نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. دى 1400 - 9:34   |   کد مطلب: 30845
روند دخالت نماینده های مجلس شورای اسلامی در استان همدان به قدری بالاست که افراد دغدغه مند و نماینده ولی فقیه در استان مستقیما به این مسئله اشاره و به عدم دخالت وکلای مردم در بحث انتصابات تاکید داشته اند.

مجلس شورای اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی ایران است و بسیاری از تصمیم گیری ها، قانون گذاری ها و برنامه ریزی های کلان در آن انجام می شود و به نوعی می توان گفت چراغ راه و هدایت دولت در دستان مجلس است که نمایندگان آن توسط مردم انتخاب می شوند.

با جست و جویی کوتاه در منابع و مراجع مختلف درمی یابی که قانوگذاری کشور و نظارت را مهمترین وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان شده است، اما در کنار این وظایف ذاتی نماینده های مجلس شورای اسلامی بحث داغ وپر حاشیه انتصاب مسئولین اجرایی مسئله ای است که همواره به آنان نسبت داده می شود.

یکی از دغدغه هایی که همواره در مورد آن در محافل مختلف بحث می شود نحوه دخالت نماینده های مجلس شورای اسلامی دربحث انتصاب مسئولین اجرایی است تا جایی که رهبری در موارد متعدد یکی از آسیب‌ها را ورود نمایندگان در مسائل اجرایی و انتصابات عنوان کرده اند که که باید از آن اجتناب شود.

اما علی رغم تمام تاکیدات رهبری و دلسوزان نظام این رویه از دیرباز وجود داشته است و گاها نماینده های مجلس شورای اسلامی در انتصاب مدیران بومی منطقه خود دخالت می کنند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و شعار این دولت مبنی بر تغییر گویا نماینده های مجلس شورای اسلامی مهره به دست و آماده به حرکت در حال جای گذاری نیرو های منتصب به خود در سازمان ها و ادارت مختلف هستند.

روند دخالت نماینده های مجلس شورای اسلامی در استان همدان به قدری بالاست که افراد دغدغه مند و نماینده ولی فقیه در استان مستقیما به این مسئله اشاره و به عدم دخالت وکلای مردم در بحث انتصابات تاکید داشته اند.

دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی در حال تبدیل شدن به یک سنت نا میمون است تا جایی که در روزهای اخیر شاهد بوده ایم که افراد حاضر در دفاتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان به سمت هایی همچون مدیرکلی، بخشداری، شهرداری و یا ریاست ادارات منصوب می شوند.

هر چند خود نماینده های مجلس شورای اسلامی بارها عنوان کرده اند که در انتصابات دخالتی ندارند و فقط در حد مشورت به مسئولین بلند پایه برای انتخاب یک مدیر عمل می کنند اما گویا این مشورت ها تحمیلی است.

سطح دخالت نماینده های مجلس شورای اسلامی به قدری گسترده شده است که حتی در انتخاب رئیس یک هیئت ورزشی نیز ردپایی از آنان دیده می شود.

مشورت های تحمیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که معمولا ابتدا با افراد وابسته به ستاد آغاز شده ، اکنون به دفاتر انها نیز راه یافته است و همین امر باعث شده است که بسیاری از مدیران برای ابقای در سمت خود یا به دست آوردن سمت ها مدیریتی دست به دامان نماینده های مجلس شورای اسلامی شوند و هستند کسانی که برای ابقا حتی آبدارچی مخصوص نماینده می شوند!

متاسفانه این روزها شایسته سالاری در انتخاب مدیران بسیار کمرنگ شده است و جای خود را به رانت و آشنابازی داده است.

از نماینده های مجلس شورای اسلامی انتظار می رود که با توجه به وضعیت حساس کنونی کشور و مشکلات کوچک و بزرگی که بر سر راه اقتصاد وجود دارد بیشتر به مسائل مردم توجه کنند.

دخالت نماینده ها در انتصابات به فقط به این دوره از مجلس شورای مربوط نمی شود و از گذشته این امر وجود داشته است و با توجه به تغییر دولت این مسئله این روزها بیشتر دیده می شود.

سخن پایانی اینکه در تاثیر گذاری یک مدیر همین بس مدیری شایسته همانند محمدرضا یزدانی خرم تحولی بزرگ در ورزش ایران ایجاد کرد و به معمار والیبال ایران معروف شد و نباید بی دلیل افرادی که شایسته نیستند در صندلی ریاست نشاند.

کمترین توقع از نماینده های یازدهمین دوره از مجلس شورای اسلامی که نام مجلس انقلابی رایدک می کشند این است که آنها نیز تغییری ایجاد کنند و اجازه دهند که انتصابات با رویه خاص خود در قوه مجریه انجام شود و قطع کننده این سنت نامبارک باشند که بیان نشود اگر سمت می خواهید به دفاتر نمایندگان مراجعه کنید!!!.

محمد گل محمدی

 

انتهای پیام/گ

دیدگاه شما

آخرین اخبار