلی مومنی.بهمن رضیی .جواد موسوی.خداداد علیحسینی.
محمد فتحی می ابادی

دیدگاه شما

آخرین اخبار