نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

28. شهريور 1399 - 23:12   |   کد مطلب: 29009
منصور ستوده با بیان اینکه روز یکشنبه سد نعمت‌آباد اسدآباد با حضور وزیر نیرو افتتاح می‌شود، گفت: ما با افتتاح این سد مشکلی برای تحویل آب به برای مصارف کشاورزی نداریم، اما نیاز آب کشاورزان به آب در ۶ ماهه اول سال بیشتر است، بنابراین سال آینده می‌توانند از آن استفاده کنند.

به گزارش ملایری‌ها؛ منصور ستوده مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به تکمیل سد نعمت‌آباد اسدآباد، اظهار کرد: این سد، سد خاکی همگن است که با حجم مخزن ۴٫۶ میلیون متر مکعب و حجم تنظیم ۲٫۴ دهم میلیون متر مکعب بر روی رودخانه شهاب اسدآباد ساخته شده است.

وی هدف اصلی ساخت سد نعمت‌آباد اسدآباد را بهبود حلقه آب‌های کشاورزی پایین دست به میزان ۴۵۰ هکتار دانست و گفت: در گذشته این اراضی به صورت سنتی برداشت می‌کردند و حالا به صورت تنظیم شده و کنترل سیلاب منطقه است؛ البته این سد توانست سیلاب‌های منطقه‌ای را در سال ۹۸ و ۹۹ سیلاب‌ها را کنترل و مهار کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان از دیگر اهداف احداث این سد را توجه به مسئله گردشگری خواند و افزود: می‌توان با ظرفیت آبی که در این منطقه ایجاد شده، در جذب سرمایه‌گذاری اقدام کرد، البته فراخوانی در این زمینه داشتیم.

وی با بیان اینکه کل هزینه‌های ساخت این سد چیزی حدود ۸۰ میلیارد تومان است، افزود: در حال حاضر این سد تقریباً به صورت کامل ساخته شده و به لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارد، ۲ میلیون متر مکعب آب هم در پشت این سد وجود دارد و توانستیم به صورت آزمایشی آب را رهاسازی کنیم.

ستوده از افتتاح این سد با حضور وزیر نیرو در روز یکشنبه خبر داد و افزود: این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های پویش الف ایران افتتاح می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در مطلبی اعلام کرده بودید بهره‌برداری از سد برای مصارف کشاورزی در سال آینده خواهد بود، گفت: بله با توجه به جغرافیای استان همدان که زمستان سردی دارد و در ۶ ماهه دوم کشت محصولی در استان همدان انجام نمی شود، به این شکل است که در شش ماهه اول آب‌ها را از رودخانه‌ها، سدها و یا حتی از چاه‌ها تحویل می گیرند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: در حال حاضر هم آب دهی از سد نعمت‌آباد به کشاورزان مشکلی ندارد اما با توجه به بارش‌ها مصرف آب را از سد نداریم؛ در واقع با این افتتاحیه آب قابل تأمین است.

وی در خصوص فنس کشی سد و محوطه سازی سد نعمت‌آباد هم گفت: وقتی زمینی را برای احداث یک سد یا یک سازه آبی از مالکین تملک و خریداری می‌کنیم، جز اراضی دولت می شود و بایستی از آنها حفظ و حراست کنیم؛ یکی از ابزارهای حراست و کنترلی و جدا کردن حریم اراضی دولتی از اشخاص حقیقی بحث فنس کشی است که این موضوع جزو دستور کار ما است، بخش عمده ای از آن انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار