نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. آذر 1399 - 9:17   |   کد مطلب: 29207
نگارنده با شناخت بیش از چهار دهه از عارف فاضل حضرت آیت الله فاضلیان معتقد است وی بر اساس دریافت های اسلامی خود همیشه در حرکت های اجتماعی و مبارزات سیاسی پیشتاز بود. حضرتش حلقه ذکر عارفان و دعای سحر مناجاتیان حوزه و روحانیت را درک کرده و در خلسه حضورش آرزویی جز بندگی ندید.

در آغازین روزهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی وقتی گروهک‌های ملحدوضد انقلاب دست خود را در برابر خیل عظیم امت اسلامی خالی دیدند، شروع به سمپاشی و سهم خواهی از انقلاب نوپای اسلامی نمودند.

گاه با تبلیغات و اغفال جوانان و هیاهوی سیاسی و زمانی با ترور و ایجاد رعب و وحشت بین توده مردم از هر فرصتی به بهانه آزادی بیان و قلم در عرصه فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی جولان می‌دادند.

ظرفیت‌ها را سنجیده و با تشکیل مراکز فرهنگی تبلیغی به اشاعه فرهنگ مارکسیسم، لنینیسم با هر نام و عنوان مانند پیکار ،دموکرات، کومله، چریک‌های فدایی خلق اکثریت و اقلیت ،حزب توده ،مجاهدین خلق می پرداختند تا شاید بتوان در این رهگذر جایگاهی را تصاحب و سهمی را کسب نمایند.

گرچه در این معادله و چینش پازل فرمول را خطا محاسبه کرده بودند. محله قدیمی نظر بیک در شهر همدان با اصالت، نجابت و اعتقادات عمیق مردم در باورهای دینی و انقلابی در نهضت امام خمینی قدس سره الشریف یکی از مناطقی بود که عوامل ضد انقلاب برای رسیدن به اهداف شوم خود آنجا را محور قرار داده و با ایجاد دفتر در بازارچه نظر بیک قصد داشتند در تبلیغ آشکار مبانی نظری کفر و الحاد ،جذب افراد ناآگاه و خوش خدمتی به نظام کمونیستی شرق و امپریالیسم غرب در عالم توهم و خیال باطل گام شیطانی بر دارند.

حضرت آیت الله سید رضا فاضلیان با اطلاع از این خبر و مطالعه ایده پوچ وابستگان به بلوک شرق و غرب در شورو مشورت با حضرت آیت الله حاج شیخ هادی تاءلهی که هر دو متولد محل و ازافتخارات حوزه و روحانیت بوده و هستند چون دژی محکم در مقابل آنان قد علم کرده و با برافراشتن پرچم حفظ دین در پرتو مهدویت و اعتماد به جوانان محل به تاسیس مکتب انصار الحجّه مبادرت نمود.

کهن مسجد نظربیک را سنگر قرارداد. با ارشاد ،هدایت و تفویض مسئولیت و تقسیم کار بین جوانان متدین و انقلابی محل مدیریت تنویر افکار عمومی را به عهده گرفت به افشاء توطئه و اغواگری گروهک ها پرداخت.

در طول یک دهه فعالیت مستمر سال‌های ۵۸ تا ۶۸ مکتب انصار الحجّه علاوه بر مبارزه و فعالیت فرهنگی در برابر گروههای معاند و برچیدن بساط آنان و تطهیر محل از وجود منحوس شان با حفظ ماهیت مذهبی و انقلابی گری محل توانست در تشویق ، ترغیب وتهیج جوانان برای حضور در میادین نبرد در رویارویی با استکبار جهانی به سرکردگی رژیم بعث عراق نقش ارزنده‌ای ایفا نماید.

هرچند پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ به دلیل بازسازی و مرمت بنای تاریخی مسجد از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ،مکان مکتب با موافقت آیت الله فاضلیان به فضای مسجد افزوده شد و امور انصار الحجّه به پایگاه مقاومت بسیج سه برادر شهید حمید، مجید و مهدی بیات سپرده شد و همچنان از خیرات و برکات آن جامعه اسلامی برخوردار است . لاکن مقتضی در فهرست مجاهدت های خاموش و فعالیت‌های موثر آیت الله فاضلیان در کارنامه درخشان ایشان ثبت گردد که تا کنون بدان کمتر توجه شده است.

به هر ترتیب خاطرم هست جوانان بر گرد وجودش جمع می شدند تا از معنویت، زهد ،تقوا ،عرفان، دیانت و مواضع سیاسی وی کسب فیض نمایند. با حوصله و شرح صدر پاسخگوی سوالات و ابهامات آنان بود.

در تقویت بنیه اعتقادی و سیاسی اعضا مکتب مانند معلمی دلسوز و فداکار از هیچ تلاشی فرو گذار نبود. تعلیم و تربیت صحیح ایشان به سبک زندگی ایرانی اسلامی شاگردانی را پرورش داد که بر اساس آخرین آمار به دست آمده علاوه‌بر حضور دائم اعضاء مکتب انصار الحجّه در جبهه‌های جنگ تحمیلی و خدمات عام المنفعه در خدمت بدون منت و کمک مومنانه به مردم حدود ۱۲۰نفر از مرتبطین مکتب که در محله نظر بیک و اطراف از انفاس قدسی وی کسب فیض نمودند به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که می توان به چهره نام آشنا معلم شهید علی محمد صباغ زاده مسئول اجرائی مکتب انصار الحجّه که در درسهایی از قرآن تلویزیون با معرفی استاد قرائتی شهرت جهانی پیدا کرد اشاره نمود.

حقیقتی که در پیام گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتحال این عالم وارسته و روحانی برجسته آمده است موید مطلب است.

این روحانی انقلابی و مردمی، در همه دوران های حساس انقلاب و دفاع مقدس، همچون پدری مهربان جوانهای مجاهد و فداکار را انگیزه و امید می بخشید و کانونهای تحرک مردمی را گرم نگاه می داشت .در جایگاه امامت جمعه چه در همدان و چه در ملایر نیز در جایگاه عالم دینی مقبول و محبوب مردم، همواره متصدی ارشاد و هدایت آنان بود.

نگارنده با شناخت بیش از چهار دهه از عارف فاضل حضرت آیت الله فاضلیان معتقد است وی بر اساس دریافت های اسلامی خود همیشه در حرکت های اجتماعی و مبارزات سیاسی پیشتاز بود. حضرتش حلقه ذکر عارفان و دعای سحر مناجاتیان حوزه و روحانیت را درک کرده و در خلسه حضورش آرزویی جز بندگی ندید. به نظر می رسد فاضل عارف حضرت آیت الله فاضلیان ‏به تاءسی از ملاصدرا در عرفان سیاسی آموزه های شهودی و رسیدن به خدا را از دل سیاست و جامعه در انقلاب پر ثمر اسلامی به رهبری امام خمینی رضوان الله تعالی علیه گذراند.

حیات پر از فخر و عزت او را می توان علاوه بر بررسی ابعاد گوناگون علمی،فقهی ، اجتماعی ،فرهنگی در زمره عارف سیاسی مورد تحقیق و پژوهش قرار داد .پرواضح است که تسبیح و تقدیس و ثنای حق تعالی، مستلزم علم و معرفت به مقام مقدس حق ،و صفات جلال و جمال است. و بدون هیچ گونه معرفتی و علمی متحقق نشود.

از آداب عبودیت این است که جز قدرت حق ،قدرتی را نپذیرند، و جز ثنای حق ،و آنکه از اولیای حق است ،ثنای کس را نگویند .بی مبالغه و گزاف چنین صفاتی در فاضل عارف حضرت آیت الله فاضلیان جلوه گر بود که تمسک وعمل بدان نیاز امروز و فردای انقلاب اسلامی در سربازی نایب المهدی امام خامنه ای مدظله العالی را در ساختن تمدن نوین اسلامی و ایجاد حکومت مهدوی فراهم خواهد نمود. انشاالله

محمد جواد بیات- عضومکتب انصار الحجّه- کارشناس ارشد علوم سیاسی

آذرماه ۱۳۹۹

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار