نافع
فرمانداری ویژه ملایر
پایگاه تحلیلی خبری بهارانه

25. آبان 1401 - 8:46   |   کد مطلب: 31487
استاندار همدان گفت: به همت دولت سیزدهم و با تاکید رییس جمهور برای ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان»، ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند در نظر گرفته شده است.

به گزارش ملایری‌ها؛ علیرضا قاسمی فرزاد شامگاه سه‌شنبه در نشست اعضای انجمن میراث فرهنگی استان همدان که با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، افزود: اعتبارات خوبی برای ثبت جهانی این اثر ارزشمند در نظر گرفته شده است و با این وجود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، برای کمک به این طرح، به دنبال جذب اعتبارات وزارتخانه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» نقش بسیار ارزشمندی در معرفی همدان به مردم جهان دارد، اظهارداشت: در کنار این اثر، غار علیصدر به عنوان شگفت انگیزترین غار آبی جهان، گنجینه ارزشمندی است که می‌توانیم با استفاده از ظرفیت آن، حوزه گردشگری استان همدان را توسعه دهیم.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کارنامه درخشانی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران داشته است و امیدواریم با اقدامات ارزشمندی که انجام می دهد در وزارتخانه نیز موفق باشد.

استاندار همدان: ۱۶۰ میلیارد تومان برای ثبت جهانی «هگمتانه تا همدان» اختصاص یافت

وی تاکید کرد: هگمتانه و آثار آن آنقدر عمیق و ارزشمند هست که هر ارزیابی را برای ثبت جهانی آن مجاب می‌کند.

استاندار همدان ادامه داد: وجود ساختمان‌ها و نماهای آزار دهنده برای ما هم چندان خوشایند نیست و تلاش می کنیم فضا را برای ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» آماده کنیم و از سوی دیگرفضا باید متناسب با فرهنگ، تاریخ و تمدن ما بازسازی شود.

وی بیان کرد: فارغ از هر نگاه سیاسی، تمدن آثار تاریخی هگمتانه آنچنان عمیق و تماشای آثار تاریخی سه هزار و ۵۰۰ ساله برای هر بازدید کننده‌ای وجدآور است.

قاسمی فرزاد افزود: از زمان مطرح شدن ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان»، شهرداری همدان همکاری بسیاری را با میراث فرهنگی استان داشته و شرایط را برای این ثبت ارزشمند فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه منظر و فضای اطراف این اثر باید متناسب با هگمتانه همگون شود، اظهارداشت: محیط پیرامونی، مغازه ها و محوطه اطراف باید با یک معماری منسجم و متناسب با فضای تاریخی هگمتانه مرمت شود.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز تاکنون از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و تا پایان کار همراه است تا میراث ارزشمند «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» ثبت جهانی شود و همه دنیا از این ثبت جهانی حمایت لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به سفر سفیران کشورهای "فنلاند، نروژ، سوئد و دانمارک" موسوم به کشورهای /نوردیک/ به همراه چند گردشگر و خانواده هایشان به همدان افزود: این سفیران و خانواده‌های آنها، هفته گذشته با سفر به همدان با ذهنیتی مثبت، تصویری روشن و گیرا از حضورشان در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین سخن گفتند.

قاسمی فرزاد ادامه داد: آنها در محیطی آرام از آرامگاه بوعلی سینا، غار علیصدر، آبشار و کتیبه تاریخی گنجنامه، موزه و تپه باستانی هگمتانه و آرامگاه استرومردخای بازدید کردند.

وی تاکید کرد: در جلسه ای که با این سفرا داشتیم،آن ها با صراحت اعلام کردند شهر همدان محیط آرامی دارد و از فضای اتفاقات اخیر دور است.

استاندارهمدان ادامه داد: مردم ما نسبت به نظام و انقلاب پایبند هستند و استان همدان هشت هزار شهید برای انقلاب و اعتقادات اسلامی هدیه کرده است و اجازه نمی دهند یک وجب از خاکشان جدا و مباحث تجزیه مطرح شود.

به گزارش ایرنا، پرونده ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود که با ثبت این اثر، میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» تنها اثریاست که به یونسکو ارسال می‌شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار