فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه
نافع

27. فروردين 1395 - 18:14   |   کد مطلب: 18814
دومين همايش ملي معماري و توسعه روز پنجشنبه با حضور اساتيد، پژوهشگران و دانشجويان سراسر كشور در دانشكده عمران و معماري دانشگاه ملاير برگزار شد.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از  ايرنا عضو هيات علمي دانشگاه بوعلي سينا همدان روز پنجشنبه در اين همايش معماري را يك دنيا ارزش دانست و گفت: اگر معماري را از علوم حذف كنيم، در زندگي بشر نقصان به وجود مي آيد.
محمدرضا عراقچيان اظهار كرد: معماري برگرفته از اصول ديني و دنيايي است و حكمت است و معمار بايد حكيم، جامعه شناس، روانشناس، دين شناس و آگاه به همه علوم باشد تا بتواند اثري ماندگار در جامعه خلق كند.
وي افزود: امروز اگر كسي حرف از توسعه و محيط زيست مي زند، اين توسعه يك مد شده و معماري نيز همانند نحوه زندگي، پوشاك و رفتار درگير اين مد شده است.
وي با بيان اينكه به طور عملي بايد از معماري در روند توسعه استفاده كنيم، بيان كرد: امروزه تمام كارهايي كه به محيط زيست و معماري ها لطمه وارد مي كند، به عنوان توسعه ناپايدار است و نياز است براي رسيدن به توسعه پايدار از امكانات استفاده بهينه داشته باشيم، به نحوي كه لطمه اي به زندگي آنها وارد نكند.
عراقچيان ادامه داد: در حال حاضر مهاجرت معكوس از شهرها به روستاها و زندگي در خانه هاي ويلايي به جاي آپارتمان نشيني در دنيا براي كمك به محيط زيست توسعه پيدا كرده و ما نيز ناخواسته در جريان اين توسعه قرار گرفته ايم، اما براي آن برنامه و قانون نداريم.
وي بر لزوم ساماندهي مناظر معماري و شهرسازي قبل از مهاجرت معكوس تاكيد كرد و گفت: معماري به عنوان يكي از نيازمندي هاي بشر، تنظيم كننده روابط بين انسان ها و محيط زيست است و بايد به درستي از اين علم در راه توسعه استفاده كنيم.
وي خاطرنشان كرد: تبحر بسياري از معماران در شاخه هاي ديگر علوم يك حسن است، اما از سوي ديگر چنانچه در هر علوم و هر جايي حرفي بزنيم، ولي در هيچ شاخه اي عميق نباشيم، اين يك عيب به شمار مي رود و تهديدي براي معماري است.
عراقچيان تاكيد كرد: در اين رابطه اگر حواسمان نباشد، ضرب سنگيني به حوزه معماري وارد مي شود و نمي گذارد ما متخصص شويم، در حاليكه امروز در بخش اسيب شناسي آموزش معماري در ايران، اين حوض به اصطلاح يك متري ذره اي ماندگاري اش براي معماري خطرناك است.
دبير اجرايي همايش ملي معماري و توسعه نيز گفت: پس از فراخوان دومين همايش ملي معماري و توسعه در دانشگاه ملاير، 95 مقاله از سراسر كشور به دبيرخانه اين همايش ارسال شد كه پس از داوري، هشت مقاله به صورت شفاهي و 35 مقاله به صورت پوستر در روز همايش ارايه شد.
محمد محمدي افزود: اين همايش در 11 محور شامل معماري و ارتقاي كيفيت فضاهاي ورزشي، روش ها و فناوري هاي نوين در معماري، معماري پايدار و حفظ و احياي محيط زيست، معماري و توسعه گردشگري، تجلي آموزه هاي ديني در معماري اسلامي و رايانه و معماري آينده برگزار شد.
وي تاريخ و سبك شناسي معماري ايراني، معماري و علوم انساني، تاثير متقابل هنر و معماري در گذر تاريخ، عمران و توسعه پايدار شهري و معماري و حقوق را از ديگر محورهاي اين همايش برشمرد.
محمدي بيان كرد: معماري يك رشته فرا رشته اي است و در همه علوم حرف براي گفتن دارد و از هنر تا ورزش و ساير علوم به معماري ارتباط دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار