نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

10. مرداد 1395 - 8:06   |   کد مطلب: 19696
یادداشت/مجتبی طاهری
گل محمدي سلطان گل هاي جهان2
گل محمدی را به عنوان گل ملی ایران و سلطان گل های جهان می شناسند و با توجه به این که به گلاب آن لقب طلای مایع می دهند این گل یکی از ثروت سازترین گل های جهان است.

در یادداشت گذشته گفته شد بنا به ویژگی های گل محمدی سلطان گل های جهان نامیده شده و همچنین گفته شد که با تهیه پایه های یکدست با ژنوتیپ برتر جهت احداث گلستان می توان محصولی یک دست تولید کرد و پیشنهاد داده شد که دولت با ارائه تسهیلات بانکی مناسب به متقاضیان، باعث توسعه کشت این محصول در شهرستان گردد.

در ادامه باید گفت خوشبختانه یکی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی افزایش کشت محصولات دیم و کم آب با توجه به شرایط جغرافیایی هر منطقه است به طوری که مهندس میترا مجد زاده معاون دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز اظهار امیدواری کرده است با برنامه ریزی تا 10 سال آینده 250 هزار هکتار از اراضی کشور به کشت گیاهان دارویی و 50 هزار هکتار نیز به کشت گل محمدی اختصاص می یابد که شهرستان ملایر با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد در این زمینه می تواند پیشرو باشد.

در ایران بیشتر تولیدکنندگان بر روی تهیه گلاب سرمایه گذاری می کنند و متأسفانه باید گفت که در این صنعت هم راه های تقلب وجود دارد ولی  این مشکل را می توان با برگزاری کلاس های آموزشی برای کشاورزان و تهیه پایه هایی با ژنوتیپ برتر و تولید محصولی ارگانیک و سالم، استفاده کمتر از کودها و سموم شیمیایی، استفاده از روش های بیولوژیکی جهت مبارزه با آفات و از همه مهمتر با تشکیل یک تشکل یا انجمن  و ایجاد یک برند برطرف کرد.

با تهیه ژنوتیپ های برتر گل محمدی مقاوم به خشکسالی با نیاز کم به آب می توانیم گلستان هایی یکسان با عملکرد بالا داشته باشیم و استفاده از این ژنوتیپ ها به جای نهال های ریشه دار یا پاجوش می توانیم یکدست شدن محصولات و تضمین سلامت محصول را داشته باشیم.

امروزه دنیا فقط بر روی گلاب ایران حساب ویژه ای باز کرده است و باید افتخار کنیم که این محصول مانند زعفران و پسته یک برند معتبر ایرانی در جهان است و حتی تحریم های نتوانسته است بر صنعت گلاب تأثیر منفی داشته باشد. حال که گلاب ایرانی جایگاه ویژه ای را در بازارهای جهانی باز کرده است باید از این شرایط ویژه به نحو احسن در جهت توسعه بخش کشاورزی شهرستان استفاده کنیم. با این که کشت محصولات استراتژیکی مانند زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی در شهرستان ملایر نوپا هستند اما علاقمندان زیادی به آنها جذب شده است.

و اما چندین پیشنهاد: ایجاد یک تشکل منسجم جهت ساماندهی متقاضیان، استفاده از تجربیات بخش خصوصی جهت ارائه خدمات، مشاوره و همچنین حمایت مسئولان شهرستان به خصوص نمایندگان محترم شهرستان ملایر در مجلس دهم که همه همّ و غمشان پیشرفت و توسعه شهرستان ملایر به خصوص در بخش کشاورزی است که برای هموار کردن این مسیر علاوه بر ارائه تسهیلات بانکی با بهره پایین، برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی تخصصی با حضور اساتید که می تواند باعث آشنایی متقاضیان تولید محصولات استراتژیکی مثل زعفران و گل محمدی و رفع موانع آن شود که در این راستا انتظار حمایت های بیشتری می رود.

ادامه دارد ...

مجتبی طاهری

کارشناس کشاورزی

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار