نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

24. اسفند 1398 - 8:40   |   کد مطلب: 28048
همه مردم باید این ویروس را جدی بگیرند و تنها نباید از مسئولین انتظار مقابله با این بیماری را داشت، چراکه اگر در هر خیابانی هم یک بیمارستان مجهز داشته باشیم اما مسائل بهداشتی و بحث قرنطینه آگاهانه خانگی رعایت نشود شاهد قطع زنجیره انتقال این بیماری نخواهیم بود و قطعا آمار مبتلایان و حتی فوتی ناشی از کوید19 همشهریان و هموطنانمان بیش از آن چیزی می‌شود که تصور کنیم.

این روزها کرونا به عنوان میهمانی ناخوانده در بیشتر کشورهای دنیا و همچنین کشور ما سلامتی مردم را تهدید می‌کند و براساس آنچه صاحب‌نظران علم پزشکی بارها اعلام کرده‌اند، ماندن در خانه و قطع زنجیره انتقال بهترین راه پیشگیری و از بین رفتن این بیماری است.
قدرت شیوع این ویروس بسیار بالا بوده و همین امر باعث شده تعداد مبتلایان به کروناویروس هر روز به صورت تصاعدی بالا رود.
از ابتدای آغاز موج کرونا ویروس در کشور ما تا روزهای اخیر تعداد مبتلایان در شهرستان ملایر بسیار پایین بود و تا دو روز گذشته از درگذشت همشهریان ملایری بر اثر ابتلا به این بیماری خبری نبود و همین امر باعث جدی‌نگرفتن این بیماری توسط مردم ملایر بود که گواه این مسئله حضور بسیاری افراد در خیابان‌های شهر و بازار ملایر است. هر چند افراد زیادی با توجه به هشدارهای مطرح شده در رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی این بیماری را جدی گرفته و نکات بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کردند که قابل تقدیر است اما نسبت به جمعیت شهرستان و خطر جدی شیوع کروناویروس کافی نیست.
با قدری توجه به عکس‌های منتشر شده از شهرهای درگیر با این بیماری در نقاط مختلف جهان از جمله ووهان چین و یا میلان ایتالیا که خالی از تردد افراد شده‌اند و در رسانه‌ها از آن‌ها به عنوان شهر ارواح نام می‌برند، جای تامل است که مردم کشور ما نیز چقدر به این تاکتیک ضدکرونای در خانه ماندن برای قطع زنجیره اتصال توجه دارند؟
آنچه که رفت‌وآمدهای داخل شهر ملایر طی روزهای اخیر نشان می‌دهد، بیانگر عدم توجه جدی مردم به این ویروس است که شاید یکی از دلایل مهم آن نحوه اطلاع‌رسانی صحیح درباره این بیماری در شهرستان است.
آنچه که مسلم است ضرورت اطلاع‌رسانی فراگیر برای رعایت نکات بهداشتی در اقصی‌نقاط شهرستان است، اما متاسفانه در شهرستان اطلاع‌رسانی تا حد زیادی به فضای مجازی محدود شده است.
میزان ضریب نفوذ فضای مجازی در شهرستان با توجه به اینکه بخش عظیمی از جمعیت ملایر، روستاییان هستند و میزان دسترسی آنان به فضای مجازی نکته قابل توجه در این اطلاع‌رسانی‌ها است.
اینکه چه تعداد از افراد در ملایر و روستاهای آن دسترسی به فضای مجازی بخصوص کانال‌های ملایری دارند، خود از نکات مبهم است و با بیان این نکته که روند بیماری کرونا در شهرستان براساس اعلام مسئولین مربوطه شیب صعودی به خود گرفته است، نگرانی بیشتری وجود دارد که می‌طلبد هر چه بیشتر به نحوه اطلاع‌رسانی درباره ویروس کرونا به مردم توجه شود.
شاید روش‌های سنتی اطلاع‌رسانی بیش از موارد دیگر، این روزها به کار آید و برای اینکه کرونا هر چه بیشتر در شهرستان جدی گرفته شود از همین روش‌های سنتی می‌توان استفاده کرد.
دراین‌خصوص روش‌های سنتی که از دیرباز در بین مردم به کار برده می‌شد پیشنهاد می‌شود که ازجمله آن اعلام با بلندگوهایی که بر روی خودروها نصب شده و یا بلندگوهای مساجد می‌باشد همچنین جای خالی بنرهای متعدد آموزشی و هشداری درباره این بیماری در نقاط مختلف شهر و روستاهای شهرستان ملایر مشهود است.
نکته مهم که نباید از آن غافل شد اطلاع‌رسانی در  بخش‌ها و روستاهای تابعه ملایر است و این اطلاع‌رسانی‌ها نباید فقط به شهر ملایر محدود شود.
چاپ‌ و توزیع بروشورها نیز بسیار اثرگذار بوده به شرط اینکه به دست افراد مختلف جامعه برسد نه اینکه فقط اقشار خاص از این بروشورها بهره‌مند شوند که بسیاری خودآگاهی لازم را دارند و در این بین خیرین نیز با توجه به محدودیت‌های مالی دولتی می‌توانند با چاپ و توزیع بروشورهای هشداری و اطلاع‌رسانی منشاء اثر باشند.

هر کدام از ما می‌توانیم مسئولانه یک رسانه و یک فرد هشداردهنده درباره این بیماری باشیم، پس همه با هم کرونا را جدی بگیریم.
محمد گل محمدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار