نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

14. شهريور 1402 - 8:55   |   کد مطلب: 32654
افتتاح و کلنگ زنی 275 پروژه با اعتبار 14 هزار میلیارد تومان همزمان با هفته دولت، سالی تاریخی را برای ملایر رقم زد.

رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار خود با رییس جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم در شهریور ماه 1400، جوان سازی دولت را یکی از کارهای مهم در دولت برشمردند و خطاب به دولتمردان گفتند: شما در بدنه‌ی دولت ‌و مدیریّت میانی از جوان های زبده که الحمدللّه کم نداریم، هر چه می خواهید استفاده کنید؛ این کار، هم ‌احساس انسداد را در کشور از بین می برد و وقتی که جوان ها ببینند می توانند وارد میدان کار بشوند و ‌حرکت کنند و تصمیم‌گیری کنند، در کشور احساس انسداد به وجود نمی‌آید.

ایشان استفاده از مدیران جوان را ذخیره‌ای ‌ارزشمند برای مدیران ارشد کارکشته و مجرّب در آینده دانستند و افزودند: این جوانی که امروز وارد ‌میدان کار می شود، ده سال دیگر یک مدیر مجرّب و کارآزموده است که برای کشور یک ذخیره‌ی بسیار ‌مهمّی است.

تاکنون بارها شاهد تاکیدات دولت سیزدهم مبنی بر استفاده از جوانان در بدنه مدیریتی دولت بودیم بطوریکه سال گذشته میثم لطیفی؛ معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه در حسینیه امام خمینی (ره) شهر همدان از بکار گیری 200 نیروی جوان در پست های عالی کشور خبر داد.  

فرماندار ویژه ملایر نیز یکی از همین جوانان دهه شصتی است که بهتر است نگاهی به عملکرد وی در هفته دولتی که گذشت، بیندازیم.

اگر نگاهی به آمار و ارقام پروژه های هفته دولت در سال 1400 داشته باشیم؛ در سال 1400 در شهرستان ملایر 160 پروژه با اعتبار 530 میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ زنی شد. این در حالی است که سال قبل از آن یعنی 1399، اعتبار کل پروژه های قابل افتتاح یا کلنگ زنی شهرستان به مبلغ 891 میلیارد تومان، بیش از یک و نیم برابر اعتبار پروژه های سال 1400 بوده و پس از گذشت یک سال، ملایر با روندی کاهشی در حوزه جذب سرمایه گذار و افتتاح و کلنگ زنی پروژه ها مواجه شده است.

در سال گذشته، همزمان با هفته دولت سیزدهم 146 پروژه با اعتبار 2200 میلیارد تومان در ملایر به بهره برداری رسید یا عملیات اجرایی آن آغاز شد که در مقایسه با سال 1400، تعداد پروژه ها کمتر بود اما از نظر اعتباری بیش از چهار برابر نسبت به 1400 رشد کرد.

امسال نیز شهرستان ملایر در حوزه پروژه های قابل افتتاح یا کلنگ زنی شاهد جهشی چند برابری بود که با یک مقایسه ساده می توان نتیجه گرفت شهرستان ملایر با جمعیتی حدود 300 هزار نفر نه تنها از شهرستان همدان، بلکه از استان های هم جوار خود پیشی گرفت و 14 هزار میلیارد پروژه را به نام خود ثبت کرد.

پروژه هایی که به گفته اسماعیلی دارای برنامه زمان‌بندی بوده و پس از تکمیل و بهره‌برداری، زمینه اشتغال پایدار برای 9280 نفر را فراهم می کنند.

استان لرستان با افتتاح و کلنگ زنی 1000 پروژه به اعتبار 10 هزار میلیارد تومان، استان مرکزی با 1180 پروژه به اعتبار 6826 میلیارد تومان و استان کرمانشاه با 5151 پروژه به اعتبار 3166 میلیارد تومان به ترتیب میزان اعتبار در رده های پایین تر از شهرستان ملایر قرار گرفتند. ضمن اینکه در شهرستان همدان نیز در مجموع 106 پروژه با اعتبار 1716 میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ زنی شد.

افتتاح فاز اول کارخانه تولید دستکش های پزشکی، افتتاح مرکز ناباروری و اورژانس بیمارستان مهر، افتتاح  فاز اول کارخانه تولید آجر فشاری، کلنگ زنی یک شرکت دانش بنیان در زمینه تولید کروسین از زعفران، کلنگ زنی بزرگ ترین کارخانه شیشه خودرو در خاورمیانه و آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه زنجیره تأمین و تولید انواع پوشک و پد بهداشتی شرکت بافتسان ملایر از جمله پروژه های شاخصی بود که همزمان با هفته دولت در ملایر رقم خورد.

در حوزه نهضت ملی مسکن نیز بدلیل روند کند پیش روی این پروژه، انتقاداتی به استان و شهرستان وارد است اما  الحاق ۱۵۰۰ هکتار زمین برای اجرای این پروژه در ملایر و تامین ۵۱۵ هکتار از اراضی گلدره و قیاس‌آباد در فاز اول، یکی از خبرهای امیدبخش اسماعیلی برای مردم در هفته دولت بود.

خوشبختانه شهرستان ملایر جز 1200 شهری بود که قرار است زمین های 200 متری برای ساخت مسکن ویلایی به مردم واگذار شود و امید است با سرعت گرفتن روند تقسیمات اراضی و واگذاری به مردم، حوزه مسکن شهرستان جان تازه ای بگیرد.

به گفته استاندار همدان از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی راکد، بلاتکلیف و نیمه‌تعطیل در استان وجود داشت که از این تعداد، 150 واحد تولیدی تعطیل شده احیا شدند.

احیای شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر با نارضایتی و اعتراضات چند ماهه کارگران و بدهی 400 میلیارد تومانی، یکی دیگر از اقدامات شاخص دولت در سطح شهرستان بود.
شاید برخی بگویند که این شرکت تاکنون چندین بار در دولت های قبل احیا شده است. اما باید گفت اوایل سال ۹۰ صنعت فولاد ملایر به دلیل بدهی‌های بانکی رو به تعطیلی گذاشت و تا سال 1396 با رکودی پنج ساله مواجه بود.

پس از آن یک تیم مدیریتی جدید در یک دوره سه ساله تا سال 1399 شرکت را نه به ظرفیت اسمی خود  بلکه بسیار کمتر از آن سرپا نگه داشتند اما بدلیل اجرایی نشدن تعهداتی که به مالک اصلی شرکت داده بودند، استعفا کرده و کنار رفتند. از آن وقت تاکنون این شرکت با بدهی های مالی بسیاری مواجه بود که چرخ تولید کارخانه را کند کرده و عده بسیاری از کارگران بیکار شده یا با تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق مواجه بودند. مثل این بود که بجای خشک کردن عفونت کهنه یک زخم، مدام مرهم روی آن بگذاریم.

خوشبختانه با تغییر مدیریت، ورود سرمایه گذار جدید و پرداخت بدهی ها این بار شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر به معنای واقعی احیا شد و به گفته سرمایه گذار جدید شرکت، تاکنون 105 نفر مجدد مشغول به کار شدند. امید است با تداوم حمایت و پیگیری های دولت، تولیدات این شرکت به ظرفیت اسمی خود رسیده و زمینه اشتغال پایداری برای جوانان شهرستان ایجاد کند.

تا این نقطه از کار و با توجه به شواهد موجود می توان نتیجه گرفت حضور یک مدیر جوان و جسور در بدنه دولت می تواند زمینه پیشرفت یک شهرستان در عرصه های صنعتی، کشاورزی، علمی و اقتصادی را رقم بزند. اگر همه دولت ها و مدیران اجرایی در هر سمت و جایگاهی به جوانان اعتماد کرده و میدان را برای حضور آن ها محیا کنند، توسعه و پیشرفت ملموس تر خواهد شد.

به نظر می رسد این روند تاکنون رضایت بخش بوده اما اینکه در آینده چه اتفاقی می افتد و چه مقدار از این پروژه های بزرگ به سرانجام می رسد را باید منتظر ماند و دید که حضور افرادی با ایده های بزرگ و خلاقانه تا چه میزان می تواند رشد و پیشرفت یک کشور را رقم بزند.

یادداشت از فرنوش رئیسی؛ فعال رسانه ای
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار