نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

13. مهر 1395 - 15:17   |   کد مطلب: 20244
حربه ای که تیشه به ریشه عاشورا می زند
قمه زنی زخم دشمن بر فرق شیعه
درحالی که حیله های همه جانبه دشمن برای وارونه جلوه دادن چهره اسلام هر روز زخمی بر پیکر شیعه وارد می کند،برخی اما با ساده لوحی و بی توجه به اصل فلسفه عزاداری برای شهدای کربلا و با پیروی از بدعت هایی که موجب وهن دین می شوند بر این زخم ها نمک می پاشند.

به گزارش ملایری‌ها به نقل از  ندای تفرش، مساله گریه و عزادارى بر حضرت سیدالشهدا(ع) از افضل قربات است و می تواند فلسفه‏ هاى سازنده و تربیتى متعددى نظیر زنده داشتن یاد و تاریخ پرشکوه نهضت حسینى، الهام‎ بخش روح انقلابى و ستم ستیزى، پیوند عمیق عاطفى بین امت و الگوهاى راستین و... داشته باشد.

شیوه عزاداری 

گریه و عزادارى پس از شهادت امام حسین(ع) از سوى امامان(ع) ادامه داشت که این عزاداری ها علاوه بر جنبه عاطفی، یکی از راههای زنده نگه داشتن مبارزه با دشمن و افشاگری جنایات دشمنان آن زمان بوده است.

با این وجود، اصل عزادارى و سوگوارى از خود اهل ‎بیت (ع) است. ولى چگونگى انجام آن تا حدود زیادى با شیوه‏ هاى قومى و ملى عجین می شود که این آمیزش تا زمانى که مشتمل بر خلاف شرع و وهن دین نباشد اشکالى ندارد.

یکی از مواردی که در برخی از عزاداری های امام حسین(ع) توسط عزاداران به آن پرداخته می شود، بحث قمه زنی است.

 چرا قمه زنی حرام است؟

قمه زنی نه تنها شئونات اهل بیت(ع) را زیر سوال می برد و موجب وهن دین می شود بلکه سبب وارد شدن لطمات زیادی به پیکره شیعه می شود. چرا که بسیاری از دشمنان با اتکا به این اعمال، دین اسلام را مظهر خشونت و بی رحمی معرفی می کنند.

امام حسین(ع) برای حفظ دین اسلام جنگید و حتی در راه حفظ آن از خود و خانواده گذشت تا اسلام باقی بماند. دینی که دین رافت و محبت است و برای تمام مسائل زندگی انسانها دستورات فارغ از خشونت دارد.

پیامبر اسلام ( ص ) فرمودند : " بدترین کارها آنست که نوپدید و بی سابقه باشد . بدانید هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی فرجامش آتش است . " (امالی شیخ مفید ، ص ۱۸۸ ، اصول کافی ج ۱ ، ص ۵۷)

لزوم تبعیت از فتوای فقها

از سوی دیگر بر اساس آیه مبارکه ۵۹ سوره نساء «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّـهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکُمْ» اى کسانى که ایمان آورده‌اید، خدا را اطاعت کنید و پیامبر و اولیاى امر خود را نیز اطاعت کنید، برمی آید که اطاعت از خدا، پیامبر و اولی الامر امری واجب است.

از ظاهر آیه برمی آید که در هر زمان یا رسول و یا اولی الأمر وجود دارد که مردم بتوانند از آنها اطاعت کنند و دین خدا را از آنها دریافت کنند. حال سوال اینجاست که اکنون ولی ظاهر ما چه کسی است؟ به هر حال باید اولی الأمر در زمان ما نیز حضور داشته باشند تا ولایت خدا را دریافت کنیم. واضح است وقتی ما در غیبت امام معصوم(ع) هستیم باید دینمان را از دین شناس دربافت کنیم و او را اولی الأمر خود قرار دهیم. چون باید در هر زمان اولی الأمر ظهور داشته باشد تا امکان اطاعت و عملی کردن این آیه برای همگان فراهم شود.

همچنین در یکی از روایات آمده است: «امام عصر(ع) در پاسخ یکی از یاران خود به نام اسحاق ابن یعقوب که درباره ی رویداد های جدید عصر غیبت سوال می کند و راه چاره جست و جو می کند، می فرماید: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها إلی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم» – اما وقایعی که رخ خواهد داد و مسائل مستحدثه، پس در مورد آنها به راویان احادیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنان هستم.» و با این بیان، حضرت مهدی (عج) فقهاء را به عنوان نوّاب عام خود بر مسلمانان قرار داده اند.

بنابراین اگر ادعای شیعه بودن و ارادت به اهل بیت (ع) را داریم باید از فرمایشات آنها پیروی کنیم و اینگونه است که می توان ادعای ارادت به اهل بیت(ع) را به صورت عملی اثبات کرد.

حال باید دید که فقها چه نظری درباره قمه زنی دارند:

نظر برخی از مراجع عظام شیعه در باره قمه زنی

۱) آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله)

سـوال ۱۴۶۰: در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مى‏ شود که علاوه بر اینکه باعث بدنام شدن مذهب شیعه اثنى عشرى در انظار علما و پیروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى ‏شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به این اشخاص وارد مى ‏کند و همچنین موجب توهین به مذهب مى‏ شود، نظر شریف حضرتعالى در این‌باره چیست؟

پاسـخ: هر کارى که براى انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفى نیست که بیشتر این امور باعث بدنامى و وهن مذهب اهل بیت(علیهم‌السلام) مى‏ شود و این از بزرگترین ضررها و خسارتهاست.

سـؤال ۱۴۶۱: آیا قمه زدن به‌طور مخفى حلال است یا اینکه فتواى شریف حضرت عالى عمومیت دارد؟

پاسـخ: قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى‏ شود و سابقه ‏اى در عصر ائمه(علیهم‌السلام) و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم(علیه‌السلام) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏ شود بنا بر این در هیچ حالتى جایز نیست.

۲) آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)

سـوال  ۲۱۷۳:  آیا قمه زنى جایز است؟ چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟

پاسـخ: با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى شود. پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (علیه السلام) از آن خوددارى کنند. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.

۳) آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)

سـوال: حکم ضرب و جرح بدن در عزاداری اباعبدا... چیست؟ لطفا نظر خود را راجع به سینه زنی، زنجیر زنی و قمه زنی به طور مجزا و شفاف بیان کنید.

پاسـخ: عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع است ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می شود و یا آسیبی به بدن آنها وارد می کند خودداری کنند.

۴) آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

سـوال: نظر آیت الله سیستانی نسبت به قمه زنی چیست؟

پاسـخ: باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود.

۵) آیت الله العظمی نوری همدانی (مدظله)

سـوال ۵۹۷: آیا قمه زدن جایز است چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد وظیفه چیست؟

پاسـخ: اشکال دارد.

۶) آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)

سوال: قمه و زنجیر چاقویی زدن و تیغ کشیدن در مجلس عزای اهل‌بیت چه حکمی دارد اگر خصوصی باشد و عمومی چه حکمی دارد؟

پاسـخ۱: چیزی که در شرایط کنونی مایهٴ وهن اسلام است مانند قمه زدن و.. جایز نیست.

پاسـخ۲: چیزی که مایهٴ تعظیم شعائر اسلام یا سبب هتک نیست مانند زنجیر زدن جایز است.

۷) آیت الله العظمی سبحانی (مدظله)

سوال: آیا قمه زنى در زمان حاضر جایز است یا خیر؟

پاسـخ: جایز نیست. والله العالم

۸) آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

سـوال: آیا می شود در خفا و دور از چشم بقیه قمه زد؟

پاسـخ: چون در جمهوری اسلامی ممنوع است باید عمل نشود.

سـوال: قمه‌ زدن‌ از نظر فقهی‌ چه‌ حکمی‌ دارد؟

پاسـخ: چون‌ ولایت‌ فقیه‌ نهی‌ از آن‌ کرده‌اند همه‌ باید از این‌ کار پرهیز کنند گر چه‌ مقلّد کسی‌ باشند که‌ جایز بداند.

 سوء برداشت رسانه های غربی از قمه زنی

بعد دیگر این قضیه سوء برداشتهای دشمنان از  قمه زنی است. چراکه پروژه اسلام هراسی مدت‌هاست که در دستور کار دشمنان قرار گرفته و این دشمنان با عناوین مختلف درصدد نشان دادن چهره غیر واقعی از اسلام و مسلمانان به جهانیان هستند.

با نزدیک شدن به ایام محرم و ترویج قمه‌زنی، پروژه خشن جلوه دادن چهره شیعیان و تخریب چهره تشیع، نیز در دستور کار این دشمنان قرارگرفته است!

این مسئله وقتی جدی‌ تر می‌شود که بدانیم بیش از ۱۵ شبکه ماهواره‌ای با چهره و ظاهر اسلامی، درصدد ترویج اعمالی از جمله قمه زنی هستند که موجب وهن دین و نمایش جلوه ای متفاوت از اسلام می شود و بدون توجه به نظرات امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و بسیاری از مراجع تقلید شناخته‌شده، مردم را در سراسر جهان به سنت غلط "قمه‌زنی" دعوت می‌کنند.

نکته‌ این که بسیاری از مراجع تقلید به دلیل نشان دادن چهره خشن و نامطلوب از شیعیان در جهان امروز، آن را جایز ندانسته و حتی برخی بر حرمت آن حکم داده‌اند؛ بنابراین توجه به این انذارها در شرایطی که برخی گروه‌های تندرو چهره‌ای خشن از اسلام در جهان ارائه می‌دهند، بسیار حائز اهمیت است.

باید توجه داشته باشیم که یکی از مهم‌ترین دلایلی که بزرگان درباره ممنوعیت قمه‌زنی مطرح کردند و آن را علت تحریمشان معرفی نمودند، مسئله وهن دین،سوءاستفاده رسانه‌های دشمن از این مراسم و بی‌آبرو شدن تشیع به‌وسیله این کار بود.

جالب اینجاست که این رسانه‌ها حجاب، نماز، حج و جهاد را به سخره می‌گیرند تا بلکه با این روش، مسلمانان از این اعمال دست‌بردارند و کمتر به دشمنان ضربه بزنند، اما قمه‌زنی را ترویج می‌کنند و خودشان قمه می‌سازند و مراسمش را در کشورهایشان آزاد می‌گذارند تا از این راه بتوانند مسلمانان و شیعیان را مسخره کنند و شیعیان را گروهی متوحش و بی‌منطق نشان دهند و بیشتر به اسلام ضربه بزنند.

 اگر یکبار کلمه "ASHURA" را در قسمت تصاویر موتورهای جستجوگر نظیر گوگل جستجو کنید آنجا تصاویری را از عاشورا می بیند که مفاهیم آنها با فرهنگ عاشورا تفاوت دارد.

قمه زنی در شبکه های اجتماعی

 متاسفانه اخیرا مشاهده شده که در شبکه های اجتماعی نیز پستهایی از ابراز ارادات به امام حسین(ع) در قالب قمه زنی منتشر می شود.

شیوه ای که هم حرمت آن بارها بیان شده و هم سبب ایجاد بدعت در دین می شود.

مسئله ای که در این تصاویر بیشتر به چشم می خورد این است که قمه زنی میراثی از اهل بیت(ع) امام حسین(ع) ذکر می شود.

امام خمینی ( ره ) در این باره می گوید : " شما می خواهید برای خدا کاری انجام دهید . در شرایطی که کاری به ضرر اسلام تمام شود بهتر است که انجام نشود مثلاً قمه زنی که موجب وهن اسلام می شود؛ شما تا می توانید دستجات و سینه زنی را با شکوهتر انجام دهید . "( در سایه آفتاب ، محمدحسن رحیمیان ، ص ۱۱۶)

 

قمه زنی جزء عزاداری نیست بلکه بدعت است

حجت الاسلام چمانی معاونت فرهنگی اداره کل تبلیغات استان مرکزی گفت: زنده نگه داشتن شعائر الهی از دستورات اسلام است و عزاداری سیدالشهدا(ع) از جمله شعائر دینی و الهی است.

چمانی با بیان این مطلب که عزاداریها با سه شرط می توانند زنده کننده شعائر الهی باشند، اظهار کرد: عزاداریهایی که در آن وهن دین و بی احترامی به اهل بیت(ع) نباشد و منافات با شان آنها نداشته باشد و ضرر و زیان برای عزادار نداشته باشد موجب تعالی روح و زنده نگه داشتن هدف و فلسفه عزاداری برای سیدالشهدا می شود.

وی با اشاره به اینکه قمه زنی سبب وهن دین و زیر سوال بردن شان اهل بیت(ع) می شود، افزود: دشمنان از طریق قمه زنی لطمات زیادی را به پیکره شیعه و اهل بیت(ع) وارد کرده اند و مانع پیشرفت مکتب تشیع در دنیا شده اند.

معاونت فرهنگی اداره کل تبلیغات استان مرکزی ادامه داد: در برخی از کشورهای آمریکایی حتی استفاده از وسایلی که سبب ترویج خشونت در بین عموم شود، ممنوع است اما همین کشورها از قمه زنی حمایت می کنند و آنرا پوشش رسانه ای می دهند، تا مکتب شیعه را مظهر خشونت معرفی کنند؛ حتی اینگونه تحلیل می کنند که شیعیان دچار مرض خود آزاری هستند.

چمانی تصریح کرد: آیه ۱۰۴ سوره بقره، به مسلمان هشدار می دهد که از هر کاری که سبب سو استفاده دشمنان می شود، پرهیز کنند. امروزه دشمنان از قمه زنی سوء استفاده می کنند پس طبق آیه قرآن باید از آن پرهیز کرد و به سراغ شیوه های عزاداری رفت که مورد تایید اسلام باشد.

وی اضافه کرد: قمه زنی جزء عزاداری نیست بلکه بدعت است. این استدلال که این کار از عمل حضرت زینب(س) نشات می گیرد، استدلال درستی نیست. چراکه تنها یک نقل در این خصوص وجود دارد که سندیت ندارد و فقهای شیعه هم آن را قبول ندارد.

معاونت فرهنگی اداره کل تبلیغات استان مرکزی ادامه داد:  اگر این نقل مستدل، مستند و صحیح بود عمل حضرت زینب(س) بر اساس آن مجاز بود و در خصوص قمه زنی و خود زنی فتوا می دادند، ولی در حال حاضر قمه زنی حرام است و این یعنی که نقل سندیت ندارد. از طرفی نیز با توجه به جایگاه حضرت زینب(س) که عقیله بنی هاشم و در صبر، حلم و بردباری سرآمد است، همه مسائل را تحمل کرد، این عمل از حضرت زینب(س) برخلاف شان و مقام ایشان است.

چمانی با بیان این مطلب که عزاداری بر اهل بیت(ع) سنت حسنه است، خاطر نشان کرد: باید در عزاداریها نیت و هدف هم مشخص باشد. اگر برای امام حسین(ع) است باید شان ایشان شناخته و حفظ شود.

در مقاله ای از علی ربانی خوراسگانی  با عنوان «قمه زنی ، سنت یا بدعت» که در مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی منتشر شده در این رابطه آمده است:تا کنون در شبکه های تلویزیونی و رسانه های ضد اسلامی در جهان ، با استناد به صحنه های قمه زنی که در برخی دیگر از کشورهای اسلامی نظیر پاکستان و عراق هم معمول است تولیدات زیادی را بر علیه اسلام و مسلمین تهیه کرده اند که در آنها چهره ای خشن و زشت از اسلام معرفی شده است . نظیر فیلم " شمشیر اسلام " که توسط شبکه تلویزیونی بی بی سی تهیه شده و یا فیلم " ترور شیعی " که از تلویزیون آمریکا پخش شد که در آن شیعیان به گونه ای معرفی شده بودند که به چیزی جز قتل و خونریزی فکر نمی کنند و در پایان نیز صحنه های از قمه زنی در روز عاشورا پخش گردید(کیهان عربی ۶/۱/۱۴۱۵ ، شماره ۳۱۱۳) .

اینکه استعماراز تمامی ابزارهای ممکن در جهت ضربه زدن به اسلام و مسلمین استفاده می کند ، در طول تاریخ به اثبات رسیده است ، قمـــه زنی نیز یکی از همین ابزارهــــاست که مقــــام معظم رهبری در این رابطه مطلبی نقــــل کرده اند : " ... وقتی کمونیست ها بر منطقه آذربایجان شوروی سابق مسلط شدند همه آثار اسلامی را از آنجا محو کردند مثلاً مساجد را به انبار تبدیل کردند و ...و هیچ نشانه ای از اسلام و تشیع باقی نگذاشتند فقط یک چیز را اجازه دادند و آن قمه زدن بود . دستورالعمل روسای کمونیستی به زیر دستانشان این بود که مسلمانان حق ندارند نماز جماعت برگزار کنند و یا قرآن بخوانند اما اجازه دارند که قمه بزنند ، چون خود قمه زنی برای آنها یک وسیله تبلیغاتی بر ضد دین و تشیع بود ... " (نقل شده در دیدار عمومی با مردم مشهد در اول فروردین ۱۳۷۶).

در سایت http://www.rahpouyan.com/ مقاله ای تحت عنوان " دفاع از حریم شیعه ، قسمت نهم " آمده است که در آن ذکر شده در اسناد سفارت انگلیس در تهران ، مدرکی پیدا شده با این مضمون : در سال ۱۳۲۴ شمسی سفارت انگلیس در ایران تعداد ۱۵۰۰۰ قمه خرید و به هیئات مذهبی اهدا کرد !که خودتان را بزنید و کاری به کار ما نداشته باشید.

  سخن آخر:

در پایان اینکه اگر ما خود را شیعه امام حسین(ع) می دانیم باید در حفظ و گسترش فرهنگ حسینی تلاش کرده و از اقداماتی که سبب ایجاد بدعت ،وهن و ترویج خشونت در دین و مذهب می شود خودداری کنیم.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار