نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

27. ارديبهشت 1396 - 18:02   |   کد مطلب: 22590
آیین بازگشایی فاز نخست کارخانه ذوب آهن نورد زاگرس ملایر با حضور معاون حقوقی امور مجلس وزیر صنعت معدن معدن تجارت افتتاح شد.

به گزارش ملایری‌ها؛ فرماندار ملایر در این آیین اظهار داشت: وقتی به شهرستان آمدم پس از بازدید از این کارخانه بسیار متأثر شده و هیچ جنبده ای در این کارخانه مشاهده نمی‌شد.

عبدالعظیم رضایی افزود: راه‌اندازی شرکت بزرگی مثل ذوب آهن و نورد کار سختی بود مخصوصا با بروکراسی در کشور که کار را سخت‌تر کرده است.

وی به سرمایه عظیم به کار گرفته شده در این شرکت اشاره کرد و گفت: در ابتدای حضورم پیگیری هایی انجام داده اما با علی رقم روحیه بالای استاندار در بحث سرمایه گذاری و اشتغال بیان شد که بازگشایی این شرکت امکان‌ندارد.

فرماندار ملایر بیان کرد: با انتخاب آقای کاظمی به عنوان نماینده مردم ملایر، وی با توجه به تلاشی که برای افتتاح این شرکت داشتند از فردای روز نمایندگی مصرانه به دنبال بازگشایی این شرکت بودند.

وی افزود: از آنجایی که نیت‌ها خیر بود با رایزنی های انجام شده در تهران و با آمدن اسم آقای سبحانی و تیم آنان که از مدیران خوش نام صنعت هستند کار بازگشایی این کارخانه سرعت گرفته و مدیران بلند پایه کشوی هم  همراه شده  و  در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اقداماتی ارزشمند برای بازگشایی این کارخانه انجام شد.

رضایی گفت: امروز اشتغال به این کارخانه بازگشته  و تولید و اشتغال به معنای حقیقی تعبیر شده است و به زودی فاز دوم این شرکت هم افتتاح شده و تحولی بزرگ در اشتغال و صنعت شهرستان ایجاد می‌شود.

وی گفت: بایستی اظهار تاسف کرد برای کسانی که صنعت را به این وضع رساندند و امروز مدعی اشتغال هستند در حالی که خودشان عامل اصلی این مشکلات هستند.

مدیر عامل جدید شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر هم در این آیین بیان کرد: من در عمر کاری کارهای مختلفی با استانداران مختلف انجام داده ام اما در استان همدان کارهایی اساسی برای صنعت تولید و اشتغال و رفع گرفتاری استان انجام شده‌است و استاندار همدان با روی باز و پیگیر امور است.

وی به حمایت‌ها و تلاش نماینده ملایر اشاره کرد و گفت: باحضور آقای کاظمی در 28 اسفند 94 استارت بازگشایی این کارخانه زده شد.

محمدباقر سبحانی گفت: من در کارخانه‌های بحران‌زده  زیادی کار کرده‌ام اما وضعیت این کارخانه بسیار نامناسب‌تر یود و این کارخانه با توجه به توقف چندساله و مشکلات فراوان طلبکاران حتی بسیاری از قطعات آن را برده بودند.

وی افزود:  هر چند که این کارخانه بین 120 تا 150 هزار تن راندمان دارد اما  در دوران کار راندمان مناسب را نداشته و در بهترین حالت بیش از 40 هزار تن ظرفیت تولید نداشته است.

مدیر عامل جدید شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر  گفت: کارخانه‌ای که با سرمایه گذاری سنگین ایجاد شد،  از همان ابتدا با توجه به وضعیت مدیران و شرایط اقتصادی و مشکلات فراوانی برای آن به وجود آمد و به همین منظور مدیران برای حفظ آن به سمت وام بانکی می روند و بدهی روی بدهی می آید.

وی گفت: این کارخانه جزء بدهکاران بزرگی بانکی کشور بوده و این مسئله باعث شده بسیاری از طلبکاران وسایل این کارخانه به جای طلب خود برداشت کنند.

وی گفت: با همکاری‌های در وزارت صنایع کار ما را خارج از نوبت بررسی ویژه شده و در جلسه ای مقدمات راه اندازی در ستاد تسهیل انجام داده شد و برای بدهی های 18 ماه تنفس داده و تقسیط شش ساله شدند.

سبحانی با اشاره به حمایت های بانک تجارت برای بازگشایی این کارخانه بیان کرد: ظرف یک ماه و نیم آینده فاز اول کارخانه چشمه علی محمد افتتاح شده و در شش ماهه آینده به صورت کامل هم باز به چرخه تولید باز می‌گردد.

مدیر عامل جدید شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر  گفت: دورنمای کار در این شرکت مثبت است و در این بخش و روستای چشمه علی محمد اگر بتوایم مواد اولیه را مستمر در اختیار داشته باشیم تولید ماهیانه در یک شیفت 5 هزار تن و در دو شیفت بالای 10 هزار تن هدف اصلی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین  بازتولید این صنعت را نویدی خوش برای جوانان جویای کار و رونق اقنصادی این شهرستان برشمرد و گفت: برای راه اندازی مجدد این واحد بزرگ صنعتی دولت یازدهم و وزارت صنایع و معادن در ستاد تسهیل کشور نهایت همکاری و همراهی را به عمل آوردند.
محمد کاظمی که از پایه گذاران صنعت فولاد در این شهرستان است، بنای اولیه این صنعت را در دور ششم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: غلامرضا جعفری یکی از سرمایه گذاران ملایری بود که از وی برای سرمایه گذاری در صنعت فولاد ملایر دعوت کردیم.
وی ادامه داد: پس از بهره برداری از این شرکت بزرگ، موانع و مشکلات موجود در دولت قبل دامنگیر واحدهای تولیدی و صنعتی شد که شرکت ذوب آهن ملایر نیز یکی از این واحدها بود و منجر به تعطیلی این واحد صنعتی شد.
وی با بیان اینکه از اسفندماه سال 94 تلاش ها و پیگیری های زیادی برای حل مشکل شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر انجام شد، بیان کرد: پس از پیگیری های فراوان تصمیم بر تغییر مدیریت جدید شرکت ذوب آهن گرفتیم که مهندس محمد سبحانی یکی از چهره های درخشان و خوش نام در صنعت کشور برای این مدیریت بود.
کاظمی ادامه داد: تاکید ما به مدیریت جدید شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر، استفاده از نیروهای بومی شهرستان برای کارخانه های وابسته به جعفری در ملایر و اراک بود.
وی با تقدیر از مدیر عامل بانک تجارت و بانک صنعت و معدن ابراز امیدواری کرد: با دریافت نقدینگی و سرمایه در گردش این شرکت، بتوانیم بخش دیگری از مشکلات فولاد این شهرستان را حل کنیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار