نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

15. مهر 1398 - 12:31   |   کد مطلب: 27478
یادداشت/امیر فرمائی
مبارزه میلی‌متری
مانتوهای بلند و روسری‌های بزرگ به‌صورت میلی‌متری کوتاه و کوچک شدند و مسئولین عفاف و حجاب سال‌ها سخنرانی کردند و سمینار تشکیل دادند تا روزی که بعد از ۴۰ سال مجبور به جریمه کردن کاشفین حجاب شده‌اند.

بعد از انقلاب اقبال عمومی به حجاب زیاد شد و زنان دو شیوه حجاب را برگزیدند. عده ای چادر و عده‌ای هم مانتوهای بلندی که تا روی کفش می‌آمد. از آنجایی که در ابتدا حجاب انتخاب خود زنان بود به ندرت شاهد حضور تیپ‌های مانکنی در سطح جامعه بودیم. در مجامع عمومی جو غالب طرفداری از حجاب بود.
بعد از پایان جنگ تحمیلی و آغاز سازندگی و به نوعی به وجود آمدن احزاب که به دنبال تقسیم قدرت در کشور بودند و برای رسیدن به قدرت به آرای مردم نیاز داشتند به سراغ گفتمان‌های عامه‌پسند و در عین حال پوچ همچون آزادی عقیده، برابری زن و مرد، حضور حداکثری زنان در جامعه و... رفتند.
ایجاد جریان های گفتمانی در این حوزه ها توسط کاندیداهای ورود به حیطه قدرت باعث ایجاد دوقطبی‌های کاذبی در جامعه شد.
برخی نهادهای حاکمیتی که با ایجاد گشت و ستاد به دنبال حجاب اجباری بودند از یک سو، احزابی که برای کسب رأی دست به هرکاری می زدند از سوی دیگر و آن سوی مرزها هم جریاناتی که دشمن خوانده می شدند از سیاسی بازی تشنگان قدرت خوششان آمد و همراه این جماعت شده و مبارزه میلی‌متری در بحث عفاف و حجاب را راه اندازی کردند.
مانتوهای بلند و روسری‌های بزرگ به‌صورت میلی‌متری کوتاه و کوچک شدند و مسئولین عفاف و حجاب سال‌ها سخنرانی کردند و سمینار تشکیل دادند تا روزی که بعد از ۴۰ سال مجبور به جریمه کردن کاشفین حجاب شده‌اند.
این مبارزه میلی‌متری که سربازانش با پیروزی‌های پی‌درپی جان تازه گرفتند ادامه دارد و امروز شاهدیم که شلوارهای مورد استفاده در این جنگ روزی چند میلی‌متر کوتاه‌تر می‌شود.
جوسنجی می‌کنند و می‌بینند که یک بخشنامه دیگر صادرشد و سمیناری هم توسط بزرگواران دلسوز حجاب برگزار شد و چندتا کلیپ هم در مضرات بی‌حجابی پخش شد و تمام! دوباره چند میلی‌متر دیگر شلوارها کوتاه‌تر می‌شود و نهایتاً کاسبان قدرت که یا به کرسی‌های سبز بهارستان دل بسته‌اند یا صندلی‌های پاستور یا مابین این‌دو جایی برای خود در نظر گرفته‌اند به خواسته‌هایشان می‌رسند.
طراحان خارجی هم که طرح به کامشان رسیده و مسئولین محترم امرعفاف‌وحجاب هم آمارشان را فرستادند و شام‌وناهار میل فرمودند و بیچاره جوانی که باید تحمل کند این وضع حجاب را که نه یارای ازدواج دارد و نه یارای سامان دادن به عفاف‌وحجاب.
چه خوب می‌شد اگر به جای تشکیل ستادهای عریض و طویل و بگیر و ببند و سمینار و بخشنامه و آمار و ارقام به ریشه این امر که همانا جلوگیری از تولید و قاچاق و عرضه این اقلام مبارزه میلی‌متری بود می‌پرداختند تا امروز بعد از ۴۰ سال شاهد این همه مشکل در این حوزه نباشیم.
نماینده محترم شهرمان جناب آزادیخواه که در کمیسیون فرهنگی مجلس حضور دارند اخیرا طی سخنانی متذکر شده‌اند که "جریان مرموزی در گرانی چادر مشکی نقش دارد تا برخی مقدسات ما را تضعیف کند" و در عوض تا جایی که دلتان بخواهد ابزار این جنگ میلی‌متری که در دست جبهه مقابل است ارزان و متنوع است.
آقایان؛ امروز بعد از ۴۰ سال دوران سخنرانی و شعار نیست؛ عمل می‌باید.
امیر فرمایی

دیدگاه شما

آخرین اخبار