نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

4. مهر 1398 - 8:14   |   کد مطلب: 27460
استان همدان را باید یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده هرم مدیران ارشد کشور دانست.حضور افراد قدرتمند همدانی در احزاب،دسته جات و گروه های سیاسی پرنفوذ کشور انکار ناپذیر است.

وجود افراد پرنفوذ سیاسی در همدان نشان دهنده ی توان و ظرفیت این استان و شهر کهن در سپهر سیاسی کشور می باشد. البته نباید این نکته را نیز از یاد برد که این تاثیر و قدرت نفوذ افراد همدانی در سطح بالای مدیریتی کشور مسئله ای نیست که فقط برای امروز و دوران حال حاضر باشد بلکه موردی است که تقریبا در بسیاری از دوره ها نیز وجود داشته است.

در چنین شرایطی نخستین نکته ای که به نظر می رسد باید عایدی چنین ظرفیتی برای استان باشد. رشد و توسعه بیشتر به سبب افرادی دارای تاثیر گذاری بیشتر است.

اما واقعیت مسائل کشور در دهه های های گذشته این مسئله را نشان نمی دهد.در واقع حضور افراد موثر و دارای قدرت و توان اثر گذاری و جریان سازی که از این دیار کهن وباستانی به مناصب مهم در سطح یک کشور صعود کرده اند بیش از آنکه بر موقعیتها و ویژگی های رشد استان اضافه کند تاکنون بیشتر هزینه زایی کرده است.

نکته دیگر اینکه با وجود چنین افرادی در استان و موقعیت آنان در سطح کشور حضور و تصمیم سازی و تصمیم گیری افراد غیر بومی در مناصب استان نکته جالب و مسئله ای مهم و قابل بررسی است.

سر زبان افتادن موضوعی تحت عنوان گوشی به دستها در چندهفته اخیر توسط برخی رسانه ها و قدرت غیر رسمی تاثیر گذاری این افراد در مناسبتهای قدرت در استان همدان امری است که کسی آن را انکار نمی کند.

تصمیم سازی و تصمیم گیری چنین افرادی که رسما قدرتی به لحاظ قانونی ندارند اما با لابی های پشت پرده باندی و جناحی یک شب سرنوشت شهرستان و استانی چون همدان را تعیین می کنند اساسا با روح و منش انقلاب اسلامی به عنوان حرکتی زلال و مردم محور در تعارض است.

اینکه یک فرد یا یک گروه به دلیل داشتن ارتباط با مدیر سطح بالایی در دولت بتواند تیم و گروه خود را در غیر شفاف ترین حالت ممکن بر مقدرات یک استان حاکم کند با کدامین معارف انقلاب اسلامی و مطالبات امامین انقلاب و مطالبات مردم یکسان است؟

به نظر می رسد حضور جدی تر گروه های مردمی و دانشجویی و ارتقا سطح معرفتی و محتوایی رسانه های استان در مطالبه آزادانه و شجاعانه می تواند از انحصار باندی و گروهی در این استان ثروتمند به لحاط منابع انسانی،فرهنگی و مادی جلوگیری کند.

حبیب میرزایی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار