نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. فروردين 1399 - 8:26   |   کد مطلب: 28184
یادداشت/مهدی روزبهانی
این روزهای تئاتر
اهالی تئاتر این روزها خانه نشین شده اند که این تعطیلی و خانه نشینی، هر کدام از آنها را با دغدغه های مختلفی مواجه کرده است.

 

ساموئل بکت می گوید:«هنرمند بودن یعنی شکست خوردن، آن هم شکستی که هیچ کس دیگر جرات تجربه آن را ندارد. این شکست جهان اوست و پا پس کشیدن از آن یعنی فرار از جبهه، یعنی هنر نمایی و خانه داری به سبک اعلا، یعنی زندگی کردن.. خوب می دانم اکنون تمام آنچه لازم است... آن است که از این تسلیم و تن سپردن، از این تایید، از این وفاداری به شکست نیز یک مناسبت هنری جدید، یک قطب جدید برای همان رابطه، بسازیم، و از کنشی که او نا توان از کنش و ناچار از کنش، بدان دست می زند، کنشی بیانی بسازیم، حتی اگر این بیان فقط به خود کنش، و نا ممکن بودن و اجباری بودنش، منحصر شود.»

چند وقتی است کشور ما و سایر کشورها درگیر بیماری فراگیر و نوظهور کرونا شده اند. این اتفاق روی اکثر مشاغل و کسب و کارها از جمله تئاتر تاثیر منفی گذاشته است.

حال و روز تئاتر ما خصوصا در شهرستان ها مدتهاست که مساعد نیست و از کم و کاستی های بسیاری رنج می برد که بروز این بیماری هم وضع را بدتر کرده است. از کمبود امکانات گرفته تا تبلیغات نا مناسب دست به دست هم داده اند تا آن طور که باید و شاید از تئاتر استقبال نشود برای اینکه بتواند بین عموم مردم جایی باز کند.

اهالی تئاتر این روزها خانه نشین شده اند که این تعطیلی و خانه نشینی، هر کدام از آنها را با دغدغه های مختلفی مواجه کرده است.خانه نشینی برای تئاتری ها شاید کمی سخت تر از سایر حرفه ها باشد، زیرا آنها عموما در حال کار و فعالیت بوده اند، از تولید اثر گرفته تا اجراهای عمومی و جشنواره هایی که یکی پس از دیگری لغو شدند و به زمان دیگری موکول شدند.

بسیار به جا و شایسته است که مسئولان حوزه تئاتر در کشور برای شرایط پیش آمده تدابیری اتخاذ کنند تا کمی از مشکلات و دغدغه های اهالی تئاتر مرتفع شود، زیرا اگر چنین نشود بعید نیست که انگیزه ها برای ادامه دادن راه کم و کمتر شود. از طرفی همه می دانیم تئاتر در حوزه فرهنگ سازی و تاثیر گذاری بر مخاطب بسیار پر قدرت عمل کرده و در آینده نیز همین مسیر را طی خواهد کرد. زبان تئاتر گویا، روشن، دلنشین و سرشار از معنا است. بسیاری از آسیب های اجتماعی و معضلات جامعه می تواند از طریق بازگو شدن در تئاتر مرتفع گردد و یا بهبود یابد. پس این هنر والا را بیش از آنچه تا کنون بوده است جدی بگیریم و برای ارتقا آن کوشش کنیم.

در پایان امیدوارم با همت مردم عزیز و تلاش مسئولین هر چه زودتر سایه این بیماری منحوس از سر زمین مادری ما و از همه کشورها کم شود.

همه با هم کرونا را شکست می دهیم.

مهدی روزبهانی

سرپرست گروه هنری یاس کبود

دیدگاه شما

آخرین اخبار