نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

6. خرداد 1394 - 18:43   |   کد مطلب: 15499
یک کارشناس و پژوهشگر انگور و کشمش در دانشگاه آریزونای آمریکا گفت: صنعت انگور و کشمش ایران با تاریخ صد ساله می تواند از نظر درآمدزایی جایگزین نفت و گاز شود.

به گزارش  ملایری ها به نقل از ایرنا حسین حیدری روز چهارشنبه در پنجمین کارگاه تخصصی انگور و کشمش در دانشگاه ملایر افزود: صنعت انگور و کشمش حتی می تواند همراه با نفت و گاز درآمد ده ها و صدها میلیاردی داشته باشد.



وی اظهار داشت: این در حالیست که پس از گذشت حدود یکصد سال از تاریخ این صنعت، هنوز نتوانسته ایم در باغبانی و صنعت این علم و رشته عظیم آنطور که در حد انتظار است، در کشور پیش برویم.



وی با بیان اینکه تولید انگور علم خیلی پیچیده و سختی نیست افزود: با وضعیت بحران آب در ایران که امروز به مساله ای انسانی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده، نباید اجازه دهیم صد هزار و یا میلیون ها متر مکعب آب در رشته انگور هدر رود.



حیدری خاطرنشان کرد: در حالیکه سالانه 75 تا 80 میلیارد دلار ارزش صنعت انگور و کشمش و مشتقات آن در آمریکا است و این رقم به اندازه درآمد کل نفت ایران است.



وی با بیان اینکه تولید محصول انگور مانند نفت آلوده کننده و تک محصولی نیست افزود: با وجود اینکه ایران مقام نخست جهان را در کشت انگور دارد، اما هنوز در این صنعت ضعیف است و به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده است.



این استاد و کارشناس دانشگاه تهران همچنین ادامه داد: سطح زیر کشت انگور در ایران 300 هزار هکتار است در حالیکه در آمریکا 100 هزار هکتار سطح زیر کشت انگور خوراکی و رومیزی است که تنها در ایالت کالیفرنیا کشت می شود، ولی در ایران 25 استان قابلیت کشت و تولید انگور رومیزی را دارند.



حیدری اذعان داشت: با همراهی همکاران و کارشناسان این رشته، طرحی را به رییس جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی ارایه داده ایم که اگر اجرایی شود، در مدت 10 سال و یا کمتر می تواند پنج میلیون شغل در صنعت انگور و کشمش در کشور ایجاد کند.



وی یادآور شد: با سادگی و زیبایی این علم در صنعت انگور و کشمش و با ساده ترین امکانات می توان ایران را به جایگاه واقعی خود در جهان سوق داد و با ساده ترین روش در احداث باغات انگور و صرفه جویی در مصرف آب، در این صنعت می توان فعالیت کرد.



پنجمین کارگاه تخصصی انگور و کشمش با موضوع تولید و مدیریت، با حضور متخصصان، کارشناسان و پژوهشگران کشوری و باغداران از ششم تا هفتم خردادماه امسال در دانشگاه ملایر در حال برگزاری است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار