نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

7. دى 1395 - 23:46   |   کد مطلب: 21205
رئيس اداره سوادآموزي ملاير از ثبت بیش از 600 سوادآموز در سامانه اداره سوادآموزی شهرستان ملایر خبر داد و گفت: اميدوارم روزي برسد كه شاهد نصب تابلوي «هيچ بي‌سوادي وجود ندارد» در ورودي شهرها و روستاها باشيم.

به گزارش ملایری ها علی شیرزادفر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به تشکیل نهضت سوادآموزی در دهه 50 اظهار داشت: در آن زمان نیمی از مردم ما باسواد بودند در حالی که این آمار امروز به بیش از 94 درصد رسیده است.

وی با اشاره به جایگاه ارزشمند استان همدان در بحث شاخص‌های مختلف سوادآموزی در کشور گفت: در این راستا شهرستان ملایر نیز جایگاه ویژه‌ای در امر سوادآموزی در استان دارد که همه موفقیت‌ها با همت والای دست‌اندرکاران این عرصه میسر شده است.

رئیس اداره سوادآموزی شهرستان ملایر با اشاره به اقدامات این اداره در راستای جذب وحمایت از فراگیران اظهار داشت: سهمیه امسال ملایر در جذب فراگیران امسال 440 نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه در راستای جذب سوادآموز تعداد 650 نفر را در سامانه ثبت کردیم که 130 نفر خارج از ظرفیت بوده است، تصریح کرد: افرادی که به عنوان فراگیر از طریق آموزش‌دهندگان نام‌نویسی می‌شوند مراحل پالایش را در سامانه طی کرده و در صورت بی سواد بودن مطلق و یا اول و دوم  مقدماتی نامشان به عنوان سوادآموز در سامانه ثبت می‌شود.

شیرزادفر با اشاره به دوره‌های آموزشی برای فراگیران گفت: بر این اساس دوره‌های نهضت سوادآموزی به صورت 4 تا 5 ماهه در 400 ساعت برگزار می‌شود و در صورت نیاز بیشتر برای فراگیران این دوره‌ها  تا 550 ساعت نیز طول می‌کشد.
 
وی با بیان اینکه کلاس‌ها به صورت تک نفره و یا از دو نفر به بالا تشکیل می‌شود گفت: آموزش‌دهندگان برای با سواد کردن هر فرد در صورت قبولی فرد بیش از 700 هزار تومان دریافت می‌کنند.

رئیس اداره سوادآموزی شهرستان ملایر با بیان اینکه در استان همدان برای افراد بی‌سوادی که زیر پوشش سوادآموزی قرار گرفته و باسواد شوند مبلغی به عنوان تشویقی و پاداش در نظر گرفته شده است، رنج سنی سوادآموزان را نیز از 10 تا 49 سال دانست و گفت: برای افرادی که در زندان هستند رنج سنی تا 60 سال تعریف شده است.

وی بیان اینکه سه دوره برای پیشگیری از رجعت بی‌سوادی در نظر گرفته شده است، این دوره‌ها شامل دوره سوادآموزی، انتقال (برای افرادی که پنجم ابتدایی می‌گیرند) و دوره تحکیم (دوره عدم فراموشی) سواد است.

شیرزادفر در ادامه با اشاره به مشکلات این بخش گفت: اگر در صورت امکان کلاس‌های سوادآموزی در مدارس تشکیل شود بهتر است چراکه در مدارس با مشکلات کمتری روبرو هستیم.

برگزاری جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی در 5 روستای ملایر

وی با بیان اینکه همچنین زمان سپری شده بین شروع کلاس تا زمان برگزاری امتحانات حتماً باید رعایت شود به نحوی که در هر کلاس باید دوره زمانی آموزش  را طی کند، بر جذب حداکثر سوادآموزان در سال جاری تاکید کرد و گفت: ادامه همکاری آموزش‌دهندگان در فصل آینده داشتن مدرک فوق دیپلم و بالاتر خواهد بود.

رئیس اداره سوادآموزی شهرستان ملایر بر همکاری بیشتر مدارس و مساجد و حسینیه ها با ایجاد کلاس سوادآموزی تاکید کرد و افزود: همه تلاش ما ریشه کنی بی‌سوادی است.

وی در خصوص اهمیت سواد در مناطق محروم و همچنین شناسایی روستاهای فاقد بی‌سواد این شهرستان برای برگزاری جشن ریشه کنی بی‌سوادی در فجر در سال جاری گفت: هدف ما پیگیری و جذب افراد بازمانده از تحصیل و انسداد مبادی بی سوادی است.

شیرزادفر یادآور شد: سال گذشته در پنج روستای شهرستان ملایر شامل روستاهای گنبد، پری درابوالحسن، نکیل آباد و اولیا و سفلی جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی را در دهه فجر برگزار کردیم.

وی از برگزاری جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی در دیگر روستاهای ملایر خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد سه روستا مشخص شده و در حال شناسایی و پالایش دیگر روستاها هستیم که امیدواریم دومین جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی روستاهای ملایر را امسال نیز در دهه فجر برگزار کنیم.

رئیس اداره سوادآموزی شهرستان ملایر ابراز امیدواری کرد هر چه سریعتر با ریشه‌کنی کامل بی‌سوادی و نصب تابلو در ورودی شهر و روستاها که هیچ بی‌سوادی وجود ندارد بتوان خدمت بیشتری به مردم داشته باشیم.

انتهای پیام /

دیدگاه شما