نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

29. دى 1393 - 17:40   |   کد مطلب: 14779
با توجه به کاهش شدید آب کشاورزی و مرغوبیت خاک ملایر زعفران می‌تواند یکی از جایگزین‌‎های مناسب در کشاورزی قرار بگیرد

 به گزارش پایگاه خبری ملایری‌ها،زعفران یکی از محصولاتی است که در کشت آن نیاز کمی به آب وجود دارد و با توجه به مشکلات آبی که در سال‌های اخیر گریبانگیر کشاورزان در ملایر شده و با توجه به مرغوبیت خاک ملایر  می تواند یکی از محصولات قابل سرمایه گذاری برای کشاورزان باشد.

در سفر معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به ملایر یکی از مبحث‌های مهم و تاکیدهای این مقام مسئول کشت زعفران در ملایر بود.

کشت زعفران چند سالی است که در ملایر آغاز شده است.

علی نعمت چهاردولی با اشاره به بحران آب در کل کشور و استان همدان اظهار داشت: با توجه به بحران شدید آب در کشور  این یک اخطار برای بخش کشاورزی و مردم است که در نحوه استفاده از آب را مدیریت کنند.

وی افزود: امروزه 92درصد از آب در بخش کشاورزی مصرف می شود و اگر قرار است که برای بحران آب ما راه چاره ای بیندیشیم باید درنحوه استفاده آب در بخش کشاورزی مدیریت ویژه داشته باشیم وراهکارهایی را باید ارائه دهیم.

نماینده مردم ملایر  در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از  این راهکارها تعییر کشت زراعی کشاورزان است یعنی محصولاتی را کشت کنیم که نیاز به آب کمی داشته باشند در حالی که اکثر کشت های ما کشت های آب بری هستند و گاهی اوقات هزینه آب مصرفی آنها بالاتر از هزینه تولیدات و درآمد است به همین علت باید تغییر کشت بدهیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی: یکی از کشت هایی که جدیداً در شهرستان ملایر رو به گسترش است کشت زعفران است و ما هم به طور جدی به دنبال تقویت این موضوع هستیم چرا که هم ارزش اقتصادی و درآمدی دارد، هم نیاز به آب کمی دارد؛ حتی اخیراً با مشکل تهیه پیاز برای شهرستان روبرو بودیم که خوشبختانه با مکاتباتی که با وزراتخانه انجام شد این مشکل هم برطرف شده است و امروز ما شاهد کشت این محصول ارزشمند توسط کشاورزان هستیم.

وی با اظهار امیدواری از اینکه کشت زعفران این محصول ارزشمند در بین کشاورزان ملایری فراگیر شود عنوان کرد: بتوانیم با مدیریت صحیح از حداقل آب استفاده کنیم چرا که وجود آب  سرمایه کشاورزی ماست برای ما و آیندگان بسیار مهم و ارزشمند است و از بیهوده استفاده کردن آن باید جلوگیری شود.

چهاردولی بیان کرد: با توجه به اینکه زعفران ملایر از لحاظ کیفیت بسیار مرغوب است می تواند از لحاظ اقتصادی درآمد خوبی را نصیب کشاورزان کند و تولیدات زعفران بازار پسندی خوبی دارد و هیچ مشکلی از بابت فروش نخواهد داشت و می توان صادر کرد.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به کمبود آب در کشاورزی عنوان کرد: به کشاورزان توصیه می کنیم که با توجه به محدودیت منابع آبی و کاهش ذخایر آبی و نیاز کم گیاه زعفران به آب و کم توقع و مقاوم بودن به خشکسالی و سرما به کشت این محصول ارزشمند بپردازند.

باقرزاده یا اشاره به این که زعفران یک گیاه کم آب و کم توقع است ابراز کرد: نیاز آبی این محصول یک بار در سال است و آن هم اوایل مهرماه است.

وی در خصوص میزان سطح کشت زعفران در شهرستان ملایر اظهار کرد: حدوداً 20 هکتار از اراضی شهرستان ملایر زیر سطج کشت زعفران هستند و پیش بینی می شود حدوداً 60 کیلوگرم از مزارع کشت زعفران برداشت شود که می توان گفت: درآمد سرشاری را نصیب کشاورزان کند.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان ملایر افزود: زمان کاشت پیاز زعفران در اوایل شهریورماه است و گاهاً خرداد ماه هم می توان پیاز زعفران را کاشت اما قبل از اقدام به کاشت پیاز زعفران باید زمین را آماده کرد پیاز زعفران را در ماه های تیر و مرداد به علت بالا بودن گرمای تابستان نمی توان انتقال و یا کاشت.

وی گفت:  گلدهی زعفران از اواسط آبان ماه شروع و تا اواسط آذر ماه ادامه دارد و میزان گلدهی در سال اول با توجه به اینکه پیاز  تازه کاشته شده کم است اما در سال دوم این میزان افزایش یافته و صرفه اقتصادی دارد.

 باقرزاده افزود: طول دوره کشت زعفران از 7سال تا ده سال است و در پایان دوره 5الی 6برابر پیازی که در سال اول کاشته شده است به کشاورز برگردانده می شود این خود هم یکی از مزایای  کشت زعفران است و می تواند سود سرشاری را نصیب کشاورزان کند.

وی گفت: طبق گفته مورخان منشأ اولیه زعفران غرب کشور بوده است که و به دلیل این که در منطقه شرق کشور کمبود آب وجود داشته، زعفران به سمت شرق کشور کشیده شده است.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان ملایر افزود: با توجه به اینکه منابع آبی کم شده است می توان روی کاشت زعفران حساب ویژه ای باز کرد و با توجه به این که مرغوبترین زعفران کشور در این منطقه عمل می آید می توان شهرستان ملایر را به عنوان یک قطب و یک پایگاه برای تولید زعفران معرفی کرد.

وی  با اشاره به کیفیت خوب زعفران ملایر عنوان کرد:  شواهد نشان می دهد که کیفیت زعفران ملایر بسیار بالا و بازارپسندی خوبی از نظر طعم، رنگ و عطر  دارد و خریداران زیادی دارد به طوری که این محصول در شهرهای دیگر با قیمت بسیار مناسب خریداری می شود.

باقرزاده با اظهار امیدواری به این که بتوانیم یک تشکل همانند تعاونی باغداران در زمینه زعفران تشکیل شود گفت: ما نیاز به تشکیل یک انجمن یا اتاق زعفرانکاران ملایر را داریم و بتوانیم تولید کنندگان زعفران در ملایر شناسایی و سازماندهی کنیم و بتوانیم اطلاعات کاملی از سطح زیر کشت و میزان برداشت واقعی زعفران و همچنین ارائه خدمات به تولیدکنندگان به آسانی صورت پذیرد لذا از کلیه کسانی که در این زمینه فعالیت دارند خواست تا با معرفی خود به اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی نسبت به تشکیل پرونده در این زمینه اقدام نمایند و بتوانیم کشت زعفران را در سطح شهرستان ملایر ترویج نماییم.

مدیرعامل شرکت یاقوت سرخ ملایر هم در این زمینه گفت: تاریخچه زعفران درغرب کشور به بیش از 4هزار سال می رسد و مدت 700 سال است که در استان های شرقی وبه خصوص استان های خراسان کشت می شود.

مجتبی طاهری افزود:  کیفیت زعفران ملایر از لحاظ رنگ، طعم و عطر بسیار بالاست و حتی می توان این محصول را به نام ملایر برند کرد. زعفران از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و می تواند در امر اشتغالزایی نقش به سزایی ایفا کند به طوری که هر هکتار می تواند به طور مستقیم برای 5نفر اشتغالزایی ایجاد کند.

وی به مزیت های ویژه زعفران نسبت به سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: نیاز یک بار به آب در سال، کاشت پیاز در سال اول برای طول دوره 7 الی 10 ساله، برداشت گل زعفران  زمانی که کشاورزان کارهای کشاورزیشان رو به اتمام هست و بدون این که با سایر کارهای کشاورزی تداخل داشته باشد می تواند نسبت به چیدن گل ها اقدام نماید و مهمترین مزیت کشت زعفران این است که در پایان دوره حداقل 5 برابر پیازی را که در سال اول کاشته شده به کشاورز برمی گرداند به طوری که کشاورز دیگر احتیاج به تأمین پیاز برای دوره های بعدی ندارد. هم چنین با فروش پیاز آن هم می تواند سود سرشاری را نصیب خود کند.

مدیرعامل شرکت یاقوت سرخ ملایربیان کرد: شرکت یاقوت سرخ ملایر این آمادگی را دارد که به کلیه کشاورزان و علاقمندان به کاشت این محصول ارزشمندارائه خدمات دهد و با برگزاری کلاس های کشت زعفران به صورت تئوری و عملی، احداث مزارع کشت زعفران و تهیه پیاز مرغوب زعفران و ... تجارب خود را در اختیار آنان قرار دهد.

مهدی زندی یکی از کشاورزانی است که امسال یک هکتار را به کشت زعفران اختصاص داده است و توانسته است در سال اول نیم کیلو زعفران برداشت نماید. زندی گفت: قبل از اقدام به کاشت زعفران اطلاعاتی را از منابع مختلف کسب کردم و در دوره ی آموزشی مربوط به کشت زعفران شرکت کردم و اقدام به کاشت زعفران کردم و خوشبختانه نتیجه خوبی گرفتم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار