نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

17. اسفند 1398 - 10:55   |   کد مطلب: 28031
مسابقه اعلام آمار فقط به نام امن نشان دادن جامعه و القای حس عدم امنیت روانی مردم منجر خواهد گردید، باید تلاش کرد که جزء این آمار قرار نگیریم وگرنه اعلام لحظه ای آمار فایده ای نخواهد داشت.

به گزارش ملایری‌ها؛ حدود ۱۶روز است که کشور ما درگیر یک جنگ جدید در حوزه بیولوژیک و در بستر جنگ های نوظهور و هیبریدی شده است.

اصلی جنگ های ترکیبی استفاده حداکثری از ظرفیت های تهاجمی رسانه برای تحلیل توان دشمن و درهم شکستن روحیه و به هم زدن برنامه ها و ایده های مقابله با موضوع بیولوژیک خواهد بود.

آنچه این روزها شاهد گسترش بی رویه آن هستیم ،انتشار اخبار وسیع، درست یا نادرست، مربوط یا نامربوط و با سند و بدون سند هستیم.

اگر ویروس کرونا نفوذ به جسم و ریه افراد جامعه را در دستور کار دارد و سلامت و امنیت بدن را نشانه رفته است، ویروس های رسانه ای نفوذ به مغز و روان را دنبال می کند و امنیت روانی جامعه را هدف قرار می دهد.

این روزها شاهد اعلام آمار های مختلف از مبتلا شدگان به کرونا توسط مراجع رسمی ،غیر رسمی و دشمن هستیم.

عطش زیاد رسانه ها، کاربران فضای مجازی و مدیران پیج ها و کانال‌های شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها برای اعلام آمار و اینکه نفر اول باشند، امروز باعث شده است تا چالش های جدی در ذهن و فکر مردم و امنیت روانی جامعه ایجاد کند، این رقابت کاذب در پخش اطلاعات درست و نادرست در شهرستان ها و کشور باعث خواهد شد که مردم به هیچ چیز اعتماد نکنند و قطعا نتیجه این بی‌اعتمادی چیزی جز خسران و طولانی تر شدن زمان گذر از این بحران نخواهد داشت.

حال چه باید کرد ؟

رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب این تقابل با موضوع بیولوژیک ویروس کرونا را وزارت بهداشت می دانند و طبیعتاً همه ما نیز باید این مرجعیت را قبول کنیم و تدابیر این وزارتخانه را به مثابه اتاق جنگ با کرونا اعمال نماییم، همه ظرفیت ها را برای کمک به آن ،پای کار آورده و با همدلی کامل تلاش کنیم تا از این بخش جنگ گذر نماییم.

اما بخش دوم و اصلی جنگ هیبریدی در حوزه رسانه رقم خواهد خورد، حتی به فرض توفیق در جنگ بیولوژیک، ضعف و عدم موفقیت در جنگ رسانه ای باعث شکست در اذهان خواهد بود.

نکته مهم در جنگ رسانه ای این موضوع است که کرونا ویروس یک ویروس وحشی و هوشمند است، قطعا تغییر ژنتیک و جهش آن باعث خواهد شد که از آمار و تشخیص ما جلوتر باشد، پس این نکته منطقی همیشه وجود دارد که آمار مبتلایان از آمار اعلام شده بیشتر باشد.

در این موضوع به عنوان یک کارشناس رسانه تاکید می کنم، مسابقه اعلام آمار فقط به نام امن نشان دادن جامعه و القای حس عدم امنیت روانی مردم منجر خواهد گردید، باید تلاش کرد که جزء آمار قرار نگیریم وگرنه اعلام لحظه ای آمار فایده ای نخواهد داشت.

سیاست اعلام روزانه و در یک ساعت خاص توسط یک مرجع واحد، سیاست خوبی است و مابقی توان رسانه ها باید معطوف به ترویج نکات پیشگیری و اصلاح رفتار پر خطر گردد .

البته گروهی کاسب و دلال نیز در حوزه رسانه وجود دارند که انشاالله در یادداشت بعد به آن خواهم پرداخت .

حسین ربیعی، کارشناس  رسانه

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار